به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری، شورای فرهنگ عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه «بازی و سرگرمیهای خانواده» امروز شنبه، دوم دیماه در سالن الغدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور در این نشست بیان کرد: اکنون بازی، اختصاص به کودک و نوجوان ندارد، بلکه سنین بزرگسال نیز مخاطب بازی هستند. بازیهای رایانهای به صورت وسیع در خانهها رواج دارد؛ هدف از امضای این تفاهمنامه همکاری این است تا بتوانیم از مسیر بازی که یکی از نیازهای انسان است، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را پاس بداریم و به کودکان منتقل کنیم و اگر جامعهای نیاز به اصلاح دارد در اصلاح آن بکوشیم.
انسیه خزعلی ادامه داد: اهداف متعددی در موضوع بازی مورد نظر است که عبارتند از سیاستگذاری برای گسترش بازیهایی که حامل پیام فرهنگی هستند، توسعه بازیهای ایرانی - اسلامی و بازیهای سنتی با نگاه جدید تا هزینهکرد خانوادههای ایرانی برای بازیهای ایرانی را به بالاتر از 10درصد برسانیم. گسترش بازیهای خانوادگی و جذاب کردن بازیهای جمعی در برابر بازیهای فردی، پرهیز از هنجارستیزی و ایجاد شور و نشاطی که در بازی باید وجود داشته باشد، از دیگر اهداف است.
خزعلی گفت: خیلی از بازیها ممکن است شکل رفتاری فرد را تشکیل دهد. تمرین قانونمداری و احترام به حق دیگران از مسائل دیگری است که بازی میتواند برای خانواده ایجاد کند. همچنین تمرین شاد بودن، تقسیم کردن شادی، احترام گذاشتن به شادی دیگران و شاد شدن از شادی دیگران از مواردی است که میتواند نشاط، حرکت و پویایی را از طریق بازی به خانوادهها منتقل کند. جامعه بانشاط، راه کمال را طی میکند.
تقویت ارزشهای خانوادگی از طریق بازی
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست بیان کرد: یک کار بزرگ در دستگاههای فرهنگی با محوریت معاونت امور زنان و خانواده، با عنوان رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه شکل گرفته است که بیش از شش ماه است برای آن در حال برنامهریزی و پیگیری هستیم. هدف این رویداد تقویت ابعاد زیستپذیر شده ارزشهای خانوادگی و هنجارهای خانواده ایرانی در کالبدهای مختلف فرهنگ ملموس و ناملموس جوامع شهری ایران است. عرصههای مختلفی از سلامت، موفقیت، تغذیه، محیط زیست و ... را در برمیگیرد.
وی ادامه داد: در این جلسه به تبیین اهداف یکی از بخشهای این رویداد خواهیم پرداخت که هدف بازی و سرگرمی را دنبال میکند. هزینه اسباببازی در ایران از حیث اقتصادی بیش از چهارصد میلیون دلار است که کمتر از 10درصد از این مقدار به بازیهای ایرانی اختصاص دارد.
امامی اظهار کرد: زندگی شهری مدرن و آپارتماننشینی برای خانواده ایرانی شرایط را از منظر بازی سخت کرده است، چرا که با توجه به اینکه خانوادهها به تکفرزندی روی آوردند، فرزندان در هفت سال نخست زندگی و بقیه سنین با بازی و فضای فراغتی تربیت میشوند و نقش تربیتی بازی گاهی از تربیت رسمی بالاتر است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: اگر در فضای شهری جدید نتوانیم فرهنگ بازیهای ایرانی - اسلامی را ترویج کنیم و دولت، حاکمیت و بخش خصوصی نتواند بازیهای حرکتی، فکری و همچنین بازیهایی که مادران و بزرگترها در قدیم طراح و راهبر آن بودند نتوانیم گسترش دهیم و اگر نتوانیم در فضای شهری اواخر هفته در محیطهای عمومی مانند پارکها و فرهنگسراها بازیهای زیبا را گسترش دهیم که ظرفیت آن در زیستبومهای مختلف وجود دارد؛ طبعاً باید یک مصرفکننده برای صنعت بازی باشیم که پیوند خاصی با خانواده ایرانی ندارد.
وی بیان کرد: بازی فضایی برای تعمیق الفت خانوادهها و تربیت است. امیدوارم بتوانیم در این رویداد که اهداف بسیار جذابی دارد نگاه حاکمیت و بخش خصوصی را به بازی تغییر دهیم. مطمئن هستم که خانوادههای ایرانی بعد از این رویداد نسبت بهتری با بازیهای شهری و خانگی خواهند شد. دسترسپذیرتر شدن بازیهای شهری و بازیهای خانگی از اهداف ترویجی و فرهنگی این رویداد است.
بازی، یکی از راههای مؤثر تربیت
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست بیان کرد: باید این باور را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم که یکی از راههای مؤثر تربیت برای تعالیم انسانی، پرورش فکر از طریق بازی مبتنی بر مؤلفههای شناختی و هیجانی است. تقویت بنیانهای اجتماعی میتواند در حوزه خانواده قرار گیرد و باید بیش از پیش این مهم را ترویج دهیم.
وی ادامه داد: ضمن افزایش نشاط اجتماعی از طریق این کار مهم، شخصیتهای مؤثر آینده را میتوانیم افرادی خلاق با وسعت ذهنی و توانمند عبور از موانع تربیت کنیم. امروزه بسیاری از مشکلات با بازی مرتفع میشود و حتی در دنیا مبحثی با عنوان بازی درمانی وجود دارد. معتقدم با یک نگاه راهبردی میتوانیم بازی با مفهوم سبک زندگی ایرانی - اسلامی را به سمت خانواده در جهان معاصر پیش ببریم که برای تحقق این اتفاق لازم است تا فراتر از نگاه ملی، نگاه حکمرانی در این حوزه داشته باشیم.
علامتی اظهار کرد: بازی در موضوع مشاغل هم میتواند کارساز باشد و در زیست امروزی هم میتواند خود را با رویکردی نوآورانه نشان دهد. این موضوع نیز یکی از موارد خروج از تصدیگری و حرکت به سمت تولیگری است.
وی تأکید کرد: ما از بخش خصوصی و غیر دولتی حمایت میکنیم. یک سال برای این طرح پیشبینی شده است که پس از پایان این دوره و بررسی آن، نتیجه اعلام خواهد شد.
تمرکز بر نقش بازیهای خانوادگی در تحکیم خانواده
حامد تأملی، دبیر کارگروه بازی، سرگرمی و خانواده ذیل ابررویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه در این نشست بیان کرد: تلاش کردیم حداقل در سال اول در حوزه بازی و اوقات فراغت خانواده، اصلیترین وظیفه خود را معرفی بازیهای خانوادگی و اینکه عنصر بازی چقدر میتواند در تحکیم خانواده نقش داشته باشد، متمرکز کنیم.
وی ادامه داد: یک رویداد استارتاپی در حوزه بازیهای خانوادگی و طراحی و ایدهپردازی بازیهای خانوادگی خواهیم داشت که در دستهبندیهای مختلفی مانند بازیهای رومیزی، اتاق فرار، بازیهای محیطی و ... برنامهریزی کردیم که انجام خواهد شد. همچنین پویش بازیهای خانوادگی را خواهیم داشت.
تأملی افزود: تلاش خواهیم کرد تا در هر استان یک رویداد بازی و خانواده را راهاندازی کنیم و امیدواریم از فضاهایی که وجود دارد مثل مراکز استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراکز معاونت زنان و امور خانواده و وزارت ارشاد دارند استفاده کنیم و بخش خصوصی را بیشتر درگیر کنیم زیرا هدف این است تا این اتفاق یک حرکت پایدار باشد و صرفاً به یک سال محدود نشود.
در انتهای این مراسم، تفاهمنامه همکاری سهجانبه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای فرهنگ عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه «بازی و سرگرمیهای خانواده» امضا شد.
انتهای پیام