کاظمی‌آشتیانی نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی ماندگار کرد
کد خبر: 4189979
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
رئيس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی:

کاظمی‌آشتیانی نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی ماندگار کرد

محمدمهدی ایزدخواه با بیان اینکه زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی با مجاهدت‌های علمی و معنوی نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی ماندگار کرد، گفت: از ویژگی‌های منحصر به‌فرد ایشان این است که همزمان با موضوعات علمی با قرآن و معارف اهل‌ بیت(ع) انس و الفت داشت.

محمد مهدی ایزدخواه، رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی محمد‌مهدی ایزدخواه، رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی از نگاه دوستانش جوان پُرشوری توصیف شده است که سال‌های بعد به‌عنوان رویش مبارک انقلاب اسلامی لقب گرفت، گفت: اگر تعهد را برای ایشان یک صفت بارز در نظر بگیریم می‌توان این نقش‌آفرینی‌ را در هشت سال دفاع مقدس چه در قامت یک پزشک و یا یک رزمنده مشاهده کرد. 

وی با بیان اینکه این دانشمند نام‌آشنا به‌طور ویژه به شهدا ارادت خاص داشت و به دیدار پدر و مادر شهدا می‌رفت، تصریح کرد: در خاطرات دیگری آمده است که ایشان همیشه به اوج قله‌ عزت و بزرگی نگاه می‌کرد و همیشه دوست داشت به قول معروف کاری کند کارستان. به چیزهایی می‌اندیشید که به ذهن خیلی از افراد برتر نمی‌رسید؛ این مجاهد خستگی‌ناپذیر با بنیان‌گذاری پژوهشکده‌ رویان، سهم عظیمی در پیشرفت علمی کشور در این زمینه ایفا کرد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی گفت: زنده‌یاد کاظمی آشتیانی نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی و در زمینه‌ سلول‌های بنیادی ماندگار کرد؛ این مجاهد واقعی، جمع بسیار ارزشمند و فرهیخته‌ای از صاحب‌نظران و نام‌آوران رشته‌های مربوط را نیز گرد آورده بود و به معنای واقعی یک هیئت اندیشه‌ورز نخبگانی با محوریت سلول‌های بنیادی تشکیل داد که همچنان این درخت تنومند در حال ثمردهی و حرکت در مرزهای علم و دانش است.

وی با بیان اینکه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در تاریخ مجاهدت‌های علمی و معنوی ایران ماندگار شد، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد ایشان این است که همزمان با موضوعات علمی با قرآن کریم و معارف اهل‌ بیت(ع) نیز انس و الفت داشت. در ادبیات و سخنوری نیز برجسته بود که با تشکیل جهاد علوم پزشکی ایران، مسئولیت بخش تحقیقات بر عهده‌ زنده‌یاد کاظمی آشتیانی قرار گرفت و این ابتدای مسیر رویش رویان و سایر برنامه‌های ایشان بود. 

رئيس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی بیان کرد: اساتید و نخبگان جامعه باید جوانان مستعد این کشور را با شخصیت‌های برجسته‌ای همچون زنده‌یاد کاظمی آشتیانی آشنا کنند، لذا یکی از اهداف برنامه‌های بیناد ملی نخبگان تکریم و الگوسازی سرآمدان و مفاخر کشور است که تکریم شأن و منزلت شخصیت‌های سرآمد در جامعه نخبگانی ترویج و ابعاد مختلف زندگی یک نخبه بررسی و معرفی شود.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان هر ساله به‌منظور ارتقای توانمندی‌ها و توسعه فعالیت‌های استادیاران جوان دانشگاه‌ها و مؤسسه­‌های‌ علمی کشور به حل مسائل کشور که تسهیلاتی را به حائزان شرایط اعطا می‌کند، گفت: این جایزه به نام جایزه «دکتر کاظمی آشتیانی» ثبت شده که بنیاد ملی نخبگان با توجه به مأموریت‌های خود ذیل «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ایستگاه‌های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه‌ریزی کرده است. 

ایزدخواه تصریح کرد: رویکرد بنیاد ملی نخبگان شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها اعم از علم، فناوری، فرهنگ، نوآوری، قرآن، هنر، ادب و توسعه فعالیت‌های نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود است.

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی خردادماه 1370 با مدیریت زنده‌یاد کاظمی آشتیانی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره‌مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده‌اند. ایشان در همین دهه و همزمان با مدیریت جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران و پژوهشکده رویان در دانشگاه تربیت مدرس به ادامه تحصیل در رشته علوم تشریح با گرایش جنین‌شناسی پرداخت و در سال 1376 با رتبه ممتاز موفق به اخذ درجه دکتری شد.

ایزدخواه با بیان اینکه شخصیت و عملکرد کاظمی آشتیانی در بیانات رهبری معظم انقلاب «الگوی جهاد علمی» توصیف شده است، تصریح‌ کرد: رهبر معظم انقلاب در بازدید از پژوهشکده‌ رویان، این مجموعه را الگویی موفق و حاصل ترکیب سه عنصر مهم و اساسی علم، ایمان و تلاش معرفی کردند. وجوه و ابعاد الگوبخش زنده‌یاد کاظمی آشتیانی را می‌توان به‌عنوان مدلی عینی و عملیاتی برای حرکت امروز بخش‌های مختلف کشور و به‌خصوص جامعه‌ علمی و نخبگانی در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه تأکید بر عنصر ایمان و روحیه‌ جهادی در بیانات رهبری برای مجموعه‌ رویان و کاظمی آشتیانی مشهود است، به‌طوری که تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی را به‌عنوان کار عظیم علمی خطاب فرمودند، یادآور شد: الگوی مدیریتی و جهاد علمی زنده‌یاد کاظمی آشتیانی امروز برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید باید تبیین و پیاده‌سازی شود، لذا اساتید می‌توانند در تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر، متعد و متخصص برای خدمت به کشور و اعتلای میهن نقش‌آفرین باشند.

انتهای پیام
captcha