معرفی ملموس زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان
کد خبر: 4192262
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
حسن فارسی مطرح کرد

معرفی ملموس زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان

قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه اگر در زمینه الگوسازی صحیح حرکت نکنیم، ممکن است به ضد الگو بدل شود، بر برنامه‌ریزی برای معرفی ملموس زنده‌یاد کاظمی‌‌آشتیانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید کرد.

معرفی ملموس زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برای دانش‌آموزان و دانشجویانحسن فارسی، قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دکتر کاظمی‌آشتیانی را دانش‌آموزان بیش از ورزشکاران خارجی بشناسند، چه مسیری باید طی و چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: الگوسازی در تمام دنیا پروژه‌ای زمان‌بر است.

وی تصریح کرد: همه ابعاد الگو شدن و الگو بودن در شخصیت، رفتار و چارچوب فکری زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی وجود دارد و تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب در این خصوص دارند، وظیفه ما را دو چندان می‌کند. اقداماتی در مدارس برای معرفی این شخصیت علمی و جهادی و در کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان انجام شده است. در رسانه‌ها نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته اما مقطعی و موردی بوده است.

فارسی با تأکید بر لزوم طراحی یک برنامه منسجم برای شناساندن و الگوسازی از زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی، گفت: در حال برنامه‌ریزی بر روی این مسئله هستیم که الگوی مدیریتی و فرهنگ جهادی این دانشمند جهادگر ایرانی را از مدارس تا دانشگاه‌ها معرفی کنیم.

وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی، گفت: توکل به خدا، تفکر و تلاش سه ویژگی اصلی ایشان بود که منجر به شکل‌گیری شخصیت علمی، مؤمن و مولد شد؛ البته اساساً مؤمن باید مولد باشد اما متأسفانه از گذشته‌های دور تفکر «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» به جامعه ما تزریق شده است پس باید تلاش کنیم در مدارس و دانشگاه‌ها از ابزارهای مختلف فرهنگی استفاده و الگوسازی کنیم.

قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی بر این مسئله نیز تأکید کرد که الگوسازی فرایندی دشوار، پیچیده، دقیق و ظریف است و گفت: در الگوسازی اگر درست حرکت نکنیم ممکن است فعالیت‌ها نتیجه معکوس داشته باشد و به ضد تبلیغ و ضد الگوسازی بدل شود. بنابراین باید کمیته و کارگروه ویژه این موضوع را تشکیل دهیم و با تدابیر و تصمیماتی که در بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی می‌گیریم و اهتمامی که به جایگاه علمی و اعتقادی ایشان در کل کشور وجود دارد، الگوسازی را محقق کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه فعالیت اصلی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌‌هاست، چقدر زمان می‌برد که یک برنامه مدون طراحی کنیم که از مدارس تا دانشگاه‌ها الگوی کاظمی‌آشتیانی را معرفی و نهادیه کنیم؟ گفت: در این راستا برنامه‌های کوتاه مدت را شروع کرده‌ایم؛ از جمله برنامه‌هایی که امسال در سالروز درگذشت زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برگزار شد. باید آثار فکری، مدیریتی و پیشرفتی که زنده‌یاد آشتیانی داشتند را به صورت محسوس و ملموس به جامعه معرفی کنیم. جامعه به الگوهای ملموس در دوران کنونی نیاز دارد و باید از افسانه‌پردازی پرهیز کنیم. ایشان کاملاً فردی عینی بوده است و در یک پروژه پنج ساله منسجم می‌توان به این هدف رسید. البته انسجام بسیار مهم است و با انسجام می‌توانیم آثار این حرکت را در جامعه ببینیم و به «ما می‌توانیم‌های» زیادی برسیم که الگوی آن زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی باشد.  

انتهای پیام
captcha