نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه‌ افتتاح شد
کد خبر: 4192629
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه‌ افتتاح شد

نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه‌های علمیه، 17 دی ماه با حضور مدیر حوزه، برخی از شخصیت‌های حوزوی و مسئولان استانی در قم افتتاح شد.

ابوالقاسم مقیمی حاجیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی؛ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه‌ با بیان اینکه امسال علاوه بر عرضه آثار متعدد، شاهد برپایی کارگاه‌های تخصصی هستیم، گفت: این نمایشگاه به مدت یک هفته از 9 صبح تا 19 در مجتمع امام خمینی(ره) جنب گلزار علی بن جعفر(ع) دایر است و در صورت لزوم تا ساعت 20 تمدید خواهد شد.

وی افزود: 67 واحد پژوهشی، ناشر، مراکز آموزشی پژوهشی و مراکز پژوهشی تابعه مرکز مدیریت حوزه علمیه همچنین نهادهای پژوهشی حوزه در این نمایشگاه حضور دارند و در کنار ارائه کتاب‌های منتشره، تازه‌ترین آثار خود را هم در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

وی افزود: این نمایشگاه مجال خوبی برای عرضه اندیشه‌ها و یافته‌هایی است که محققان در طول زمان تولید کرده‌اند. معاونت پژوهش هم در این نمایشگاه آثار و طرح‌ها و پروژه‌های خود را به نمایش گذاشته است؛ آثاری که سیاستگذاری جریان پژوهش را در حوزه مدیریت می‌کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه در دبیرخانه حمایت از طرح‌های مورد نیاز نظام هم کارهای خوبی انجام شده است، گفت: این دبیرخانه به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند پژوهش‌ها باید به رفع نیازها بپردازد تشکیل شده است و بیش از 4 هزار طرح تاکنون به دبیرخانه واصل شد که 3500 طرح بررسی شده و 500 پروژه هم قرار داد بسته شده است.

مقیمی حاجی با بیان اینکه 150 اثر هم از آثار تاییدشده توسط دبیرخانه حمایت از طرح‌های مورد نیاز نظام منتشر شده است، تصریح کرد: معاونت پژوهش به صورت ستادی از زحمات پژوهشگران حمایت کرده است و بخشی هم حمایت از پژوهشگران آزاد و پایان‌نامه‌های متناسب با نیازهای جامعه است.

وی افزود: دبیرخانه حمایت هم از نهادها و هم شخصیت‌های حقوقی و محققان آزاد و پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کند همچنین الزامی نیست که این پایان‌نامه‌ها در مرکز مدیریت حوزه دفاع شده باشد بلکه اگر اثری توسط طلاب در دانشگاه هم دفاع شود مورد حمایت است.

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه آخرین دستاوردها پژوهشی در این نمایشگاه وجود دارد، اضافه کرد: بسیاری از عناوین منتشره در راستای نیاز جامعه است و این نمایشگاه، نمایش عینی از فعالیت تحقیقی و علمی حوزه است ضمن اینکه خلاها و نقاط قوت هم به خوبی در این نمایشگاه روشن خواهد شد.

برپایی 67 غرفه

وی با بیان اینکه 67 غرفه در نمایشگاه مستقر شده‌اند، تاکید کرد: این نمایشگاه در کنار ارائه دستاوردها، میزان موفقیت حوزه در پاسخ به انواع نیازهای بنیادی و راهبردی و کاربردی جامعه را نمایش می‌دهد؛ نشان می‌دهد که چه مرکز پژوهشی به چه میزانی در هر کدام از این عرصه‌ها موفق و نقش‌آفرین بوده است.

مقیمی حاجی تصریح کرد: در همه عرصه‌های دانشی در این نمایشگاه، غرفه دایر شده است و بسیاری از منابع به روز که در سایت‌ها موجود نیست در این نمایشگاه وجود دارد لذا بهترین مکان برای اطلاع از آخرین تحقیقات همین نمایشگاه است.

معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه المصطفی بیش از 2هزار اثر تولید کرده که عمده آنها توسط طلاب غیرایرانی تولید شده است، افزود: مرکز قائمیه بیش از دو هزار منبع را به 8 زبان ارائه کرده‌ است.

وی با دعوت از طلاب و دانشجویان برای بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد:  هم‌اکنون 120 مرکز فعال در حوزه داریم که از بین آن‌ها 40 مرکز در این نمایشگاه حضور دارند همچنین 23 هزار کتاب وارد ادوار مختلف همایش کتاب‌سال حوزه شده است؛ البته آثار کلی تولیدی در حوزه بیش از 70 هزار اثر است.

وی با بیان اینکه امروز از 150 اثر مورد حمایت معاونت پژوهش رونمایی شد، گفت: تاکنون 36 نشست در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده و 30 درصد تخفیف برای آثار در نظر گرفته شده است و با در نظر گرفتن تخفیف نشر حوزه، مجموعا 50 درصد تخفیف وجود دارد.

مقیمی حاجی با بیان اینکه بیش از 60 مرکز بین‌المللی شناسنامه‌دار شده و به زبان‌های مختلف در حال فعالیت هستند، گفت: این مراکز عمدتا در کشورهای دیگر هستند و برخی بیش از هزار زبان اثر منتشر کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha