آتش‌سوزی در اردوگاه آوارگان روهینگیایی در بنگلادش
کد خبر: 4192686
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶

آتش‌سوزی در اردوگاه آوارگان روهینگیایی در بنگلادش

براثر آتش‌سوزی در اردوگاه آوارگان روهینگیایی در بنگلادش، هزار و 40 چادر مربوط به آن‌ها به خاکستر تبدیل شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی بر اثر وقوع آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان روهینگیایی در منطقه کاکس بازار واقع در بنگلادش، هزار و ۴۰ چادر تبدیل به خاکستر شد.

آتیش چاکما، معاون رئیس اداره آتش نشانی کاکس بازار در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی در این ارتباط اعلام کرد که به منطقه، ۸ تیم آتش‌‌نشانی اعزام شده و تلفات جانی تاکنون گزارش نشده است.

محمد رضوان خان، مسلمان روهینگیایی که بستگان او در آتش‌سوزی آسیب دیده‌‌اند، گفت که ابتدا گزارش شده بود که بیش از هزار و ۲۰۰ چادر سوخته و حدود ۶ هزار پناهجو نیز بی‌ خانمان شده‌‌اند؛ اما بعداً عدد هزار و ۴۰ تأیید شد.

وی در ادامه علت این حادثه را خرابکاری دانست و افزود که برخی گروه‌های شورشی میانماری تلاش می‌کنند در اردوگاه‌های پناهجویان حاکمیت برقرار کنند.

سامسود دوزا، معاون کمیساریای امداد و بازگشت پناهجویان نیز تصریح کرد که در محل حادثه بازرسی انجام داده‌اند و برای تأمین سرپناه، غذا و پوشاک برای پناهجویان تلاش می‌کنند.

مسلمانان روهینگیا که با تصویب قانونی توسط دولت میانمار در سال ۱۹۸۲ حقوق شهروندی خود را از دست داده و یک اقلیت مسلمان بدون تابعیت در میانمار شدند، سرانجام از سوی ارتش میانمار در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ مورد حملات شدیدی قرار گرفتند.

ارتش میانمار و بوداییان افراطی به بهانه واهی حمله به پاسگاه‌های مرزی این کشور در ایالت راخین، حملات پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا را آغاز کردند. در این حملات بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان راخینی به بنگلادش پناه بردند و صدها روستای مسلمانان به آتش کشیده شد. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تأیید کردند که صدها روستای مسلمانان ویران شده است.

بر اساس داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار مسلمانان راخینی که پس از آگوست سال ۲۰۱۷ از ظلم و ستم در میانمار فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند، به ۹۳۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، ۵۲ درصد از جمعیت ۳۴ اردوگاه پناهجویی در بنگلادش را کودکان و ۴۸ درصد آن را بزرگسالان و افراد مسن روهینگیایی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
captcha