پایان روز اول بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم
کد خبر: 4193147
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
با رقابت 25 متسابق؛

پایان روز اول بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم

روز اول بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور 25 متسابق در رشته‌های معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به کار خود پایان داد.

روز اول بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن پایان یافتبه گزارش ایکنا از قم، آیین افتتاحیه مرحله نهایی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی استان قم با حضور مسئولان استانی و کشوری، متسابقان، قاریان و حافظان قرآن کریم، شامگاه 19 دی‌ماه در سالن همایش امامزاده سیدعلی(ع) قم برگزار شد.

آزمون کتبی مسابقات شب گذشته پس از قرائت پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و سخنرانی حجج اسلام عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه؛ غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و اسکندری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد.

روز اول بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ساعت 8 امروز صبح تا ساعت 20، با حضور 25 متسابق در رشته‌های معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد. حضور مادری با طفل شیرخواره یکی از صحنه‌های دیدنی امروز این مسابقات بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی به عنوان ناظر عالی مسابقات؛ عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران و داور بخش مهارت ارائه؛ بخشعلی قنبری و محمد مهدی عقیلی داوران رشته معارف نهج‌البلاغه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد کرمی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی معتمدی داوران رشته معارف صحیفه سجادیه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی هاشمی، داور رشته معارف قرآن کریم؛ سکینه آخوند به عنوان داور رشته معارف قرآن کریم و زکیه عبداللهیان داور بخش مهارت ارائه در مسابقات حضور دارند.

سلوک انسان در بهره‌گیری از برنامه و اسوه مناسب است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم امروز در جمع متسابقان بیان کرد: برای پیشرفت و سلوک باید از دو مهم بهره ببریم، اول داشتن برنامه جامع و هدفمند و دوم بهره بردن از اسوه و الگوی مناسب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم

وی افزود: برنامه زندگی، برنامه‌ای است که فرسوده نشود و در تمام اعصار، تمام افراد مخاطب این برنامه هستند؛ برنامه‌ای که در آن خطا نباشد و هرکسی در این مسیر به ابن برنامه راه پیدا کرده به کمال رسیده است و همه افراد بدون در نظر گرفتن جنسیت بتوانند از آن بهره ببرند.

مؤمنی اظهار کرد: اسوه و الگوی زندگی هم کسی است که هیچ لکه ظلمانی در زندگی‌اش وجود نداشته باشد و با این تفاسیر و شرایط ۱۰ گانه‌ای که برای الگو تبیین شده، اسوه و الگو در پیامبر گرامی اسلام(ص) خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه زندگی تنها باید از قرآن و کلمات معصومین(ع) استخراج شود و هر دستورالعمل به جز قرآن و کلام اهل بیت(ع) راه به جایی ندارد.

مؤمنی گفت: قرآن منهای عترت و عترت منهای قرآن منتج به نتیجه نیست و تمسک به قرآن سه مرحله دارد، مرحله اول تلاوت و قرائت قرآن، مرحله دوم توجه به معانی قرآن و مرحله سوم عمل کردن به قرآن است. اگر براساس این سه مرحله حرکت کردیم، قرآن درمان تمام مشکلات و دردهای انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمسک به اهل بیت(ع) با انس گرفتن با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه حاصل می‌شود، تصریح کرد: انسان با مؤانست با قرآن و کلام اهل بیت(ع) به ضلال و گمراهی نمی‌رسد.

انس و قرائت صحیح قرآن پیش‌نیاز تدبر در کلام وحی است

سیدمحمد حسینی‌پور، نفر اول چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی در رشته قرائت در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: برای مؤانست و عمل به مفاهیم والای قرآن، باید ابتدا انس با کلام و متن قرآن داشته باشیم؛ طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز تا زمانی که قرآن در جامعه ما درست خوانده نشود عمل ما به قرآن و تدبر در کلام وحی میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه كلام وحی روشنگر راه زندگی مسلمانان است و بهترين مسير زندگی را برای افراد بشر جهت رسيدن به كمال و سعادت نمايان ساخته است، ادامه داد: بر ما مسلمانان به خصوص شیعیان واجب است که معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به صورت عمیق مورد مطالعه قرار دهیم تا سبک زندگی وحیانی را برای خویش پیاده کنیم.

سیمحمد حسینی‌پور، نفر اول چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی

نفر اول چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی با بیان اینکه متأسفانه امروز با وجود دسترسی و تنوع بیش از پیش فضای مجازی، واقعاً شاهد اتلاف وقت جوانان هستیم، خانواده‌ها باید از همان سنین کودکی به گونه‌ای برای فرزندان خویش برنامه‌ریزی کنند تا آن‌ها با کلام وحی آشنا شوند.

حسینی‌پور بیان کرد: قرآن بهترین مسکن برای روح و روان آدمی است و او را به آرامش می‌رساند و این امر در تمام عرصه‌های زندگی می‌تواند مؤثر باشد؛ قرآن سراسر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی است که اگر ما با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید و بدون تردید در زندگی روی آرامش را می‌بینیم. 

شرکت‌کنندگان در بخش معارفی مسابقات قرآن کریم 21 و 22 دی‌ماه نیز به رقابت می‌پردازند و در هر رشته از پنج نفر از برگزیدگان تقدیر خواهد شد؛ 23 دی‌ماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ مراسم اختتامیه این مسابقات برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha