حیا نقش مهمی در رسیدن انسان به رشد و کمال معنوی دارد
کد خبر: 4193333
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

حیا نقش مهمی در رسیدن انسان به رشد و کمال معنوی دارد

یک کارشناس ارشد قرآن و علوم حدیث دانشگاه پیام نور قم گفت: برای ازدواج موفق و ماندگار هر چه عفاف بیشتر باشد میزان ماندگاری و سازگاری زوجین و اعتماد به هم در زوجین بیشتر است و حیا ویژگی منحصر به فردی که باعث عزت فرد و احترام وی در جامعه مخاطب او خواهد شد فرد باحیا ازدواج بهتری خواهد داشت

معصومه آبدار، یک کارشناس ارشد قرآن و علوم حدیث دانشگاه پیام نور قممعصومه آبدار، یک کارشناس ارشد قرآن و علوم حدیث دانشگاه پیام نور قم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: عفاف به هرگونه خويشتن دارى در مقابل گناه و كار خلاف می‌گویند.

وی با بیان اینکه برای تشویق جوانان به امر ازدواج نیاز به یک بسیج همگانی داریم اظهارکرد: تشویق جوانان به ازدواج نیاز به همکاری همه افراد جامعه دارد لذا همه افراد برای کمک به ترغیب و تسهیل ازدواج جوانان جامعه باید دست به دست هم بدهند تا جوانان رغبت بیشتری نسبت به ازدواج پیدا کنند و افرادی که در فعالیت‌های اقتصادی کار می‌کنند می‌توانند با تخصیص وام‌های قرض‌الحسنه، کمک بزرگی به تامین مخارج ازدواج جوانان داشته باشند و باعث علاقه بیشتر جوانان به این سنت الهی شوند.  

آبدار اظهارکرد: یکی دیگر از راه‌های تشویق جوانان به ازدواج کمک مسئولین و روحانیون از طریق باز شدن افق‌های جدید و امیدسازی در ذهن جوانان است که از این قشر جامعه نخبگان که تریبون دارند به راحتی می‌توانند در ذهن جوانان کانون گرم خانواده را بسیار زیبا و دلپذیر ترسیم کنند و ذهنیت جوانان را نسبت به تشکیل خانواده مثبت و دل انگیز نمایند.

فعال فرهنگی در مساجد شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه با آموزش روش‌های درست انتخاب همسر و تاکید بر دقت در انتخاب و شیوه‌های تحقیقات نیز برای جوانان جامعه نیاز به تبیین و توضیح دارد که از زبان مسئولین و روحانیون نزد مخاطب پذیرش بهتری خواهد داشت، افزود: بیان اجر و پاداش افرادی که در این راه کمک می‌کنند، فوائد تسریع در ازدواج، زیان در تأخیر ازدواج و تبلیغ برای وساطت توسط افراد باتجربه و کار آزموده نیز تاثیر فوق العاده‌ای بر تسریع روند ازدواج جوانان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه راه‌های زیادی برای ترغیب جوانان به ازدواج توسط افراد جامعه وجود دارد، گفت: تبلیغ کم توقع بودن، آسان گرفتن و سادگی مراسمات، کم شدن مهریه، جهیزیه ساده و اکتفا کردن به ضروریات، همکاری و تعامل خانواده‌های طرفین، آماده سازی مقدمات توسط والدین و اشتغالزایی جوانان است.

آبدار با بیان اینکه رعایت عفاف فقط ویژه زنان و دختران نیست، افزود: عفاف زوجین تضمینی برای ازدواج موفق و ماندگار است و هر چه عفاف زوجین بیشتر باشد میزان ماندگاری، سازگاری، اعتماد و محبت به هم در زوجین بیشتر خواهد بود و کانون خانواده گرم‌تر و مطلوب‌تر می‌شود.

فعال فرهنگی در مساجد شهرستان بیرجند گفت: حیا ویژگی منحصر به فردی است که باعث عزت فرد و احترام وی در جامعه مخاطب اوست قطعا فرد باحیا ازدواج بهتری خواهد داشت اسلام نیز تاکید ویژه‌ای برای ازدواج با زنان با حیا کرده است چون حیا نقش مهمی در رسیدن انسان به رشد و کمال معنوی دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که رعایت حیا زیبایی خاصی به شخصیت زنان می‌دهد و باعث می‌شود وی را عزیزتر، محترم‌تر و به دل نشستن آن فرد نیز بخاطر حیای او بیشتر خواهد بود حیا به انسان اجازه نمی‌دهد هر نوع رفتاری را از خود بروز دهد لذا در ذهن دیگران به عنوان فردی دانا و مودب و قوی معرفی می‌شود. 

این کارشناس ارشد قرآن و علوم حدیث دانشگاه پیام نور قم با بیان اینکه خانواده کانون محبت، عشق، امید و تحقق آرزوهای زوجین است و نیاز به استحکام دارد و باید حریم‌ها در این خانواده تعریف و رعایت گردد اظهارکرد: عفاف و حجاب باعث می‌شود حریم زن و مرد در بیرون از خانواده حفظ شود و این حفظ حریم علاقمندی به ازدواج را در جامعه به دنبال خواهد داشت. 

آبدار گفت: اگر خودنمایی و بی‌حجابی و آرایش در اجتماع شیوع پیدا کند حریم روابط زن و مرد در این جامعه شکسته شده و باعث فروپاشی کانون خانواده و عدم رغبت جوانان به امر مقدس ازدواج خواهد شد البته گستره عفاف نسبت به حجاب بیشتر است تا جایی که حجاب را زیرمجموعه عفاف می‌دانیم یعنی کسی که عفاف داشته باشد قطعا حجاب هم خواهد داشت اما ممکن است افرادی حجاب داشته باشند ولی موازین عفاف را رعایت نکنند.

انتهای پیام
captcha