پایان رقابت روز پایانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4193546
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

پایان رقابت روز پایانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

29 نفر در بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های معارف قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، امروز، 22 دی‌ماه در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده شاه سید‌علی(ع) قم با هم رقابت کردند.

پایان رقابت روز سوم بخش معارفی مسابقات سراسری قرآنبه گزارش ایکنا از قم، روز سوم و پایانی بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ساعت ۸ امروز صبح تا ساعت ۲۰، با حضور ۲۹ متسابق در رشته‌های معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه امروز ۲۲ دی‌ماه در سالن همایش‌های امامزاده شاه سیدعلی(ع) برگزار شد.

روز سوم مسابقات با تلاوت وحید خزایی قاری ممتاز بین‌المللی آغاز شد، اجرای گروه تواشیح میعاد و قرعه‌کشی مشهد مقدس نیز از دیگر بخش‌های جذاب و متنوع روز سوم مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی به عنوان ناظر عالی مسابقات؛ عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران و داور بخش مهارت ارائه؛ بخشعلی قنبری و محمد مهدی عقیلی داوران رشته معارف نهج‌البلاغه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد کرمی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی معتمدی داوران رشته معارف صحیفه سجادیه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی هاشمی، داور رشته معارف قرآن کریم؛ سکینه آخوند به عنوان داور رشته معارف قرآن کریم و زکیه عبداللهیان داور بخش مهارت ارائه در مسابقات حضور داشتند.

مراسم اختتامیه این مسابقات فردا ۲۳ دی‌ماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ با تقدیر از پنج نفر از برگزیدگان در هر رشته برگزار خواهد شد.

مسابقات قرآن را مانند مسابقات ورزشی جذاب کنیم

مهدی معتمدی، داور بخش معارف چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات از سطح کیفی و کمی بسیار پایینی برخوردار است، بیان کرد: یکی از عوامل پایین بودن سطح کیفی و کمی مسابقات، انتخاب منبع ضعیف از نظر اعتبار سندی، برای بخش صحیفه سجادیه بود و دومین عامل ان است که برای متسابقین دوره‌های آموزشی برگزار نشده است.

وی با اشاره به اینکه فن بیان و چگونگی ورود متسابقین برای پاسخ به پرسش‌های داوران دارای ضعف‌های فراوانی بود، افزود: بسیاری از شرکت‌‌کنندگان این دوره از مسابقات بر منابع مسلط بودند اما در اجرا و بیان اطلاعاتشان عملکرد ضعیفی ارائه دادند که این ضعف با برپایی دوره‌های آموزشی فن بیان و فن خطابه ویژه شرکت‌کنندگان برطرف می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه جای خالی کارگاه‌ها و جلسات توجیهی برای آمادگی پیش از مسابقات بسیار احساس می‌شد، اظهار کرد: باوجود اینکه این دوره از مسابقات با حضور تماشاگران علاقه‌مند برگزار می‌شود اما بهره کافی از پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به پرسش‌های طراحی‌شده نمی‌برند زیرا غالب محتوای ارائه شده از سوی آنان تاحدودی مبتدی و نیز غیرجذاب برای مخاطبین است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن را باید برای مخاطب جذاب‌تر کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف مسابقات باید ارتقای سطح اطلاعات معنوی مخاطبان باشد، اما نداشتن جذابیت و عدم به‌کارگیری روش‌های جدید و مخاطب‌پسند، این هدف را محقق نمی‌سازد.

معتمدی داور

داور بخش معارف چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم بیان کرد: در نحوه اجرا و برگزاری مسابقات قرآن کریم باید از مسابقات ورزشی الگو بگیریم به‌طورمثال، می‌توان مسابقات قرآن را مانند لیگ برتر فوتبال و در طول سال هرهفته برگزار کرد در چنین شرایطی حافطان و قاریان و کلیه شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی در طول سال درگیر این مسابقات هستند.

نهج‌البلاغه مملو از دستورالعمل‌های مورد نیاز زندگی است

معصومه روحانی از استان خراسان شمالی، شرکت‌کننده مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف نهج‌البلاغه، در حاشیه مسابقات در گفتگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: امسال برای دومین بار در مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در بخش معارفی شرکت کردم و با عنایت خداوند موفق شدم در رشته نهج البلاغه به مرحله نهایی راه پیدا کنم.

وی ضمن تشکر از میزبانی استان قم ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاع رسانی این دوره از مسابقات در بستر فضای مجازی انجام شد در اسرع وقت در جریان روند برگزاری مسابقات قرار گرفتیم.

شرکت‌کننده مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف نهج‌البلاغه بیان کرد: سطح سوالات آزمون کتبی و شفاهی به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته ارتقاء پیدا کرده بود و قطعا برگزاری مسابقات در رشته نهج البلاغه و صحیفه سجادیه زمینه حضور و ورود افراد به فعالیت‌های قرآنی به ویژه جوانان و نوجوانان را فراهم خواهد کرد و شاهد کشف استعداد‌های تازه در این عرصه به برکت اهل بیت (ع) خواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه همه ما باید از حکمت‌های نهج البلاغه درس بگیریم و در زندگی خود به کار ببریم، افزود: اگر ما به عنوان کسانی که به مطالعه این کتاب ارزشمند پرداختیم اهل عمل کردن به آن باشیم قطعا می‌توانیم در ترویج معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در جامعه به ویژه نسل جوان تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه تحقق مسائل فرهنگی زمان بر است و جزء با صبر و حوصله به نتیجه نخواهد رسید، تصریح کرد: تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی و همچنین آموزش معارف نهج البلاغه در فعالیت‌های پرورشی در سطح مدارس برای آشنایی کودکان و نسل جوان با کلام امیر المومنین (ع) موثر خواهد بود.

این متسابق رشته نهج البلاغه بیان کرد: نهج‌البلاغه مملو از دستورالعمل‌های مورد نیاز برای همه شئون و موقعیت‌های زندگی است و لازم است همه‌ی ما ارتباط خود را با این کتاب ارزشمند اصلاح کنیم.

تبلیغ مسابقات محدود به جامعه قرآنی نباشد

بی‌بی انسیه گوهری، متسابق مسابقات سراسری قرآن از استان تهران در حاشیه مسابقات، در گفتگو با ایکنا از قم در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی، اظهار کرد: حافظ کل قرآن هستم و در سنوات قبل در رشته حفظ در مسابقات اوقاف شرکت کردم؛ اما با توجه به اینکه علاقه اصلی بنده به بخش معارف است، طی چند سال گذشته در رشته تفسیر، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه حاضر شدم و در بسیاری از دوره‌ها تا مرحله کشوری پیش رفتم.

وی با اشاره به اینکه نحوه اطلاع رسانی این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم خوب بود، اضافه کرد: معمولا در سوالات بخش معارفی احتمال خطا وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و مسئولین برگزاری در این زمینه انعطاف بیشتری داشته باشند؛ اما امسال سطح کیفی و کمی سوالات نسبت به سنوات گذشته ارتقا پیدا کرده بود.

مسابقات سراسری قرآن

گوهری یادآور شد: در زمینه تدریس حفظ قرآن و داوری حُسن حفظ فعالیت دارم؛ به جرأت می‌گویم تا قبل از این مسابقات به صورت جدی و دقیق به سراغ نهج البلاغه نرفته بودم، اما برگزاری بخش معارفی مسابقات بهانه‌ای شد که بر کتاب ارزشمند نهج البلاغه تمرکز کنم و به دلیل قرابت با قرآن در کلا‌س‌ها از آن استفاده می‌کنم.

این فعال قرآنی در رابطه با مسابقات معارفی گفت: مسابقات معارفی یکی از راهکار‌های ترویج معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است که به شرط و اطلاع‌رسانی فراگیر و برگزاری مناسب می‌تواند در گرایش هر چه بیشتر جوانان و فرهیختگان به این منابع فاخر مؤثر باشد.

وی در رابطه با علت مهجوریت نهج البلاغه بیان کرد: افرادی که با نهج البلاغه مأنوس هستند اندک هستند لذا باید تدریس، آشنایی و اقبال مردم به این کتاب ارزشمند با روش‌های مختلف از جمله حضور اساتید و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و استفاده از حکمت‌های نهج البلاغه در روند تدریس بیشتر شود.

گوهری در رابطه با رونق مسابقات در سال‌های آینده تاکید کرد: تبلیغات مسابقات اوقاف نباید محدود به جامعه قرآنی باشد؛ همچنین بخش معارفی مسابقات را نباید از بخش آوایی جدا کنند چرا که این حس را به متسابقین القا می‌کند که این بخش اهمیت کمتری دارد.

انتهای پیام
captcha