امام رضا(ع) مبدع گفت‌وگوی ادیان و مذاهب بود
کد خبر: 4194425
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام مروی:

امام رضا(ع) مبدع گفت‌وگوی ادیان و مذاهب بود

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام رضا(ع) مبدع گفت‌وگوی ادیان و مذاهب بود، گفت: مطالعه و تحقیق مناظرات امام رضا(ع) به لحاظ محتوا و شیوه بسیار قابل توجه است که می‌تواند یک الگوی کاملاً اطمینان‌بخش را برای ما ارائه کند.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دومین همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» که امروز، 27 دی ماه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها با چنین عناوینی تأثیر بسیار جدی در حوزه‌های بشری نیز خواهد داشت. همه ادیان الهی برای هدایت و رشد جامعه انسانی به وجود آمدند و تنها تفاوت در مرتبه است که آن‌هم به دلیل رعایت اقتضائات زمان نیز به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه مایه رشد جامعه بشری در سایه ادیان توحیدی است، افزود: گاهی اوقات بدخواهان و دنیاطلبان تلاش کردند تا این مسئله را تبدیل به محل نزاع میان ادیان کنند تا اقدام آن‌ها را از خاصیت بیاندازند. بنابراین پای را فراتر قرار دادند و منشأ اختلافات و نزاع شدند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در دهه‌های اخیر رهبران ادیان مسئله گفت‌وگوی ادیان را به‌صورت جدی مطرح و نشست‌های علمی مختلفی در کشورهای گوناگون تشکیل دادند اما امام رضا(ع) به عنوان ولی خدا قرن‌ها قبل رهبران سایه ادیان را به مناظره و گفت‌وگو دعوت کردند و در این زمینه اهتمام وافری بر گفت‌وگوی میان ادیان داشتند و خود جلسات را مدیریت و رهبری می‌کردند.

مروی ادامه داد: بنابراین این همایش در زیر سایه امام رضا(ع) که مبدع گفت‌وگوی ادیان و مذاهب بود، برگزار شد که امیدوارم استمرار پیدا کند. مطالعه و تحقیق مناظرات امام رضا(ع) به لحاظ محتوا و شیوه بسیار قابل توجه است که می‌تواند یک الگوی کاملاً اطمینان‌بخش را برای ما ارائه کند.

وی تصریح کرد: مناظرات امام رضا(ع) راه هدایت را به سوی پیروان دیگر ادیان و مذاهب می‌گشاید و توجه بر نوع مناظرات محتوا و شیوه می‌تواند الگو بسیار موفقی را پیش روی ما نیز قرار دهد. بنابراین امیدواریم بتوانیم با وجود نام نورانی امام رضا(ع) این حرکت انسانی، بشری و توحیدی را در همه عالم گسترش دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نکته‌ای را از مقام معظم رهبری آموختم که معمولاً در مواجه با گزارش‌های مختلف اجرایی، علمی، دینی و... یک پرسش مطرح می‌کنند و آن‌هم این است که با انجام این کار چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود و خروجی انجام این کار چیست.

مروی اظهار کرد: بنابراین برگزاری این چنین همایش‌ها برای زیبایی ویترین نیست بلکه باید به خروجی آن کار بیاندیشیم و تا زمانی که به حوزه مسائل علمی و بحث‌های آکادمیک، دانشگاهی و حوزه‌ای مشغول باشیم، رقیب و یا دشمنی هم نخواهیم داشت.

وی در پایان گفت: این نکته را هم متذکر شوم که برای خروجی و نتیجه دادن یک فعالیت با مشکلات و موانعی مواجه خواهیم بود، زیرا اگر این فعالیت نتیجه عملی داشته باشد قطعاً دشمن به میدان می‌آید و ما باید برای رفع این مشکلات در این نوع همایش‌ها و نشست‌ها فکری کنیم تا برای آن در جامعه بشری راهکارهایی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha