تبلیغ مد و لباس ایرانی به کمک هوش مصنوعی
کد خبر: 4195220
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

تبلیغ مد و لباس ایرانی به کمک هوش مصنوعی

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به مشکلاتی که درباره تبلیغات پوشاک با رعایت ارزش‌ها و حریم فرهنگی کشور وجود دارد، اعلام کرد: از هوش مصنوعی و روش‌های جدید برای تبلیغات پوشاک بهره‌مند خواهیم شد.

سید مجید امامیسیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چه نمره‌ای به دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر می‌دهید؟ گفت: تمامی جشنواره‌های دوره‌های قبل را بررسی کردیم. حتی جشنواره سال گذشته که همین دولت برگزار کرد. به همین دلیل 100 قدم نسبت به جشنواره‌های قبلی این جشنواره را جلوتر می‌دانم اما 100 قدم تا مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: فرض کنید نمره‌ای که می‌دهم 14 است؛ اما چرا از این دوره از جشنواره راضی هستیم؟ چون سه اتفاق افتاده است. اول اینکه برای اولین بار یک بیانیه مضمون واقعی را مبنا قرار دادیم و داوران حرفه‌ای ما که در اختتامیه آنها را خواهید شناخت و خودشان طاووس زرین را به برندگان اهدا می‌کنند، نه امثال من که متخصص هنر طراحی نیستم، مودبرد یا بیانیه مضمون را اجرا کردند.

امامی دلیل دوم را آموزش مودبرد به طراحان شهرستانی عنوان‌کرد و گفت: در 24 استان به طراحانی که در شهرشان حتی یک مؤسسه مد و لباس هم نبوده، مودبرد جشنواره دوازدهم را آموزش دادیم. به شهر جیرفت رفتم؛ 300 دختر علاقه‌مند به طراحی لباس در کلاس‌های اساتیدی که از تهران به آنجا رفته بودند، شرکت کرده بودند و تاکنون از بین آن دختران علاقه‌مند پنج تا شش نفر مجوز راه‌اندازی مؤسسه مد و لباس را دریافت کرده‌اند.

مسیر جدیدی برای تبلیغات مد

وی ادامه داد: نکته سوم اینکه تبلیغات مد را می‌خواهیم با رعایت شاخص‌های خودمان توسعه دهیم و اسم آن را تعالی صنعت تبلیغات مد گذاشته‌ایم. چون ما قبلاً دو حالت داشته‌ایم؛ یا تبلیغات مد انجام می‌دادیم و غیر فرهنگی و غیر ایرانی می‌شدیم، یا لباس تولید می‌کردیم و آن را تبلیغ نمی‌کردیم. بعضاً هم متأسفانه می‌‌بینیم که برخی از فعالان حوزه حجاب، برای انجام تبلیغات از وزانت و شخصیت یک بانوی ایرانی دور می‌شوند.

آشتی با تبلیغات مد و لباس به کمک هوش مصنوعی

امامی تصریح کرد: باید الگوهایی را در این زمینه ارائه می‌کردیم. در جشنواره دوازدهم فجر فقط عکس‌هایی از این نوع تبلیغات ارائه کردیم. البته چیدمان، استوری یا داستان مد هم داریم که در کنار تعدادی از آثار جشنواره فجر این داستان‌های مد ارائه شده است.

بهره‌‌گیری از هوش مصنوعی

وی با تأکید بر اینکه عرصه‌های زیادی در فرهنگ ماست که قابل انجام است و عرصه‌هایی هست که می‌شود از طریق هوش مصنوعی و دیگر روش‌ها آنها را انجام داد، گفت: این روش‌ها را در کارگاه‌هایمان آموزش می‌دهیم؛ مثلاً بدون اینکه مجبور شویم اصولمان را نادیده بگیریم هوش مصنوعی می‌تواند کاملاً ابعاد و ویژگی‌های یک مانتو را نشان دهد. در مورد لباس مجلسی نمی‌توانیم تبلیغ ایرانی ـ اسلامی را خیلی زیاد و جذاب داشته باشیم پس طبعاً باید روش‌‌هایمان را تغییر می‌دادیم.

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: چون به سه هدف رسیدیم به همین دلیل نمره قابل قبول به جشنواره دوازدهم می‌دهم. یک: مردمی شدن از طریق رفتن به 24 شهرستان، دوم: تخصصی شدن از طریق مودبردی که اساتید دانشگاه و ویژندها به آن مباهات می‌کنند و سوم آشتی مد و تبلیغات با رعایت ارزش‌ها و حریم فرهنگی خودمان.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به این سؤال که چرا امسال بخش سرپوش و روسری، عفاف و حجاب، کیف و کفش و زیورآلات را نداشتیم؟ گفت: آئین‌نامه را باید بخوانید. بر اساس آئین‌نامه همه این موارد می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، اما در قالب «لوک» کامل یک ویژند. ویژندهایی به سعدآباد رسیده‌اند (من خودم هم خبر نداشتم) که در لوکی که ارائه کردند، اکسسوری یا ملزومات نبوده است. پس برای حضور ملزومات لباس هیچ مانعی در جشنواره فجر وجود نداشته است.

هفته مد، هفته پوشیدنی‌ها و اکسسوری یک فرد است

وی در واکنش به این مسئله که در دوره‌های قبل عفاف و حجاب، روسری و سرپوش و ... بخش مجزا داشتند، اما در این دوره ندارند، گفت: ما حتماً یک جشنواره تخصصی کیف و کفش و یک جشنواره تخصصی ملزومات در طول سال خواهیم داشت ولی هفته مد، هفته کیف نیست، هفته هیئت کامل پوشیدنی‌ها و اکسسوری یک فرد است. لذا تأکید می‌کنم هیچ مانعی برای حضور کیف و کفش در جشنواره مد و لباس فجر نیست.

آشتی با تبلیغات مد و لباس به کمک هوش مصنوعی

امامی اضافه کرد: یکی از سه بخش دوزادهمین جشنواره مد و لباس فجر بخش پوشاک تراز ایرانی ـ اسلامی است. در این جشنواره بیش از 30 ویژند حجاب شرکت کرده‌اند و حدود 300 تا 400 اثر در جشنواره فردخت (ویژه مانتو) داشتیم که این جشنواره نیز جزو خانواده نظام طراحی ایران است.

وی با اشاره به اینکه یک سوم اهتمام جشنواره به پوشاک تراز بانوان بوده است، گفت: در یک قطار جمعی سوار شده‌ایم که در سراشیبی حرکت افتاده است و مشکلات مربوط به اتصال هنر، صنعت، صنف و بانک در حال حل شدن است و هدف جشنواره این بوده که بتواند شبکه تأمین مالی، نظام هنری، صنف و صنعت را کنار هم بیاورد که تا حد زیادی این اتفاق در حال رخ دادن است.

گزارش تصویری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha