دیپلماسی دانش‌بنیان مبنای مذاکره بین دولت‌ها قرار گیرد
کد خبر: 4196397
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی:

دیپلماسی دانش‌بنیان مبنای مذاکره بین دولت‌ها قرار گیرد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر بتوانیم دیپلماسی دانش‌بنیان و فناوری دانش‌بنیان را در مذاکره بین دولت‌ها قرار دهیم و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران با شرکت‌ها در کشور اوگاندا قرارداد ببندند و روابط عمق پیدا کند، نفع زیادی به کشورها خواهد رسید.

دیپلماسی دانش‌بنیانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و هیئت دانش‌بنیان همراه ایشان که به منظور امضای چند سند همکاری به کشور اوگاندا سفر کرده‌اند، در دومین روز این سفر از مزارع پرورش کرم ابریشم، موز و آناناس در اوگاندا که ازسوی سیدمحمدعلی موسوی، مدیرعامل هلدینگ ایران ـ اوگاندا و فعال در قاره آفریقا از بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و همچنین، از محل گودبرداری یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های شرق آفریقا دیدن کردند. 

این مزرعه چندصد هکتاری در 180 کیلومتری کامپالا قرار دارد که از سوی کشور اوگاندا در اختیار این فعال حوزه فناوری در بخش خصوصی از جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است. وی در مزرعه تولید کرم ابریشم، تعداد هفت سالن بزرگ برای تهیه نخ ابریشم در نظر گرفته و در این راستا توتستان‌های گسترده راه‌اندازی شده است.  

در ادامه این دیدار، جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام خاموشی و مدیرعامل هلدینگ ایران ـ اوگاندا برگزار شد و سرمایه‌گذاری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.  همچنین، در ادامه، حجت‌الاسلام خاموشی با حضور در ساختمان جدید مدرسه جامعة‌المصطفی(ص) طی سخنانی در اختتامیه کارگاه آموزشی دو روزه که ویژه معلمان دبیرستان‌های شیعه شهر کامپالا برگزار شده بود، گفت: امروز اگر در کشور اوگاندا شاهد پیشرفت هستیم در مناطق دیگر هم پیشرفت‌هایی در حال تحقق است و به مصداق آیه 14 سوره صف که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللهِ كَما قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَني إِسْرائيلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذينَ آمَنُوا عَلى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! ياوران خدا باشيد همان‌گونه كه عيسى‌بن مريم به حواريون گفت: «كيست كه ياور من به‌سوى خدا [براى تبليغ آيين او] گردد»؟! حواريون گفتند: «ما ياوران خداييم» در‌اين‌هنگام گروهى از بنى‌اسرائيل ايمان آوردند و گروهى كافر شدند؛ ما كسانى را كه ايمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأييد كرديم و سرانجام [بر آنان] پيروز شدند». ما باید عمل کنیم و یاوران خدا باشیم؛ یعنی دین خدا را یاری کنیم. انبیا عظام الهی، پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را شکل دادند، آن‌ها هم یاوران دین خدا بودند. 

وی اظهار کرد: عیسی بن مریم در آیه‌ای می‌فرماید: «من انصاری الی الله»، مانند آیه شریفه در سوره دیگری نیز در قرآن آمده است، «فلما احس عیسی منهم الکفر قال من انصاری الی الله»، وقتی احساس کرد جامعه دارد رنگ دینی خود را می بازد، اینجا سوال کرد چه کسی من را به سوی خدا یاری می کند؟ یعنی دین خداوند متعال در هر زمانی از لحاظ قول و فعل، یاور لازم دارد. 

خاموشی افزود: ما باید در کلام، درون و رفتار، متدینانه عمل کنیم. فردی متشرع و ملتزم به احکام اسلام باشیم. امید است همه شما انصار دین خدا باشید. دین خدا را خوب بشناسید، سخن پیامبر(ص) و امامان و قرآن را خوب بشنوید و فهم کنید و تعلیم دهید و جامعه را بر اساس قرآن و کلام رسول الله(ص) تربیت کنید. این مسیر را که ادامه دهید، ان‌شاالله فرد فرد جامعه را به سمت اصلاح خواهید برد و دیگر در جوامع خودتان مظاهر کفر و مخالفت با خدا را نمی‌بینید و این جهاد تبلیغی است. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مذاکراتی که در این سفر با دولتمردان در کشور اوگاندا داشته‌اند، گفت: اگر بتوانیم دیپلماسی دانش‌بنیان و فناوری دانش‌بنیان را در مذاکره بین دولت‌ها قرار دهیم و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران با شرکت‌ها در کشور اوگاندا قرارداد ببندند و روابط عمق پیدا کند، نفع زیادی به کشورها خواهد رسید. بر همین اساس با چند بسته پیشنهادی این سفر انجام گرفته است. 

وی اظهار کرد: لازم می‌دانم در این جلسه که اعضای هیئت علمی و اساتید حضور دارند، چند پروژه را که درمورد آن‌ها به مذاکره پرداختیم توضیح دهم. یک پروژه پیرامون موتور سیکلت برقی است که نیروی محرکه‌اش بر اساس برق حرکت می‌کند و بهتر از موتور سوخت بنزینی است. شما بنزین را در کشور خود، گران خریداری می‌کنید؛ در حالیکه در کشور ایران ارزان‌تر است و ما که ارزان‌تر خریداری می‌کنیم، تصمیم گرفتیم موتور سیکلت برقی تولید کنیم، زیرا آلودگی محیطی و سرو صدا نخواهد داشت و از نظر استهلاک به نفع مصرف کننده است و با یک ساعت شارژ، هشت ساعت پیمایش خواهد داشت. در این مذاکره صورت گرفته اگر توفیق حاصل شود، شرکت‌های دانش‌بنیان که تحت حمایت سازمان اوقاف قرار دارند با شرکت‌ها در اوگاندا قرارداد خواهند بست و این محصول را در اختیار شما قرار می‌دهند. 

خاموشی بیان کرد: پروژه دیگر که معرفی شده، پروژه اصلاح نژاد دام سنگین است. دام‌های سنگین در این منطقه زیاد است و برای اصلاح نژادش طرح‌هایی داریم و در زمینه میزان شیر و گوشتی که از این دام‌ها می‌گیرید و میزان خوراکی که به دام‌ها می‌دهید برای تبدیل ضریب خوراک به گوشت و شیر، طرح خاصی ارائه شده که امید است مورد توافق قرار بگیرد که در این صورت به نفع دامپروری منطقه خواهد بود.

وی اظهار کرد: پروژه دیگر، پروژه ایمپلنت‌های استخوانی است اگر در تصادفات جاده‌ای دقت کنید، فردی که در بدنش شکستگی ایجاد می‌شود، نیاز به ایمپلنت دارد. پیشنهاد تأسیس کارخانه ایمپلنت و تیتانیوم را ارائه کرده‌ایم که انواع مجوزها باید صادر شود و در حال پیگیری هستیم تا این صنعت را در اوگاندا شکل دهیم. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بخش دیگر تجهیزات پزشکی عمل‌های جراحی است، مثل عمل جراحی قلب که قرار شد این مجموعه در ابتدا در جهت فروش اقلام مورد نیاز این کشور اقدام کند، سپس برای تأسیس کلین روم‌ها اقدام کنند (جایی که تجهیزات پزشکی آنجا ساخته می شود). 

وی تصریح کرد: اگر جهاد و تلاش علمی داشته باشید به این فناوری‌ها و نتایج دست پیدا خواهید کرد. خوشبختانه دوره آموزشی به خوبی تمام شد و انشاالله در تربیت و تعلیم نسل این کشور موفق و مؤید باشید. 

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام روح الله دهقانی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص) در اوگاندا و عبدالله عباسی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا به ایراد سخنرانی پرداختند. پایان بخش برنامه‌های روز دوم سفر حجت‌الاسلام خاموشی به کشور اوگاندا دیدار با هیئتی از بزرگان و شیوخ این کشور بود.

انتهای پیام
captcha