فیلم فجری پررنگ از مضامین مختلف داریم + فیلم
کد خبر: 4196843
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
مجتبی امینی در نشست خبری:

فیلم فجری پررنگ از مضامین مختلف داریم + فیلم

دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال شاهد فیلم‌های متنوع از ژانرهای مختلف هستیم و جشنواره‌ای پررنگ از مضامین مختلف خواهیم داشت.

به گزارش ایکنا، نشست خبری مجتبی امینی، دبیر چهل دومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امروز ۱۰ بهمن در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای جلسه، پوسترهای بخش‌های بین‌الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین‌الملل، نگاه نو، با طراحی محمدرضا بیدقی رونمایی شد.

سپس مجتبی امینی با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: شاکریم که جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کردند، داریم. امسال جشنواره شلوغی است و با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان، در هیات انتخاب کار سختی داشتیم و حدود ۱۰۶ اثر به دبیرخانه رسید و بازبینی شد. همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی‌ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند، بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن جشنواره با  ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: امسال اتفاق خوب این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم‌ها از جغرافیا و حوزه‌های متنوع با مضامین مختلف روبرو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس فیلم‌های خوبی داریم‌. درمجموع فیلم‌های متنوع از ژانرهای مختلف را شاهد هستیم و شاهد جشنواره‌ای پررنگ از مضامین مختلف خواهیم بود. امسال کار داوران مانند هیات انتخاب سخت خواهد بود؛ زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌ و فیلم‌های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.

دبیر جشنواره ادامه داد: با توجه به فیلم‌هایی که در حوزه پویانمایی داشتیم با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا صبح‌ها سئانس مدرسه برنامه‌ریزی شود تا ۵ فیلم را صبح‌ها نمایش دهیم و در خدمت دانش‌آموزان باشیم.

او با بیان اینکه جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند و بیننده فیلم‌ها باشند؛ به همین دلیل نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می‌توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.

امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت. با توجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می‌کنیم و بزرگداشت‌هایی هم در این روز خواهیم داشت. همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت ۴ پیشکسوت ازجمله محمدرضا علیقلی آهنگساز، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.

وی اضافه کرد: ما سعی کردیم امسال موضوعات مختلفی را در دستور کار قرار دهیم که همه تکیه بر موضوع احترام بر اهالی سینما و پیشکسوتان است؛ به همین دلیل شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق‌مداری است‌. در جریانیم که دوستان ما در خانواده سینما شبانه‌روز و در شرایط سخت زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به زمان جشنواره سینمای ایران برسانند. پس اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش بیاید. به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه‌ریزی، مدیریت خانه سینما مجموعه‌ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و اهالی خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت می‌توانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند و همین کار برای چهار صنف تهیه‌کنندگان نیز انجام شد، در نهایت امسال سعی کردیم با نظام منظم‌ اکران همراه باشیم و حاشیه بلیت‌ها را مدیریت کنیم.

امینی همچنین درباره پیش‌فروش بلیت‌ها اضافه کرد: روز گذشته که اولین روز فروش بلیت‌ها بود استقبال ویژه‌ای شکل گرفت و همه خوشحال شدیم که آشتی بین مخاطبان و سینما رقم خورده است. ما خوشحالیم که مخاطبان عزیز به سینماها برمی‌گردند، پس از چندین سالی که دنیا درگیر ویروس کرونا بود شاهد این هستیم که با جشنواره پررنگ و پررونق روبرو خواهیم بود.

دبیر جشنواره تصریح کرد: امسال از اواسط این دوره، جشنواره در استان‌ها کار خود را شروع می‌کند و همزمان در ۳۰ استان آثار به نمایش درمی‌آیند.در چندین استان هماهنگی ویژه‌ای انجام شده و میزبان عوامل فیلم‌ها نیز خواهیم بود تا فقط پایتخت و خانه جشنواره میزبان عوامل فیلم‌‌ها نباشند. همچنین در اکران استان‌ها برنامه‌ریزی منسجمی انجام داده‌ایم. امسال هم‌ به دلیل معیشت مردم موضوع افزایش قیمت بلیت را نداشتیم تا مخاطبان عزیز راحت‌تر بتوانند برای تماشای فیلم‌های این دوره جشنواره بلیت تهیه کنند.

امینی با اشاره به بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه سال گذشته، شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و  ۶۲۱ اثر ثبت نام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین دو بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه فجر و بخش جشنواره جشنواره‌هاست.

امینی اعلام کرد: دو بخش به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه‌ریزی کند و امسال بخش فلسطین «روح و دم» به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود. بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگهای است که ما هم عضو آن شده‌ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶  بهمن حضور خواهند داشت و همچنین از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. در بخش سینمای سعادت ۲ اثر سینمای ملی انتخاب شدند که در روزهای آینده اعلام می‌شوند و در کنار آثار بین‌الملل رقابت می‌کنند. در بخش جلوه‌گاه شرق هم ۲ اثر انتخاب شده‌اند.

وی عنوان کرد: نشست‌های خبری پس از فیلم‌ها برگزار خواهند شد و سعی داریم شرایطی آرام با تکیه بر اخلاق‌مداری فراهم شود. جشنواره فیلم فجر مهم‌تریم رویداد فرهنگی هنری کشور و منطقه است. ما جزو جشنواره‌های الف دنیا و عضو فیاپ هستیم و این یک دستاورد برای سینمای کشور ماست. جا دارد از همه عزیزانی مانند بانک ملی، رویکا، بانک سینا، شهرداری تهران و همه کسانی که در برگزاری جشنواره به ما کمک کردند، تشکر کنم.

امینی درباره امکان دریافت فیلم برای سینماداران گفت: با توجه به زحماتی که همکاران عزیز کشیدند سعی کردیم مشکل فنی را حل کنیم و زیر بار تست و آزمون این موضوع رفته‌ایم و فیلم‌ها بارگزاری کردیم و سینماداران به آن دسترسی دارند. اما به صورت پشتیبان هم موضوع هاردها را خواهیم داشت. امسال اولین سالی است که از این فناوری در تهران و استان‌ها استفاده می‌شود و سینماها از حالت اکران سنتی خارج شده است اما ما بسته پشتیبان هم گذاشته‌ایم.

وی درباره طیف شرکت‌کنندگان فیلم اولی امسال در جشنواره چنین توضیح داد: قاعده به این شکل است که ما هرسال شاهد رویش‌ها بودیم و هر سال نسل‌های جدیدی از فیلمسازان به جمع ما اضافه شدند. فیلمسازان کوتاه سال‌ها منتظر شرایطی بودند تا فیلم بلندشان را بسازند. دوستان ما تلاش کردند در سازمان سینمایی که فیلمسازان جوان حضور داشته باشند و این اتفاق امسال هم افتاده و شاهد رویش هستیم و فیلمسازان جدیدی می‌بینم که حرفی برای گفتن دارند. این اتفاق خوبی است که نسل تازه‌نفس هم در این بستر شرکت کند و دیده شود.

وی در انتهای این جلسه در پاسخ به ایکنا، درباره جریان‌سازی جشنواره فیلم فجر، گفت: ما برای فیلمسازی خط مشی انتخاب نمی‌کنیم و فیلمساز بر اساس علاقه و مخاطب و دغدغه‌اش فیلم‌ می‌سازد. فیلمساز هیچوقت برای جایزه فیلم نمی‌سازد و دغدغه درونی خود را می‌سازد.

دبیر جشنواره چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در پایان این نشست ضمن قدردانی از همه دبیران جشنواره فیلم فجر طی سال‌های گذشته و امسال بیان کرد: ۲۰۰ نفر از دوستان شبانه‌روز در حال تلاش هستند. شاید حجم کار از بیرون مشخص نباشد اما همه با تمام عشق تلاش می‌کنند تا چراغ جشنواره روشن بماند. همچنین از رسانه‌ها تشکر می‌کنم که کمک کردند این جشنواره باشکوه برگزار شود. شما هم کمک کنید با امید و نشاط کنار هم باشیم. اگر نواقصی هست دوستانه به هم تذکر دهیم و به امید خدا این آبروی ملی را پاس بداریم تا این دوره از جشنواره نیز باشکوه برگزار شود تا از آن صیانت کنیم.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی ۱۲ تا ۲۲ بهمن در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha