آغاز رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گام چهل و دوم
کد خبر: 4197235
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

آغاز رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گام چهل و دوم

آیین افتتاحیه چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر امشب با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی، جمعی از بازیگران، تهیه کنندگان، کارگردانان و عوامل فیلم‌های سینمایی برگزار شد.

آغاز رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گام چهل و دوم

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر امشب ۱۱ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، فریبا کوثری، ابوالفضل پورعرب، پرویز شیخ طادی، هاشم میرزاخانی، فرید سجادی حسینی، داریوش یاری، بهروز شعیبی، انسیه شاه حسینی، علی اوجی، فریبا نادری، هومن حاجی عبداللهی، ارسطو خوش رزم و تهیه کنندگان، کارگردانان و عوامل فیلم های سینمایی برگزار شد.

در ابتدای برنامه و پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، نمایش گروهی سیمرغ برای حضار به اجرا درآمد و در ادامه محمد سلوکی به عنوان مجری مراسم روی سن حاضر و به حضار خوش آمد گفت.

سپس مجتبی امینی، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای سخنرانی روی سن تالار وحدت حاضر شد. 

وی، ضمن خوشامدگویی به مهمانان، مدیران و مسئولان گفت: به افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خوش آمدید. آغاز دهه مبارک، فجر و فرا رسیدن جشن‌های چهل و ششمین طلوع خورشید انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم.

امینی بیان کرد: بهانه این گردهمایی و سرور جمعی، سینمای شریف و اخلاقی ایران عزیز ماست. سینمایی که از پیروزی انقلاب اسلامی از نو متولد شد و امروز شاهد درخشش آن هستیم. سینمایی همچون سرو، بالابلند و زیبا، چشم دوخته به آسمان. سینمایی که پرسشگر، مطالبه گر و جوینده است، اما ناامید و سیاه‌نما نیست. سینمایی که در آن می‌شود غم و شادی، افتخار و سربلندی این مردم را دید. سینمای همه مردم ایران در هر کجای این سرزمین باشکوه که روزگار می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه در 10 روز آتی در بخش ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، ضیافتی پرشور چشم به راه دوستداران هنر سینماست، اظهار کرد: آثاری متنوع و جسورانه، فیلم‌های کمدی، آثار دفاع مقدس فیلم‌های خانوادگی و آثاری با مضامین بکر، روی پرده خواهند رفت. این گوناگونی کم نظیر و غبطه برانگیز است.

حضور 70 کشور در بخش بین‌المللی جشنواره

وی افزود: در بخش بین‌الملل بیش از ۷۰ کشور جهان، همراه ما در این رویداد هستند و میهمانان و چهره‌های مختلفی در جشنواره حضور دارند. سینماگران عزیز! خالقان این چشم‌انداز روشن، خانواده بزرگ سینمای ایرانند. آن‌ها که امشب در کنارشان هستیم و دیگرانی که در این 10 روز به ما خواهند پیوست. خانواده محترم سینما که اختصاص یک سینمای ویژه به آن‌ها، در این دوره نشان دهنده نگاه حمایتی دولت سیزدهم به این قشر و اهمیتشان در معادلات فرهنگی امروز است.

دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره چهل و دوم، پلی است بین مردم، اکران و سینما، افزود: شور و شوقی که در یک سال اخیر در سینماها دیدیم، حمایت از سینمای مردم‌پسند را ضروری کرده است، پس این دوره هم به آثار خانوادگی و هم فیلم‌های کمدی به طور ویژه، نگاه کرده‌ایم و دیگر، جایشان در جشنواره خالی نیست.

نوید سال پررونق سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر

وی بیان کرد: آنچه در جشنواره نمایش خواهیم داد، نوید یک سال پررونق برای سینمای ایران را می‌دهد، منتظر بهاری پرمخاطب هستیم. امشب، پس از مدت‌ها آیین افتتاحیه را برگزار کردیم. تعدد برنامه‌های جشنواره و بخش‌های مختلف باعث شد تا برای پرهیز از طولانی شدن رویدادها، به افتتاحیه فکر کنیم.

امینی بیان کرد: امشب و در کنار شما، از یک عمر فعالیت هنری چهار سینماگر بزرگوار قدردانی می‌کنیم. سنت نیک پاسداشت بزرگان را از یاد نبرده‌ایم و به آنان ادای احترام خواهیم کرد. همچنین در بخش مسابقه سینمای مستند‌ فیلم کوتاه و تبلیغات سینمای ایران، برگزیدگان را معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر، همواره محل تولد نسل تازه فیلمسازان و بازیگران بوده است و امسال هم شاهد کشف پدیده‌ها هستیم و خوشحالیم که فعالیت نسل جدید مانع از حضور دیگر نسل‌های فیلمسازی و بازیگری نشده است. به این چشم‌انداز که نگاه کنیم جز امید و رونق چیزی نخواهیم دید. سرافرازانه به مسیر پیش رو چشم می‌دوزیم و برای خانواده بزرگ سینمای سربلند ایران، روزهایی روشن آرزومندیم.

در ادامه برنامه، کلیپی از آماده‌سازی و روند برگزاری چهل و دومین جشنواره، نشست خبری پخش شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، گفت: خوشحالم که بعد از چند سال افتتاحیه‌ای برای این جشنواره برگزار می‌شود. جشنواره فجر، یک رویداد ملی و رهایی از بندهاست. این نکته مهم است که ما به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن می‌بالیم.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها افتخارشان این است که با این عنوان قرآنی یعنی فجر مزین هستند، افزود: مردم ایران در طول این سال‌ها پای آرمان‌های خود ایستاده‌ و از آن محافظت کرده‌اند. سینمای ایران بر پای امید و اخلاق ظهور و بروز کرده است که مجموعه فیلم‌های این دوره نیز با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه ما پیشتاز عرصه فرهنگ در منطقه هستیم و ریشه‌های چندساله داریم، ادامه داد: ما از هویت، خط، دین، مذهب و همه مناسک و آیین‌های ملی صیانت می‌کنیم.

سینما و هنر؛ مهم‌ترین ابزار برای اعتلای داشته‌های مردم ایران

وی، سینما و هنر را مهم‌ترین ابزار برای اعتلای همه این داشته‌های مردم ایران دانست و گفت: حیا، عفت و پوشش یکی از افتخارهای لاینفک زندگی ایرانیان است و در پژوهشی که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات صورت گرفت، ۸۵ درصد مردم ایران، حامی این نماد ملی و دینی خود یعنی پوشش و حجاب و عفت هستند. این واقعیت است که بانوان عفیف ما پرچمدار هستند. من از آقایان خزاعی و امینی هم سپاسگزارم که در هیئت‌های داوری از بانوان عزیز دعوت کردند.

بخش بعدی افتتاحیه به بزرگداشت پیشکسوتان اختصاص داشت و در ادامه، کلیپی از هنرنمایی ابوالفضل پورعرب پخش شد. سپس مجتبی امینی، محمدحسین فرح‌بخش و سیدضیا هاشمی روی صحنه آمدند تا مراسم بزرگداشت ابوالفضل پورعرب را برگزار کنند و این بازیگر با تشویق حضار روی صحنه آمد.

ابوالفضل پورعرب با حضور بر روی سن، بیان کرد: خیلی خوشحالم که یک سال دیگر در کنار شما هستم. حرف سال قبل خود را تکرار می‌کنم که جوان‌ها ممکن است اشتباه کرده باشند، ولی باید بخشید. خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم و ممنونم که من را قابل دانستید و از همه تشکر می‌کنم.

در ادامه آیین بزرگداشت‌ها، کلیپی از هنرنمایی‌ فریبا کوثری، بازیگر سینما پخش شد. فریبا کوثری در سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که در این روزها و در سی و هفتمین سال‌ فعالیت سینمایی خود در خدمت شما هستم. اول از خانواده سینمایی‌ام برای این حضور و بودن تشکر می‌کنم و بعد از آن از خانواده‌ام به دلیل تحمل روزهایی که به هر حال کمتر در کنارشان بودند و آن‌ها همراهی‌ام کردند. در آخر، از خودم و زنان سینما که پا به پای مردان در بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و همه ارکان سینما علیرغم برخی تبعیض‌ها ماندند و درخشیدند، سپاسگزارم.

در ادامه بزرگداشت‌ها از پرویز شیخ طادی تجلیل به عمل آمد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و مجتبی امینی دبیر جشنواره روی سن آمدند و با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره از پرویز شیخ طادی تقدیر کردند.

آخرین بزرگداشت افتتاحیه به  محمدرضا علیقلی آهنگساز اختصاص داشت. علیقلی پس از حضور روی سن مطرح کرد: من بلد نیستم حرف بزنم، چرا که همیشه فکر کردم صورت و صدایم مثل همه مردم است. تصور می‌کنم بیشتر شنیدنی هستم تا دیدنی. برای همه مردم دنیا آرزوی صلح و دوستی می‌کنم و خوب است یاد بگیریم تا برای هم آرزوی صلح کنیم.

جوایز

در بخش بعدی، کلیپ بخش تبلیغات سینمایی و معرفی هیئت انتخاب و داوران این بخش برای حاضران پخش شد و هیئت داوران روی صحنه آمدند.

بخش تبلیغات سینمایی

تندیس بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم «فسیل» و «تصور» اهدا شد.

تندیس بلورین بهترین پوستر به محمد تقی‌پور برای پوستر فیلم «فسیل» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم «سه کام حبس» اهدا شد.

بخش فیلم کوتاه داستانی

در این بخش، دیپلم افتخار به فیلم کوتاه «یوفو» به کارگردانی سیدحامد حسینی و سید مهدی حسینی اهدا شد.

تندیس بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم کوتاه «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد رسید.

بهترین فیلم مستند 

دیپلم افتخار این بخش به آخرین «کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف اهدا شد.

سیمرغ بلورین مستند بلند نیز به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

در بخش پایانی افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، قطعاتی توسط ارکستر ملی به رهبری همایون رحیمیان برای حضار اجرا شد.

انتهای پیام
captcha