«دروغ‌های زیبا»؛ دعوت به امید و ایثار + فیلم
کد خبر: 4197603
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
معرفی آثار فیلم فجر

«دروغ‌های زیبا»؛ دعوت به امید و ایثار + فیلم

«دروغ‌های زیبا» فیلمی به کارگردانی مرتضی آتش زمزم است که با قصه‌ای ساده پیامی انسانی و اخلاقی را به مخاطبش منتقل می‌کند.

«دروغ‌های زیبا»؛ دعوت به امید و ایثار + فیلمفیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» ساخته مرتضی آتش‌زمزم یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر، محصول مشترک ایران و بنگلادش است. این فیلم سینمایی در بنگلادش جلوی دوربین رفته است.

فیلم داستان فرشته و همسرش است. همسر فرسته با ریکشا (دوچرخه‌ای که با آن مسافر حمل می‌کنند) کار می‌کند. وی چند سال است به اتفاق همسرش مشغول کار هستند تا بتوانند وسیله‌ای موتوری خریده تا بتوانند به واسطه آن زندگی خود را بهبود بخشند. در همسایگی این زوج مادر و دختری زندگی می‌کنند. دختر مشکل شنوایی دارد و مادر به دلیل فقر نمی‌تواند گوش فرزند خود را معالجه کند و حتی قادر نیست این کودک خردسال را به مدرسه بفرستد.

فرشته و همسرش به این مادر و دختر کمک می‌کنند و در نهایت تمام سرمایه چند سال کار خود را برای درمان گوش کودک هزینه می‌کنند. قصه داستانی ساده روان و شیرین دارد که رنگ و بوی فیلم هندی به خود گرفته است. فیلم بدون ادعا با داستانی یک خطی، تماشاگر را با خود همراه کرده و لحظاتی خوشایندی را برایش فراهم می‌کند. اوج و فرودها نیز باعث می‌شوند تا ریتم فیلم کند نباشد.

تمام بازیگران اهل کشور بنگلادش هستند. بازیگر خردسال فیلم با بازی بسیار شیرینش گاهی اوقات اشک را به چشمان تماشاگر می‌آورد. موسیقی نیز بر جنبه ملودرام کار افزود است. در ضمن تدوین مناسب باعث شده، فیلم کسل‌کننده نباشد. درباره فیلمبرداری «دروغ‌های زیبا» هم به دلیل زیبایی بصری که لوکیشن‌ها دارد اتفاقی خوب را شاهد هستیم.

در «دروغ‌های زیبا» به وفور پیام‌های اخلاقی وجود دارد بدون اینکه فیلم بخواهد شعاری مفاهیم خود را بیان کند البته شاید فداکاری فرشته و همسرش را عده‌ای به فیلم‌های هندی منتسب کنند اما این اتفاق که بر مبنای داستانی واقعی شکل گرفته، روایتگر آدم‌هایی است که وجود دارند. تنها کافیست چشمان خود را باز کنیم و به پیرامون خود به دقت نگاه کنیم.

نکته دیگری که در این فیلم قابل لمس است امیدی است که در فیلم می‌بینیم. «دروغ‌های زیبا » به ما می‌گوید برای اینکه بخشنده باشیم و ایثار کنیم حتماً نیازی نیست پولدار باشیم بلکه هر انسانی با توجه به توانش می‌تواند قدمی در جهت اعتلای ارزش‌های انسانی بردارد. فرشته در فیلم، نمادی از زن پاکدامن مسلمان است که خود را از گناه دور می‌دارد و با تمام وجودش به خانواده متعهد است. او مادر نیست اما با تمام وجود برای کودک خردسالش مادری می‌کند.

«دروغ‌های زیبا» به اندازه خود اشکال دارد اما اثری شریف است که پیام خود را با زبانی تاثیرگذار به بیننده منتقل کند و در رسیدن به آن موفق بوده است.

داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha