كامل یوسف البهتیمی؛ قاری ملازم اساتید شهیر مصری + فیلم
کد خبر: 4198100
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
یادی از استاد در سالروز وفات

كامل یوسف البهتیمی؛ قاری ملازم اساتید شهیر مصری + فیلم

در ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شد. بعد از اینکه به قاهره آمد، در جلسات محمد رفعت، محمد سلامه و علی حزین شرکت می‌کرد و تلاوت‌های این اساتید را گوش می‌داد؛ به‌گونه‌ای که اذعان می‌کند روش ادا و اسلوب خود را کاملا از محمد رفعت و بسیاری از نکات در قرائت را از محمد سلامه فرا گرفته است. او را به دلیل هم‌نشینی با اساتید، «ملازم قاریان شهیر مصر» می‌خوانند.

كامل یوسف البهتیمی؛ قاری ملازم اساتید شهیر مصری

به گزارش ایکنا، كامل یوسف البهتیمی، در ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شد. بعد از اینکه به قاهره آمد، در جلسات محمد رفعت، محمد سلامه و علی حزین شرکت می‌کرد و به تلاوت‌های ایشان گوش جان می‌سپرد؛ به‌گونه‌ای که به قول خود وی «یکی از کسانی که روش ادا و اسلوب را کاملا از او برگرفتم، محمد رفعت بوده و بعدها نیز بسیاری از نکات در این زمینه را از محمد سلامه فرا گرفتم».

مشهورترین قاریان مصر و جهان اسلام و عرب، صوت حزن‌انگیز و متواضع وی را متمایز می‌دانند و اذعان می‌کنند که هر‌گاه به این صوت گوش می‌دهند با تدبر در معانی آیات، تأمل می‌کنند و بر ایمانشان افزوده می‌شود؛ صوتی که شیخ محمد رفعت را در تسلط بر استادی، کیفیت اجرا، خلاقیت خوب و احساس در هنگام تلاوت و به تصویر کشیدن آیات تداعی می‌کند. او همچنین استاد هنرهای تواشیح و اشعار مذهبی(انشادات دینی) بود که بر جان‌ها اثر می‌گذاشت و دل‌ها را زنده می‌کرد.

صوت قوی، طنین زیبا، وقار و متانت، خشوع و خضوع، حزن، معنویت و روحانیتی که در صدای این استاد برجسته قرآن کریم وجود دارد سبب شده است تا در مصر او را به «حجره فولاد» بشناسند و این امر کامل یوسف البهتیمی را از مابقی قاریان متمایز می‌کند.

استاد البهتمی در سال 1943 به فلسطین و اردن سفر کرد و نماز جمعه را در صحن مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی خواند و همچنین در سال 1947 به سوریه نیز سفر و در مسجد اموی محفل قرائت قرآن برپا کرد.

كامل یوسف البهتیمی؛ قاری ملازم اساتید شهیر مصری

سکته‌ای که قاری مصری را به لکنت دچار کرد

در سال ۱۹۶۷ شیخ کامل یوسف البهتیمی برای اجرای محفل ختم قرآن به پورت سعید مصر رفت تا در مراسم عزا و ترحیمی که برپا شده بود تلاوت کند اما در حین تلاوت، زبانش گرفت و از ادامه تلاوت بازماند، حاضران بسیار غافلگیر و متعجب شدند، استاد کامل یوسف احساس می‌کرد چیزی در گلویش گیر کرده و زبانش سنگین شده است، او را به هتل محل اقامتش بازگرداندند و پس از مداوای اورژانسی به قاهره بازگشت.

یک هفته بعد از این حادثه استاد البهتیمی دچار فلج نیمه صورت شد، او به مرور درمان شد و سلامتش را بازیافت؛ اما دیگر صدایش قدرت سابق را نداشت. ماه‌ها گذشت تا اینکه یک روز پس از بازگشت از یکی از محافل قرآنی، بسیار خسته بود، مصطفی الجنزوری، پزشکش را خبر کردند، او تشخیص داد که شیخ خونریزی مغزی کرده است، ساعات زیادی نگذشت که یوسف کامل البهتیمی دار فانی را وداع گفت بدون آنکه کار ضبط تلاوت قرآن کریمی را که برای رادیو مصر آغاز کرده بود به صورت کامل به پایان برساند. او در ششم فوریه ۱۹۶۹ برابر با امروز، 17 بهمن در سن ۴۷ سالگی به خاک سپرده شد.

در ادامه ویدئویی نادر از کامل یوسف البهتیمی را مشاهده می‌کنید که در این مقطع، آیات ۴۴  تا ۴۶ سوره مبارکه بقره را تلاوت کرده است.

خبرنگار: اشرف بصیری
انتهای پیام
captcha