جای سینمای ملی در جشنواره فیلم فجر خالی است + صوت
کد خبر: 4198531
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
یک منتقد سینما:

جای سینمای ملی در جشنواره فیلم فجر خالی است + صوت

جبار آذین کارشناس سینما گفت: جای سینمای ملی در بین آثار سینمایی ایران خالی است زیرا امسال هم مانند سالهای قبل سلطه با فیلم‌های دولتی است.

جشنواره فیلم فجر

جبار آذین، منتقد سینما در حاشیه برگزاری چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: عمده فیلم‌های جشنواره متوسط رو به بالا است. این ویژگی را، هم درباره کیفیت هنری می‌توان صادق دانست هم به لحاظ محتوا. اما به شخصه هنوز فیلمی ندیدم که بتوان از آن به عنوان برترین فیلم این رویداد سینمایی نام برد.

وی افزود: مدیران فعلی سینما با این شعار کار خود را آغاز کردند که می‌خواهند ریل‌گذاری سینما را به سمت آثاری با محوریت مقاومت هدایت کنند، ولی تا زمانی که این شعار تبدیل به واقعیت شود نیاز به زمان و تخصص است چون باید افرادی وجود داشته باشند که ظرفیت چنین کاری را داشته باشند.

این کارشناس ادامه داد: اکثر فیلم‌هایی که با محوریت ارزشی تولید شده و در آنها شهدا محور است همچنان از نظر شخصیت‌پردازی و داستان‌سازی اشکال دارند حتی در زمینه پژوهش هم به مقصد نزدیک نشده‌اند. برای همین این آثار در رده کارهای متوسط رو به بالا تلقی می‌شوند اما جزء کارهای برتر و درجه یک نیستند.

آذین تاکید کرد: حرکت مسئولان سینمایی برای اینکه تولید فیلم‌های ارزشی را رونق ببخشند از یک منظر مطلوب است اما از منظر دیگر دشوار، چراکه با اهمیت دادن بیش از حد به تولید این نوع آثار، باعث کم رونقی تولیدات دیگر می‌شوند و این خطر را پیش روی سینمای ایران می‌گذارد که به سمت یک نوعی انحصارگرایی برود. این امر ضربه‌ای بسیار اساسی به سینمای ایران است.

کد

این منتقد سینما بیان کرد: 24 فیلم به صورت مستقیم یا مشارکتی توسط فارابی ساخته شده و 10 فیلم هم تولید حوزه هنری است. این تعداد فیلم با نوع گرایشاتی ساخته می‌شود که مورد توجه دولت و برخی نهادها است اما سوال اینجاست بقیه سینماگران کجا هستند؟ البته دو یا سه فیلم طنز و کمدی در جشنواره جای داده شده تا عنوان شود این شکل فیلم هم مدنظر هستند اما این امر قانع کننده نیست چون برگ برنده دست فیلم‌های دولتی است. در حقیقت باید گفت جای سینمای ملی در سینمای ایران خالی است زیرا امسال هم مانند سالهای قبل سلطه با فیلم‌های دولتی است.

این کارشناس رسانه در انتها با بیان اینکه جشنواره فیلم با این سطح از شعار جریان‌سازی نخواهد داشت، بیان کرد: جریان‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب شناسی کاملی صورت گرفته باشد و از حضور کارشناسان و متخصصان و معماران سینما برای تغییر اساسی و بنادین استفاده شده باشد وگرنه به صرف تزریق بودجه دولت و برخی نهادهای ارزشی، نمی توان سینما را به سمت ارزش‌ها هدایت کرد. در زمان حال اکثریت افرادی که با نهادها و دولتی همکاری نمی‌کنند جایی در سینما ندارند در‌ حالیکه در سالهای پیش کلی فیلم توسط بخش خصوصی ساخته می‌شد.

انتهای پیام
captcha