به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، سخنران حرم بانوی کرامت در سخنرانی محفل معارفی که شب گذشته، 21 بهمنماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی برآمده از تعلیمات قرآن است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) مفاهیم قرآن کریم را در جامعه زنده کردند، حتی کلمه رژیم طاغوت که برای دودمان سفاک پهلوی استفاده کردند از کلمات و ادبیات قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در این سالها در تبیین مبانی عقیدتی و فکری انقلاب کمتر از منبع پرفیض قرآن کریم بهرهمند شدهایم، ادامه داد: انقلاب اسلامی یک جریان مستمر قرآنی است و هنوز در دوران انقلاب قرار داریم و ۲۲ بهمن سرآغاز شکلگیری انقلاب بود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: قرآن و انقلاب تمامشدنی نیست و تا زمان ظهور باید مرحله اول انقلاب سپری شود تا در زمان ظهور شاهد انقلابی فراگیر و مستقر در تمام ساختارهای حیات بشر باشیم و نظام حق مهدوی شکل گیرد.
پناهیان بیان کرد: قرآن کریم بیش از اینکه کتاب تبیین مؤمنان باشد، کتاب توصیف کافران است؛ بهگونهای که قرآن کریم را میتوان مجموعهای از آیات با رویکرد انقلابی دانست. تمام سطرهای قرآن و حجم فراوان آیات الهی در مسیر تبیین جبهه مخالف است تا جبهه حق؛ چراکه جبهه حق روشن است. قرآن کریم کتاب آزادیبخشی است که همت خود را برای آزادی انسان از طواغیت عالم و رهایی از بند موانع تجلی جبهه حق مصروف کرده است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: رسالت انبیا درگیری با طاغوت است و قرآن کریم بیش از هر منبع دیگری به ما نشان میدهد که در عین دعوت به دینداری و معنویت، بهجای تربیت ایجابی باید موانع کشف حقیقت را برطرف کنیم؛ چراکه اگر طواغیت، کفار و ظالمانی که موانع فهم هستند برداشته شوند؛ مردم راه خود را بهسوی خدا پیدا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه صیرورت انسان بهسوی خداست و قرآن کتاب مبارزه با طواغیت دوران است، تصریح کرد: قرآن بیش از اینکه یک کتاب اعتقادی، اخلاقی، احکامی و عبادی باشد؛ کتاب اجتماعی، سیاسی و در درگیری با کفر، ظلم و طاغوت است.
پناهیان گفت: قرآن کریم بیش از اینکه راه خدا را به ما نشان دهد، راه مبارزه با موانع راه خدا را به ما نشان میدهد؛ چراکه مشکل اصلی بشر طاغوت است؛ حتی کافران زمانی که سرپرستی طاغوت را میپذیرند، طاغوت آنها را از نور به ظلمت میکشاند.
وی با تأکید بر اینکه بعضی تلقیشان از انقلابیگری امری غیردینی است، یادآور شد: رویکرد اصلی قرآن، امر سیاسی است و هنوز بعضی تصور میکنند انقلابیگری و امور سیاسی مبارزه با ظلم و آزادکردن بشر از طواغیت یک امر فرعی است.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر جهاد را یکی از تبلورهای مبارزه با طواغیت دانست و ادامه داد: نماز ما باید در جهت مبارزه با طاغوت اقامه شود و مسجد باید رویکرد مبارزه با طاغوت داشته باشد و امامجماعت هم پناه مردم در تظلمخواهی باشد.
وی محوریت مساجد در شورای حل اختلاف و پیگیری داوریها در بستر مسجد را یکی از رویکردهای ارزشمند قوه قضائیه دانست و ابراز کرد: مسجد محل مبارزه با هر نوع طغیانی است و شورای حل اختلاف در این محفل میتواند از ظلم جلوگیری کند.
پناهیان افزود: اگر قوه قضائیه هزار برابر هم قویتر شود، بدون همیاری بخشهای مردمی که در بستر مساجد شکل میگیرند، نمیتواند جلوی رشوه، رانت و فساد را بگیرد؛ چراکه اصل کارکرد دین مبارزه با طغیان نفس انسان است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه قم با درک آموزههای قرآنی به پایگاه انقلاب اسلامی تبدیل شد، اظهار کرد: قرآن کریم در مواجهه با کافران بیش از اینکه به مسائل اعتقادی آنها توجه کند به جنبه ظلم آنها برای جامعه بشری نگاه میکند.
وی شب ۲۲ بهمن را شب تحقق قرآن، شب عید قرآن و شب برطرفشدن مهجوریت قرآن دانست و تصریح کرد: ثمرات ۲۲ بهمن وقتی بیشتر نمود مییابد که فرهنگ قرآن کریم در جایجای جامعه تجلی یابد.
پناهیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه انقلابیگری را باید از قرآن یاد بگیریم، اظهار کرد: بیتردید مهمترین منبع دینی ما برای انقلابیگری و مفاهیم انقلاب اسلامی، خود قرآن کریم است؛ حتی هیچ کتاب روایی بهاندازه قرآن حاوی مضامین انقلابی نیست؛ قطعاً اگر فرصت میدادند علی بن ابیطالب(ع) شرح قرآن بنویسد، فاطمه زهرا(س) به شهادت نمیرسید.
انتهای پیام