سینما به قهرمانانی چون شهید کاظمی نیاز دارد + صوت و فیلم
کد خبر: 4199380
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
بازیگر فیلم احمد:

سینما به قهرمانانی چون شهید کاظمی نیاز دارد + صوت و فیلم

تینو صالحی گفت: سینما برای اینکه بتواند به روزهای پررونق خود بازگردد باید به قهرمان نگاهی ویژه داشته باشد و در این میان شخصیت‌هایی چون شهید احمد کاظمی می‌توانند قهرمانانی باورپذیر برای مردم باشند.

فیلم احمد

تینو صالحی، بازیگر نقش شهید احمد کاظمی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره حضورش در فیلم سینمایی «احمد» گفت: قبل از بازی در نقش شهید کاظمی نام او را شنیده بودم، اما بعد از اینکه قرار شد این شخصیت را بازی کنم درباره ایشان بسیار مطالعه کردم. برای نزدیک شدن به شخصیتشان از اطلاعات تصویری، کتابخانه‌ای و گفت‌وگو با نزدیکان ایشان بهره بردم. ساخت فیلم سینمایی ‌«احمد» بسیار دشوار بود، اما سختی‌های حاکم در آن باعث افت کیفیت کار نشد.

وی افزود: در حین تولید این اثر هنری با آسیب‌ جسمی و روحی مواجه شدم، زیرا وقتی صحنه‌های دردآور زلزله بم و مردم زلزله‌زده بازسازی ‌شد نمی‌شد نسبت به آن بی‌تفاوت بود. بارها تحت تاثیر فضای تراژدی کار قرار گرفتم. این فیلم سینمایی برای اینکه بتواند حرفش را بزند از قهرمانی بهره برد که تمام دغدغه‌اش مردم بود.

این بازیگر ادامه داد: روزگاری مردم با دیدن کارهای قهرمانانه در فیلم‌های سینمایی هیجان‌زده می‌شدند و آن اثر را تشویق می‌کردند، اما در طول سال‌های متمادی چنین اتفاقی در آثار سینمایی رخ نداد. در جشنواره فیلم فجر این اتفاق را در فیلم‌هایی چون «احمد» یا «آسمان غرب» شاهد بودم. سینما همین است. پس اگر بخواهیم این هیجان و احساس را از جشنواره بگیریم، با یک هنر بی‌روح مواجه خواهیم شد که در بین مردم طرفداری ندارد.

صالحی درباره شخصیت‌پردازی فیلم سینمایی «احمد» گفت: در این اثر سینمایی قهرمان از جنس مردم است. برای همین مردم او را می‌پذیرند و با دیدن کارهایش احساساتی می‌شوند. قهرمان در «احمد» دغدغه‌های مردم معمولی را دارد و با دیدن مشکلات آنها اندوهگین می‌شود و گاهی گریه می‌کند. این اتفاقات باعث می‌شود اقدامات قهرمانانه او برای مردم باورپذیر باشد.

وی درباره ویژگی کارهای امیرعباس ربیعی بیان کرد: این فیلمساز به هیچ وجه در کارهایش کلیشه‌سازی نمی‌کند، در حالی که بسیاری از تولیداتی که عنوان سفارشی را یدک می‌کشند نگاهشان به موضوعات شعاری است اما این اتفاق در فیلم «احمد» دیده نمی‌شود. امیدوارم نهادها و سازمان‌هایی که سفارش ساخت فیلم به سینماگران می‌دهند به این امر توجه کنند که صرفاً تولیدکننده نباشند، بلکه اجازه دهند یک اثر ماندگار در سینما خلق شود.

کد

بازیگر نقش شهید کاظمی در انتها درباره تراژدی فیلم توضیح داد: تراژدی حاکم بر فیلم الزام قصه است و در خلق صحنه‌های تلخ و غمگین افراط نکردیم حتی نزدیک به نیم ساعت فیلم کم شده است وگرنه اگر آن لحظه‌ها حذف نشده بود بر تراژدی فیلم بسیار افزوده می‌شد. نزدیک به ۱۰ سکانس از من حذف شده، سکانس‌هایی که به شهید کاظمی می‌پرداخت و بار تراژدی آن بالا بود.

گفت و گو از هومن اصلانی

انتهای پیام
captcha