شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در روستاها کمتر به چشم می‌خورد
کد خبر: 4199551
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در روستاها کمتر به چشم می‌خورد

مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی معتقد است: شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در روستاها کمتر به چشم می‌خورد و اداره‌کل جهاد کشاورزی با وجود فعالیت گسترده در این مناطق با بهره‌گیری از سایر دستگاه‌های فرهنگی از نظر محتواسازی می‌تواند در این امر ورود پیدا کند.

حجت الاسلام جواد خلقت، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی

حجت‌الاسلام جواد خِلقت، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در اداره‌کل جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه روستاهای فعال در حوزه قرآن همچون چهرقان از توابع شهرستان کمیجان شناسایی، معرفی و حمایت خواهند شد، گفت: پس از حمایت قرار بر این است که روستاها به‌عنوان الگو به سایر روستاها معرفی شوند.

وی افزود: برپایی و احیای جلسات خانگی قرآن در روستاها مورد تأکید است. حضور مردم در اجرای برنامه‌های قرآنی بسیار مهم است. برای توسعه فعالیت‌های قرآنی فقط نباید به‌صورت دستگاهی حرکت کرد و مردم را از سهیم بودن در این امر خداپسندانه محروم کرد، چراکه فعالیت‌ها بدون حضور مردم اقبال چندانی برای رشد ندارند.

فعالیت‌های قرآنی مردمی پیش رود

مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: هرجا مردمی پیش رفتیم موفقیت‌های اساسی و چشم‌گیر به دست آمده است. در این رابطه می‌توان به مشارکت مردم در برپایی مراسم سوگواری محرم و موکب‌های اربعین اشاره کرد. این مراسم‌ها با حضور حداکثری اقشار مختلف مردم برگزار شده و همه عاشقانه در این مسیر گام برمی‌دارند.

وی با بیان اینکه حضور مردم و علاقه آنان عامل اصلی قرآنی بودن روستاهاست، گفت: هدف ما این است که جریان‌سازی قرآنی با مشارکت مردم در روستاها شکل گیرد. کمیته روستایی و عشایری دهه فجر امسال تلاش کرد تا ستادهای روستایی خودجوش وارد عمل شده و کارها را خودشان انجام دهند و کمیته استان فقط در نقش تسهیل‌گری و رفع مشکلات وارد شد و فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف بر مدار مردم روستا صورت گرفت.

استفاده از ظرفیت مدارس در مسابقات قرآن روستایی

خلقت اظهار کرد: تعامل ما برای توسعه فعالیت‌های قرآنی با سازمان‌های قرآنی کشوری بسیار خوب است و امید است تعامل ما با دستگاه‌های استانی نیز بیشتر از این باشد. می‌توانستیم از ظرفیت مدارس روستایی برای مسابقات قرآن روستایی و عشایری استفاده کنیم. البته از ظرفیت بقاع متبرکه و اوقاف تاحدی استفاده شد.

وی بیان کرد: شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در روستاها کمتر به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه جهاد کشاورزی عمده فعالیت‌هایش در روستاها واقع شده و ارتباط نزدیک با روستاییان دارد، از این‌رو کمیته عشایری و روستایی دهه فجر به این مجموعه سپرده شده است. به نظر می‌رسد از دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی فقط می‌توان توقع محتواسازی یا تأمین استاد داشت، چراکه با این رویه می‌توانند ما را در امر شبکه‌سازی کمک کنند.

مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: برخی از روستاها همچون روستای چهرقان به‌واسطه بهره‌مندی از بانوان قرآنی خدمات بسیار خوبی در حوزه آموزش برداشتند. گام اول ما حمایت و تقویت از روستاها و پس از آن انجام کارهای جدید است. اگر قرار باشد کارهای قرآنی رشد پیدا کند باید اول آنانی که هستند را تقویت و به‌عنوان الگو به سایرین معرفی کنیم. برگزاری جلسه با روستاهای قرآنی جهت رفع مشکلاتشان از برنامه‌های در دستور کار است.

ضرورت معرفی ظرفیت‌های قرآنی

خلقت با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های قرآنی در شهرها و روستاها باید معرفی شوند، گفت: برخی مراکز استاد دارند مکان ندارند یا مرکز دیگری مکان دارند و استاد ندارند می‌توان این مراکز را تجمیع کرد و از پراکندگی خارج شد. در حوزه قرآن ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلفی متولی هستند، اما شاهدیم گاه کارها به دیگری سپرده می‌شود.

وی افزود: فهم درست قرآن یکی از مهم‌ترین کمبودهای قرآنی موجود در جامعه است. قرآن بسیار غریب است. با وجود اینکه در 45 سال گذشته اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، اما قرآن هنوز زینت‌المجالس است. فهم ما این است که صوت کلام وحی را محدود و در زمان‌های خاص بشنویم. حتی شاهدیم در ادارات به جای تلاوت قرآن از سوی اعضا یا دعوت از قاری، صوت‌های ضبط شده پخش می‌شود که اصلاً پسندیده نیست.

مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: باید بگویم خودمان قرآن را به‌خوبی درک نکرده و به‌خوبی آن را ترویج نکرده‌ایم. قرآن تجلی کلام وحی و تمام دین اسلام نیز خدامحور است. دوره‌های حفظ قرآن در استهبان فارس در حال برگزاری است که توفیقات بسیار خوبی نیز به‌دست آورده‌اند که این طرح‌ها می‌توان برای ما الگو باشد.

تأسیس دارالقرآن در اداره‌کل جهاد کشاورزی

خلقت اظهار کرد: تأسیس دارالقرآن در اداره‌کل جهاد کشاورزی استان مرکزی در دستور کار است. این مرکز نیز تماماً سازمانی نیست و قرار بر این است که فعالیت‌ها با محوریت مردم و جامعه هدف انجام شود. کار سازمانی با فعالیت قرآنی سازگار نیست، چراکه فعالیت‌های تربیتی در دل فعالیت‌های قرآنی نهفته است و با ورود کارشناسی شده و اصولی می‌توان نقشه راهی مناسب در این راستا تعریف کرد. شرایط برای راه‌اندازی این مرکز در اراک فراهم شده است و با یاری خدا در بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌های خوبی برای قرآن‌آموزان دارالقرآن سازمان از جمله استفاده از امتیاز سالن‌های ورزشی در نظر گرفته شده است. برای روستاها نیز برنامه‌هایی برای تقویت سطح قرآن‌آموزان و رفع کمبودهای آنان از نظر استاد و مربی داریم که امید است با اجرای این طرح‌ها سطح نمایندگان استان در مسابقات قرآن افزایش پیدا کند. اعتقادمان بر این است که برای انجام این مهم روستاییان خود مشارکت داشته و سهمی به آنان سپرده شود.

خبرگزاری ایکنا در خصوص نحوه همکاری اساتید قرآن استان با جهاد کشاورزی و پیشنهادات آنان برای رفع کمبود قرآن‌آموزان روستایی گزارشی تهیه کرده است که به‌زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha