فیلمی دیده نشده از شیخ محمد نقشبندی؛ پیشوای مبتهلان و امام مداحان در مصر + دانلود
کد خبر: 4199888
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
یادی از استاد در سالروز وفات

فیلمی دیده نشده از شیخ محمد نقشبندی؛ پیشوای مبتهلان و امام مداحان در مصر + دانلود

او در هنر ابتهال حرف اول زمانه خود را می‌زد؛ ابتهال‌های رمضانیه او برای هر مسلمانی یادآور مناجات‌های خاطره‌انگیزی است که قرین زیباترین نغمه‌های موسیقی عرب و الحان مصری است. او را پیشوای مبتهلان جهان اسلام می‌نامند؛ سید محمد نقشبندی، امام‌ مبتهلان و مداحان در مصر.

به گزارش ایکنا، سید محمد النقشبندی در سال ۱۹۲۰ در روستای دمیره منطقه طلخا در استان دقهلیه مصر چشم به جهان گشود. ۱۰ ساله بود که با خانواده به شهر طهطا در جنوب مصر علیا نقل‌ مکان کرد همانجا موفق به حفظ قرآن کریم شد و سرودهای دینی را در میان پیروان طریقت نقشبندیه آموخت. پدرش شیخ محمد النقشبندی، شیخ این طریقت بود. پس از مدتی به طنطا رفت و در آنجا به عنوان قاری و مبتهل شهرت یافت در سال ۱۹۶۷ وارد رادیو قرآن مصر شد و میراثی گران‌قدر از تلاوت و ابتهال‌های دینی را از خود بر جای گذاشت.

او در دهه پنجاه هجری‌ شمسی نیز به ایران سفر داشته است. این مبتهل برجسته مصری در یکی از جلسات قرآن استاد مولایی در سال ۱۳۵۲ شمسی به اجرای ابتهالی زیبا در رابطه با واقعه غدیر‌خم پرداخت.

فیلمی دیده نشده از شیخ محمد نقشبندی؛ پیشوای مبتهلان و امام مداحان در مصر + دانلود

شعر مربوط به این ابتهال یکی از اشعار معروف کتب شیعه و سنی است که روز عید غدیر خم توسط حسان‌ ابن ثابت، یکی از صحابی پیامبر(ص) که در روز غدیر ملازم پیامبر اکرم(ص) بود و بلافاصله پس از ایراد خطبه غدیر توسط حضرت رسول(ص) سروده شد؛ آنچه از تاریخ به جای مانده این بوده که پیامبر(ص) پس از قرائت این ابیات زیبا به‌قدری شاد می‌شوند که به شاعر آن صله می‌دهد و آن فرد را دعا می‌کنند.

سیدمحمد نقشبندی در چنین روزی، ۱۴ فوریه(25 بهمن) سال ۱۹۷۶ در سن ۵۶ سالگی درگذشت. محمدتقی مروت، قاری برجسته ایرانی در مراسم ختم او در مصر، به قرائت کلام‌الله مجید پرداخت.

در ادامه ویدئویی دیده نشده از یکی از ابتهال‌خوانی‌های سیدمحمد نقشبندی را مشاهده می‌کنید که در سال 1974 م در مسجد امام حسین(ع) قاهره اجرا کرده است.

 

انتهای پیام
captcha