صنایع‌ دستی آیینه فرهنگ و تمدن کشور است
کد خبر: 4200211
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
در آیین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی فجر مطرح شد:

صنایع‌ دستی آیینه فرهنگ و تمدن کشور است

علی دارابی گفت: نگاه مبادله‌ای و تجاری به صنایع دستی اشتباه است چرا که این هنر نه تنها بازتاب‌دهنده تمدن، فرهنگ و هنر هر سرزمین است، که می‌تواند به حیات فرهنگی هر سامانی جانی دوباره دهد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر که از آن با نام «سرو سیمین ۸» یاد می‌شود، شامگاه جمعه، 27 بهمن؛ با حضور علی دارابی قائم‌ مقام وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه، مریم جلالی، معاون صنایع‌ دستی وزارتخانه؛ سعد القدومی، رئیس شورای جهانی صنایع‌ دستی به عنوان مهمان ویژه این رویداد، مهمانان خارجی دیگر و جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی سراسر کشور در مجموعه فرهنگی - هنری برج آزادی برگزار شد.

نگاه مبادله‌ای و تجاری به صنایع‌ دستی اشتباه است

علی دارابی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش‌آمدگویی به مهمانان خارجی حاضر در این رویداد؛ با ابراز امیدواری نسبت‌ به آنکه در سایه تلاش و کوشش هنرمندان این عرصه در سراسر کشور حال صنایع‌ دستی روزبه‌روز بهتر شود، خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها محلی برای دادوستد؛ بازاریابی؛ تعامل؛ آشنایی و رقابت هنرمندان در قالب یک رویداد سالم است.

وی ادامه داد: چنین رخدادهایی فرصتی مغتنم برای انتقال تجارب تجربه‌ها و آموزش‌هایی است که می‌تواند درنهایت ذیل خود این جشنواره و رویکرد مدیران این حوزه و در نگاهی کلان‌تر ارتقا عرصه هنرهای صنایع‌ دستی را در آینده‌ای نزدیک محقق کند.

دارابی با تأکید بر آنکه صنایع‌ دستی دستاوردی از هنرهای آموختنی و قابل انتقال از نسلی به نسل دیگر است که آن را به ماحصل روح ملت‌ها بدل می‌کند تصریح کرد: نگاه مبادله‌ای و تجاری به صنایع دستی کاری اشتباه است. چرا که این هنر نه‌تنها بازتاب‌دهنده تمدن، فرهنگ و هنر هر سرزمین است که می‌تواند به حیات فرهنگی هر سامانی جانی دوباره دهد. برهمین اساس است که می‌توان صنایع دستی را میراثی گرانبها از گذشتگان و نیاکانمان به حساب آورد که به‌ عنوان گنجینه‌ای ارزشمند به دستان ما رسیده است.

صنایع‌دستی بازتاب روح‌ ملت‌ و آینه فرهنگ و تمدن ایران است

ایرانیان اهالی سرزمین دانایی هستند

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان آنکه بی‌تردید صنایع دستی و آوردگاه آن محلی برای ارائه فرهنگ کهن و تمدن مردمان ایرانیان که اهالی سرزمین دانایی به شمار می‌روند است خاطرنشان کرد: در نگاهی کلان، صنایع دستی در حوزه میراث ناملموس رده‌بندی می‌شود. اما با تعمق در معانی نهفته آن می‌توان ریشه‌های هنر و صنعت را در هر سرزمینی به نظاره نشست و در قامت این نظاره، طیف وسیع و متنوعی از هنرمندان و هنرهای صنایع دستی را در ایران مشاهده کرد.

وی با اشاره به آنکه از 400 رشته صنایع دستی در جهان، 299 رشته آن در ایران وجود دارد که این بازتاب‌دهنده گستردگی تنوع و فراگیری این هنر میان هنرمندان این سرزمین است یادآور شد: صنایع‌دستی؛ اقتصادی هویت بنیان؛ مولد؛ در حوزه اشتغال‌زایی بسیار فراگیر؛ با تنوع فراوان و درعین‌حال هنری ارزان و امیدآفرین است. به ‌همین سبب می‌توان مثلث «صنعت»، «هنر» و «حرفه‌ای» بودن از خانه تا کارخانه را در صنایع‌ دستی مورد رصد قرار داد.

تدوین سند ملی صنایع‌ دستی  

دارابی در پایان با تاکید بر آنکه در دولت سیزدهم گام‌های بسیار مهم و اساسی در حوزه رونق‌بخشی، تقویت و حمایت صنایع‌دستی برداشته شده است تصریح کرد: تدوین سند ملی صنایع دستی که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است دالی بر این ادعا به شمار می‌رود. همچنین حمایت از حوزه صنایع دستی در اسناد بالادستی نظام که به تأیید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری رسیده است و بازتاب آن را در برنامه هفتم شاهد هستیم. این اسناد بالادستی ازجمله تکالیف و احکامی است که برای این هنر و هنرمندانش تعریف و تبیین شده ‌است.

صنایع‌دستی بازتاب روح‌ ملت‌ و آینه فرهنگ و تمدن ایران است

ایران، کشوری نمادین در پاسداشت صنایع‌دستی

در ادامه این مراسم؛ «سعد القدومی» رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی در صحبت‌های کوتاهی به تلاش و همت ایران و هنرمندانش در مسیر پاسداشت اقوام مختلف اشاره کرد و گفت: ایران کشوری ممتاز و نمادین برای حفظ و ارج نهادن به هنرهای دستی و پایدار است.

وی همچنین به همکاری و تعامل ایران با شورای جهانی صنایع‌دستی اشاره و از مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای دعوت از خود به این جشنواره با نام فجر انقلاب اسلامی ایران تشکر کرد.

صنایع‌دستی بازتاب روح‌ ملت‌ و آینه فرهنگ و تمدن ایران است

صنایع‌ دستی؛ اقتصادی عزت‌آفرین و معیشتی هویت‌بنیان

مریم جلالی، معاون صنایع‌ دستی نیز در این رویداد افتتاحیه با بیان آنکه نگرش نوین و تازه‌ای پیشاروی عرصه صنایع‌ دستی قرار گرفته است، تصریح کرد: توجه به عزت و سربلندی صنایع‌ دستی همواره در تمامی سیاست‌گذاری‌های وزارتخانه نمود دارد.

وی به برگزاری جشنواره فجر صنایع‌ دستی در برج آزادی که نماد انقلاب است اشاره کرد و آن را تضمینی برای فردای بهتر ایران دانست و افزود: صنایع‌ دستی قرار است اقتصاد عزت‌آفرین و معیشت هویت‌بنیان را پایه‌گذاری و رویکرد اقتصاد را در گام دوم انقلاب محقق کند.

در این آیین سرود سنتی هشتمین سرو سیمین اجرا شد. این سرود در ۳۵ بیت در وصف شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی توسط حمیدرضا حسینی سروده شده است.

صنایع‌دستی بازتاب روح‌ ملت‌ و آینه فرهنگ و تمدن ایران است

آیین گشایش هشتمین جشنواره صنایع دستی فجر با بریدن روبان و نوشتن متن یادگاری توسط مسئولان و رژه پرچم کشورهای ایران، افغانستان، مجارستان، هندوستان، قزاقستان، کویت، لبنان، نیجریه، پاکستان، آفریقای جنوبی، صربستان، تایلند، ترکمنستان و ازبکستان همچنین حمل پرچم ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی آباده، اصفهان، تبریز، خراشاد، زنجان، سیرجان، شیراز، دزفول، کاشان، گلپورگان، قاسم‌آباد، مشهد، ملایر، مریوان، میبد و لالجین آغاز به کار کرد.

انتهای پیام
captcha