تمسک به قرآن لازمه تمدن‌سازی نوین اسلامی است
کد خبر: 4200894
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
داور بنگلادشی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران:

تمسک به قرآن لازمه تمدن‌سازی نوین اسلامی است

احمد بن یوسف الازهری، شیخ القرای بنگلادش گفت: همه ما باید به قرآن متمسک شویم و از آن تبعیت کنیم. قرآن را باید از کودکی آموزش دهیم و آشنا کردن جامعه با فرهنگ اسلامی را از مدارس آغاز کنیم. بدین ترتیب می‌توانیم جامعه آینده را به طور زیربنایی، اسلامی و تمدن نوین قرآنی و اسلامی را بنا کنیم.  

احمد بن یوسف الازهری، شیخ القرای بنگلادش و مدیر مرکز قرآنی بنگلادش در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به تشریح پیشینه فعالیت‌های قرآنی در کشور خود پرداخت. 

شیخ یوسف؛ اولین فعال قرآنی بنگلادش

الازهری گفت: من رئیس جمعیت قرائت قرآن کریم معروف به مؤسسه بین‌المللی «إقرأ» هستم و تاکنون در مسابقات مختلف بین‌المللی قرآن داوری کردم. پدرم شیخ یوسف، اولین قاری در تاریخ پاکستان و بنگلادش بود. بنگلادش قبل از استقلال، جزئی از پاکستان بود و پدرم در این زمینه نقش منحصر به فردی داشت. 

وی افزود: پدرم حلقه‌ها و جلساتی قرآنی را در بنگلادش راه‌اندازی کرد؛ او قاریان بزرگ مصری همچون شیخ عبدالباسط، شیخ الحصری، شیخ کامل یوسف البهتیمی و دیگر قاریان برجسته را به پاکستان دعوت می‌کرد و پس از استقلال، به بنگلادش می‌آورد.

در دهه 1970 میلادی پس از جدایی بنگلادش از پاکستان پدرم به بنگلادش رفت و در آنجا فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه داد. پدرم در شبه قاره هند فعالیت‌های قرآنی زیادی داشت و حتی از هند شاگردانی داشت. او پس از بازگشت به بنگلادش کلاس‌های قرآن خود را آغاز کرد. در آن زمان در بنگلادش حتی یک قاری قرآن هم وجود نداشت و مردم نمی‌دانستند قرائت درست و اصولی چگونه است. به تدریج با همت پدرم مردم با قرائت قرآن آشنا شدند و قاریان زیادی پرورش یافتند و مرکز قرآنی افتتاح و مجالس قرائت بین‌المللی برگزار شد. قاریان بزرگی از جمله قاریان ایرانی همچون عباس امام جمعه، علی سیاح گرجی و ...به دعوت پدرم به بنگلادش آمدند.

گسترش فعالیت‌های قرآنی در بنگلادش

وی ادامه داد: پدرم من را به حفظ قرآن تشویق کرد و سپس در مدرسه اسلامی تحصیل کردم و به دانشگاه رفتم و در زمینه معارف اسلامی شامل فقه، حدیث، منطق، بلاغت، فصاحت و صرف و نحو لیسانس گرفتم. من در سال 2002 به مصر  و مرکز قرائات الازهر رفتم و هشت سال در آنجا درس خواندم. همزمان نزد برخی از شیوخ بزرگ مصر همچون شیخ راغب مصطفی غلوش، شیخ عبدالعاطی ناصف، شیخ نبیل و شیخ جبل شاگردی کردم و اجازه قرائات عشره کبری و صغری را دریافت کردم. سپس به بنگلادش برگشتم و به تدریس قرآن در این کشور ادامه دادم و همه قاریان بنگلادشی شاگرد من هستند. 

الازهری ادامه داد: خدا را سپاسگزارم که از دیرباز من را با قرآن محشور گردانید. پس از درگذشت پدرم، شیخ القرای بنگلادش شدم و الان در  زمینه فعالیت‌های قرآنی همانند مرحوم پدرم فعال هستم. ما برنامه‌های قرآنی زیادی در این کشور برگزار می‌کنیم؛ از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن که مدیریت آن را بر عهده دارم. همچنین رئیس بزرگترین محفل قرآنی جهان تحت عنوان مؤسسه اقرأ هستم.

تمسک به قرآن، لازمه تمدن‌سازی نوین 

این فعال قرآنی درباره نقش قرآن کریم در بنای تمدن نوین اسلامی با توجه به اقدامات قدرت‌های استعماری در تجزیه سرزمین‌های اسلامی و تفرقه‌افکنی بین امت اسلامی گفت: در مرحله اول همه ما باید به قرآن متمسک شویم و از آن تبعیت کنیم. باید قرآن را از کودکی آموزش دهیم و آشنا کردن جامعه با فرهنگ اسلامی را از مدارس آغاز کنیم. بدین ترتیب می‌توانیم جامعه آینده را به طور زیربنایی، اسلامی و تمدن نوین قرآنی و اسلامی را بنا کنیم.  

علاقه شدید بنگلادشی‌ها به قاریان ایرانی

وی درباره روابط بین ایران و بنگلادش که سابقه تاریخی دیرینه‌ای دارد گفت: در بنگلادش 200 سال قبل مردم صد در صد فارسی صحبت می‌کردند. آنها به فارسی می‌نوشتند و قضات در دادگاه‌ها به زبان فارسی حکم می‌دادند اما بعد از آنکه استعمارگران اشغالگر انگلیسی وارد شبه قاره شدند و دو قرن برآنجا حکومت کردند همه چیز را تغییر دادند.

وی افزود: اما با وجود این هنوز مردم بنگلادش ایرانی‌ها را بسیار دوست دارند زیرا اولاً روابط طولانی و عمیق بین دو ملت وجود داشته است و دلیل دوم آن به خاطر قاریان ایرانی است که به این کشور رفت و آمد می‌کنند. پدرم همواره از قاریان ایرانی به نیکی یاد می‌کرد. الان مردم بنگلادش عاشق ایران هستند؛ آنها بسیاری از قاریان ایرانی را به خوبی می‌شناسند و همواره مشتاق شنیدن تلاوت‌های زیبای آنها هستند. 

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ساعت ۱۵ جمعه، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و تا فردا، دوم اسفندماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد است، ادامه خواهد داشت.

این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل از ۲۷ بهمن تا اول اسفندماه جاری، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار شده است.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

انتهای پیام
captcha