قیام عاشورا و انتظار مهدی موعود(عج)؛ دلایل بقای تشیع
کد خبر: 4201422
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۴
یادداشت

قیام عاشورا و انتظار مهدی موعود(عج)؛ دلایل بقای تشیع

قیام عاشورا و انتظار مهدی موعود(عج) دو رکن از ارکان قوا‌م‌بخش، جریان‌ساز و‌ هویت‌آفرین تشیع است و همین مسئله وظیفه شیعیان در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان را صدچندان می‌کند.

جمعه/ قیام عاشورا و انتظار مهدی موعود(عج) دلائل بقای تشیعحجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین، به مناسبت میلاد پرخیر و برکت امام زمان(عج) طی یادداشتی به تشریح دلایل اهمیت برگزاری جشن نیمه شعبان پرداخته است که که مشروح آن در ایکنا منتشر می‌شود.

«پیشاپیش هزار و صد و نود و یکمین زاد روز خجسته امام عصر، حضرت مهدی موعود(عج) را تهنیت و شادباش می‌گویم. حجت خدا در نیمه ماهی تولد یافت که شب و روز آن پر از فیض، برکت و روحانیت بود. نیمه شعبان که فضلیت آن را به مثابه شب قدر برشمردند.

سال‌های گذشته درباره مولود نیمه شعبان، وضعیت سیاسی زمانه آن حضرت، تدابیر و سیاست‌های امام عسکری(ع) در حفاظت و حراست از حجت خدا، فلسفه انتظار، ضرورت و اهمیت پاسداشت زاد روز ولادت امام زمان و ... گزیده‌ای تقدیم شد. به سبب اهمیت بزرگداشت ولادت امام زمان (عج) در عصر حاضر این گفتار نیز در همین باره، نکات دیگری تقدیم می‌شود.

محققان و پژوهشگرانی که درباره دلائل قوام و بقای تشیع سخن گفته‌اند، قیام عاشورا و انتظار ظهور مهدی موعود(عج) را دو رکن از ارکان قوام بخش، جریان‌ساز و‌ هویت آفرین تشیع نام می‌برند. عاشورا، رخدادی در گذشته را بازنگری می‌کند و ولادت امام عصر(عج) چشم‌اندازی به آینده دارد. در بزرگداشت این دو مناسبت، به نظر توجه به مراسم زاد روز ولادت امام دوازدهم از جهاتی برای حیات تشیع اهمیت بیشتری داشته و مسئولیت خطیرتری را متوجه همه شیعیان به ویژه عالمان، اندیشمندان، روشنفکران، فعالان رسانه و ... نسل حاضر می‌کند.

مسئولیتی که به نظر می‌رسد، در سال‌های اخیر به دلائلی که باید در جای خود بررسی شود، اندکی مورد کم توجهی نسل حاضر قرار گرفته‌است. گرامیداشت ولادت آخرین حجت خدا با توجه به باورهای مهمی که در دل برگزاری چنین مراسمی باز تولید می‌شود، از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین بسترهای بقا و تداوم حیات سیاسی و اجتماعی تشیع و از مهمترین «فعل خیرات/ انجام خوبی‌ها» و از پایه‌ترین مسئولیت شیعیان در عصر کنونی است که باید مورد توجه تام و تمام ارادتمندان آن حضرت قرار گیرد تا از انجام کمترین وظیفه نسبت به امام عصر (عج) کوتاهی صورت نگیرد و این مناسبت تاریخمندی و تجلیات اجتماعی بیشتری پیدا کند و بتواند معاصران و آیندگان را از وجود امام زمان(ع) اقناع، و با شبهه‌افکنی‌ها در عصر حاضر مقابله کند تا در نتیجه حضور امام زمان در جامعه را نهادینه کند.

بزرگداشت مراسم نیمه شعبان با توجه به اینکه جزء جشن‌های مذهبی و متضمن شادی بخشی است، زمینه خوبی در مشارکت عموم مردم، به خصوص جوانان و نوجوانان در تعظیم و پاسداشت این مناسبت در جامعه ما است البته رسالت عظیم شیعیان در بزرگداشت این روز مهم، مانع و نافی پیرایش خرافات و بدعت‌هایی نمی‌شود که به طور معمول با آیین‌های دینی عجین می‌شود.  

خداوند بزرگ و منان همه ما را در انجام این عمل نیکو و مهم موفق بدارد و دعای امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف را در حق همگان به اجابت رساند.

این گفتار را با دعای سلامتی آن حضرت اختتام می‌بخشیم: «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا».

انتهای پیام
captcha