تقویم هنری مزین به آثار خوشنویسی قرآنی رونمایی شد
کد خبر: 4201760
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵

تقویم هنری مزین به آثار خوشنویسی قرآنی رونمایی شد

آیین رونمایی از تقویم هنری مزین به آثار خوشنویسی فاخر قرآنی، همزمان با شب نیمه شعبان در خانه فرهنگ و هنر گویا برگزار شد. 

تقویم هنری مزین شده از آثار خوشنویسی قرآنی رونمایی شد

به گزارش ایکنا، همزمان با شب نیمه شعبان، در خانه فرهنگ و هنر گویا، آیین رونمایی از تقویم هنری، مزین شده از آثار خوشنویسی فاخر قرآنی (در 30 سالگی انتشار آن) و بزرگداشت استاد علی نصیریان(به مناسبت سالروز تولد این هنرمند نامی) برگزار شد. 

در این مراسم جمعی از هنرمندان پیشکسوت همچون؛ طاها بهبهانی، یدالله کابلی، داریوش مودبیان، جلیل رسولی، اسدالله امرایی، نصرالله حدادی و داود حیدری و... حضور داشتند.

احمد مسجدجامعی، قائم‌مقام مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در این مراسم گفت: تقویم هنری قرآن که سابقه آن به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، مربوط به سالی است که ماه مبارک رمضان با نوروز همزمان شده بود و تلاقی ماه رمضان و نوروز منشأ شکل‌گیری این تقویم قرآنی بود، آن دوره تصمیم گرفتیم ذوق و سلیقه هنری را در این اثر به کار ببریم.

وی با بیان اینکه برخی از این آثار نیز موزه‌ای بود، از این رو ابتدا به صورت موزه‌ای منتشر شد، افزود: در ادامه تصمیم بر این شد این اثر به گونه‌ای چاپ شود تا بسیاری از مردم جامعه از آن بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد این بهترین روش برای انتقال معنویت در جامعه است و در نگاه زیبایی‌شناسانه آن نیز اثرگذار است و به ماندگاری آثار هنری هم کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: چهار اثر فاخر گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان در تقویم ۱۴۰۳ خورشیدی چاپ شده و سایر آثار از هنرمندان معاصر است و تقریباً می‌توان گفت که هیچ هنرمند بزرگی از معاصران نیست که طی این سال‌ها اثری از او در این تقویم قرآنی نباشد.

همچنین استاد علی نصیریان در این مراسم با تشکر از برگزاری چنین مجالسی که با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار می‌شود، گفت: این مجالس بسیار با اهمیت است به خصوص در شرایط فعلی همه چیز به سوی روزمرگی و عادت‌های معمول پیش می‌رود.

نصیریان با اشاره به جایگاه خاص فرهنگ ایرانی، بیان کرد: فرهنگ، عضو اساسی و مهم دوام و بقای یک جامعه است.

از دیگر بخش‌های این مراسم می‌توان به برگزاری نمایشگاه خوشنویسی نجمه محمودی؛ ⁠شعرخوانی سهیل محمودی؛ ⁠آواز فاضل جمشیدی، ⁠محسن مرعشی، ⁠حسام صحرایی و حمیدرضا نوربخش؛ ⁠اهدای هدایای خانه فرهنگ و هنر گویا و اصحاب فرهنگ و هنر به استاد نصیریان؛ ⁠سخنرانی داریوش مودبیان، طاها بهبهانی، یدالله کابلی و استاد علی نصیریان اشاره کرد.


گزارش تصویری سی امین سال رونمایی از تقویم هنری ۱۴۰۳

 

انتهای پیام
captcha