آیه 18 سوره «ق»؛ مصداق رعایت تقوا در انتخابات
کد خبر: 4202129
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
مشارکت حداکثری، ایران قوی/ 13

آیه 18 سوره «ق»؛ مصداق رعایت تقوا در انتخابات

رئیس حوزه‌های علمیه همدان گفت: «تقوا» تنها مختص مسائل عبادی و اعتقادی ما نیست، این مسئله در همه موارد باید وجود داشته باشد و البته رعایت آن در مسائل سیاسی بسیار مهم‌تر است، همان‌طور که خداوند در آیه 18 سوره ق می‌فرماید: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛ هيچ كلامى نمى‌گويد مگر آنكه در كنار او مراقبى حاضر است.»

آیت‌الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی، رئیس حوزه‌های علمیه استان همدانآیت‌الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی، رئیس حوزه‌های علمیه استان همدان و کاندیدای مجلس خبرگان رهبری با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا در همدان در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: همان‌طور که در قانون اساسی آمده مجلس خبرگان رهبری یک پیش‌بینی مناسب در مورد حفظ جایگاه ولایت فقیه به‌عنوان مهم‌ترین رکن حکومت در جمهوری اسلامی است.

از آنجا که ممکن است برای ولی فقیه مشکلاتی پیش بیاید، لازم است مجلس خبرگان رهبری وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین نقش‌های مجلس خبرگان انتخاب رهبر است، بعد از رحلت امام خمینی(ره) که تمام انقلاب وامدار ایشان بود و با وجود چشم دوختن دشمنان داخلی و خارجی که بعد از ایشان کار انقلاب تمام است که با وجود مخالفت‌های زیادی که با امام(ره) بود، اما نمایندگان خبرگان رهبری در کمتر از 24 ساعت حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای(مدظله العالی) را که انتخابی شایسته‌ بود را انتخاب کردند، شخصیت والایی که ذخیره الهی برای حفظ انقلاب اسلامی بودند که ان‌شاءالله تا ظهور امام زمان(عج) سایه ایشان مستدام باشد.

نقش و وظایف مجلس خبرگان رهبری

مجلس خبرگان تشکیل یافته از مجتهدان و فرهیختگان است که شرایط رهبری را تشخیص می‌دهند، در مسئله ولی فقیه اجتهاد، عدالت، تدبیر، مدیریت و قدرت اجرا و... باید از سوی نمایندگان این مجلس احراز شود. مسئله دیگری که بر عهده خبرگان رهبری است رصد و نگهبانی بر واجد شرایط بودن ولی فقیه فعلی است، اینکه اجتهاد، عدالت و مدیریت و تدبیر و شجاعت و فقاهت و... که ایشان در وقت انتخاب داشتند آیا همچنان باقی است. رصد باقی بودن صفات حمیده رهبر بر عهده مجلس خبرگان است.


بیشتر بخوانید:


این دو وظیفه سنگین بر عهده نمایندگان خبرگان است که در کنار این دو وظیفه مسئولیت‌های دیگری دارند؛ از جمله فعالیت پنج کمیسیون در این مجلس که مشکلات و مسائل را رصد کرده و راهکار می‌دهند، یکی از این کمیسیون‌ها کمیسیون پشتیبانی از ولایت فقیه است، به‌طور نمونه بر نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، افراد آن و مفاد و واحدهای درسی مبتنی بر ولایت فقیه توجه دارند. کمیسیون دیگر مسائل سیاسی را رصد می‌کند که این سیاست‌ها منطبق بر چارچوب‌های نظام و قانون اساسی است. در مجلس خبرگان که مسائل به‌صورت کارشناسی و تخصصی بررسی می‌شود کمیسیون‌ها از افراد متخصص در کمیسیون دیگری نیز کمک می‌گیرند.

کمیسیون دیگری در زمینه وضع قوانین برای خود خبرگان فعالیت دارد و این قوانین زیر نظر مجلس شورای اسلامی نیست، با اکثریت آرا این قوانین رصد می‌شود و در موارد لزوم تبصره‌ها یا اصلاح و یا صدور قوانین جدید ورود می‌کند. هر سال دو تا سه مرتبه در جلسه علنی که هر دوره به مدت سه روز به طول می‌انجامد مسائل خبرگان مورد بررسی قرار گرفته و برای تجدید بیعت با امام(ره) و دیدار با رهبر معظم انقلاب جمع‌بندی صحبت‌های دو روزه به رهبر انقلاب ارائه می‌شود و ایشان نسبت به آن پیشنهادات و مصوبات، نظر خود را ارائه می‌دهند.

حضور آیت الله موسوی اصفهانی در دفتر ایکنا همدان

طی آن دو روز که نمایندگان از سراسر کشور حضور دارند مسائل مهمی که خبرگان در محل مسئولیت خود و حوزه انتخابیه مطرح شده چه در مورد مسائل قوه قضائیه یا مقننه یا مجریه داشته‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرد. نمایندگان خبرگان از مسئولان کشوری در زمینه مشکلات مطرح شده مطالبه‌گری می‌کنند و از مقامات کشوری دعوت می‌شود تا در آن زمینه پاسخگو باشند.

در جلسه علنی مسئولان به صحبت می‌‌پردازند و سپس نمایندگان مجلس خبرگان رهبری مطالبات و سؤالات خود را به اقتضای زمان دنبال می‌کنند، همچنین در این جلسات وزرا یا سایر مسئولان از جمله رئیس صدا‌وسیما که به نظر مستقیم رهبری تعیین می‌شود حضور پیدا کرده و به سؤالات پاسخ می‌دهند. این موارد مختصری از مسئولیت‌های نمایندگان خبرگان رهبری است، این وظایف تاکنون به خوبی انجام شده و مهم‌ترین و بهترین عملکرد خبرگان به مجلسی بر می‌‎گردد که پس از ارتحال امام، آیت‌الله خامنه‌ای را انتخاب کردند.

اجتهاد، عدالت، بینش سیاسی، تعقل و سابقه درخشان

یکی از این ویژگی‌های نمایندگان، مسئله اجتهاد است که از چهار منبع قرآن کریم، سنت (روایات پیامبر(ص) و ائمه(ع))، اجماع و عقل احکام را استنباط می‌کنند، اجتهاد بر دو نوع است؛ اجتهاد مطلق که مجتهد هر حکم الهی را با استنباط قوی که دارد با رجوع به این چهار منبع می‌تواند ارائه دهد، اجتهاد متجزی نوع دیگری از اجتهاد است که مجتهد جزئی از احکام را می‌تواند استنباط کند که این نوع اجتهاد قابل ارتقاست همچون متخصص و پزشک و ... .

شرط دوم یک نماینده که می‌خواهد متصدی چنین پست مهمی شود، عدالت است، به‌طوری که گرایشات مختلف غیرالهی از جمله گرایش فردی نداشته باشد. عادل کسی است که در انتخاب فقط خصوصیات فرد را مورد بررسی قرار دهد نه منافع خود را.

شرط سوم آشنایی با مسائل انقلاب است، هستند افرادی که مجتهد هستند، اما بینش سیاسی لازم در مورد مسائل مهم کشور را ندارند. چهارمین شرط تعقل در تصمیم گیری‌هاست؛ ممکن است فردی مجتهد باشد عادل باشد و انقلابی هم باشد، اما تعقلی که لازم است در سطح حداکثری که برای 80 میلیون نفر تصمیم گیری کند را دارا نباشد. همچنین داشتن گذشته و سوابق درخشان شرط دیگر یک نمیانده است، هرچند امام(ره) فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، اما در این زمینه اگر فردی سابقه انحرافی داشته باشد صلاحیت قرار گرفتن در این مجلس را ندارد. تشخیص این موارد بر عهده شورای نگهبان است.

مشارکت در انتخابات مصداق آیات 2 سوره مائده و 103 آل عمران

قرآن کریم کتابی است که کلیات موارد را بیان کرده و در بعضی موارد جزئیات را هم بیان کرده است؛ در مورد مسئله مشارکت مردم در سرنوشت حکومت خود در آیه 2 سوره مائده می‌فرماید «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ  و یکدیگر را بر انجام کارهای خیر و پرهیزکاری یاری نمایید، و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید؛» این همراهی و همکاری که شرع مقدس تعاون در نیکی را تأکید می‌کند اگر در پای صندوق‌های رأی حاضر نشویم، کمک به دشمن است، چراکه دشمن می‌خواهد این اتحاد و همراهی و همکاری که 45 سال است با وجود مشکلات با حضور مردم رقم خورده از بین برود،  این آیه زمینه شرعی حضور را برای ما به عنوان حجتی تمام می‌کند.

همچنین آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ و همگان دست در ريسمان خدا زنيد و پراكنده مشويد» (آل عمران/ آیه 103) این آیه به نقش مردم در دفاع از امنیت، اقتصاد و تمام مسائل مهم در کشور اشاره دارد، همچون راهپیمایی 22 بهمن که مردم با حضور خود دوستان خود و شهدا را خوشحال و دشمنان را ناامید کردند.

اهمیت انتخابات پیش‌ رو، دو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی خود می تواند انگیزه‌ای قوی برای حضور باشد، تمام مسائل مهم کشور که طی چهار سال آینده باید در کشور رقم می‌خورد از جمله رصد وزرا و تأیید آنها و یا استیضاح آنها در مجلس شورای اسلامی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین نظارت بر مسائل کوچک و بزرگ کشور بر عهده این نمایندگان است، قانون‌گذاری که مسئله بسیار مهمی است و می‌تواند برای مردم نافع باشد تماماً در مجلس شورای اسلامی پی‌ریزی می‌شود.

مردم ضمن حضور و شرکت در انتخابات سعی کنند انتخاب اصلح داشته باشند تمام کاندیداهای تأیید شده از سوی شورای نگهبان دارای حداقل موارد هستند، به‌طور نمونه یک فرد که مشکل قلبی دارد به بهترین متخصص در سطح شهر مراجعه می‌کند، از این رو لازم است برای یافتن فرد اصلح بررسی‌هایی صورت بگیرد. بنابراین، مردم علاوه بر حضور و مشارکت در انتخابات، قبل از رفتن پای صندوق رأی افراد منتخب خود را براساس تحقیق انتخاب کنند. بنده به‌عنوان خدمتگزار مردم در شورای نگهبان از مردم انقلابی همدان می‌خواهم ضمن شرکت پرشور به نمایندگان اصلح رأی دهند.

مردم طی این 45 سال انقلاب را یاری کرده‌اند و براساس آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ ای اهل ایمان، شما اگر خدا را یاری کنید (یعنی دین و پیغمبر خدا را) خدا هم شما را یاری کند و ثابت قدم گرداند.» (محمد/ آیه 7) خداوند هم ما را یاری خواهد کرد.

آیه 18 سوره «ق»؛ مصداق رعایت تقوا و اصول اخلاق در انتخابات

«تقوا» تنها مختص مسائل عبادی و اعتقادی ما نیست این مسئله در همه موارد باید وجود داشته باشد و البته رعایت آن در مسائل سیاسی بسیار مهم‌تر است، چراکه در این زمینه خود کاندیدا به تنهایی درگیر مسائل نیستند و حامیان و اطرافیان آنها هم درگیر مسائل می‌شوند. 

در قدم اول برای رعایت اصل اخلاقی در انتخابات کاندیداها سعی کنند زیر دین کمک‌های سنگین برخی از افراد نروند، چراکه وام‌دار آنها می‌شوند. کاندیداها با اطرافیان خود و حامیان خود در ابتدای امر صحبتی داشته باشند که به شرطی همکاری شما را می‌خواهم که اصول اخلاقی را رعایت کنید، به شرطی که مسائل تقوایی از جمله تخریب نکردن رقبا، تهمت نزدن و وعده دروغین ندادن و... را خود رعایت کنید و به اطرافیان هم اجازه ندهید این امور را انجام دهند با من به‌عنوان کاندیدا همکاری داشته باشند.

باید این را در نظر داشته باشیم که خداوند بر اعمال انتخاباتی ما ناظر است، همانطور که در آیه 18 سوره ق می‌فرماید «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛ هيچ كلامى نمى‌گويد مگر آنكه در كنار او مراقبى حاضر است.» در نظر داشته باشیم کلامی که از دهان ما خارج می‌شود در دستگاه خداوند ضبط الهی است و برای ما مسئولیت، عزیزان کاندیدای خبرگان آیت‌الله محمدی و آیت‌الله شعبانی که در حد اعلی رعایت اصول اخلاقی را دارند و از کاندیدای مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و اطرافیان هم رعایت کنند.

این طور نباشد که بگوییم بعضی موارد از دست ما خارج بود، به افرادی که رعایت نمی‌کنند تذکر دهیم، اگر کنترل نشد و رعایت نکردند از فرد بخواهیم دیگر برای ما کار انتخاباتی و تبلیغاتی نکند.

مردم انقلابی 11 اسفند قربة الی الله با وضو پای صندوق‌ها برای انتخاب اصلح حضور پیدا کنند، مسئولان و نمایندگانی را انتخاب کنند که برای رفع مشکلات بهتر قدم بردارند، مشکلات وجود دارد اما رأی ندادن مشکلات را بیشتر می‌کند نه اینکه راهی باشد برای حل آنها.

انتهای پیام
captcha