راهکارهای مؤثر در اقناع افراد مردد برای حضور در انتخابات + فیلم
کد خبر: 4202222
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
حجت‌الاسلام محمودی تشریح کرد:

راهکارهای مؤثر در اقناع افراد مردد برای حضور در انتخابات + فیلم

معاون حقوقی و امور مجلس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور ضمن تشریح چهار راهکار مؤثر در اقناع افراد مردد برای حضور در  انتخابات گفت: باید به مردم عزیز ایران به ویژه آنهایی که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند گفت چه رأی بدهید و یا رأی ندهید به هر حال مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد اما اگر نماینده‌ای پشتوانه مردمی قوی‌تری داشته باشد قطعاً می‌تواند به طور جدی و با قدرت بیشتر پیگیر مطالبات عمومی باشد.

حجت الاسلام محمودی

مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت چهار راهبرد انتخاباتی هستند که مقام معظم رهبری بر آنها تأکید فرموده‌اند و در این بین ایشان بر مشارکت حداکثری بیش از سه راهبرد دیگر تأکید دارند. در واقع ایشان مشارکت حداکثری را ضامن بقای کشور، کاهش تهدیدات، تسهیل‌گر رفع مشکلات و مظهر مردم‌سالاری دینی و جلوگیری از هرج و مرج و دیکتاتوری عنوان کرده‌اند.

به همین منظور برای بررسی اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات و راهکارهای تحقق آن با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن محمودی، معاون حقوقی و امور مجلس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و امام جمعه ورامین، به گفت‌‎وگو نشسته‎‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌‎خوانید.

ایکنا ـ 22 بهمن امسال علی‌رغم تبلیغات دشمن بسیار باشکوه برگزار شد و رهبر معظم انقلاب هم در پیامی از برقرار امنیت و حضور پرشور مردم در این راهپیمایی تقدیر و تشکر کردند، تحلیل شما از پیام مقام معظم رهبری چیست؟

برای 22 بهمن دغدغه‌های جدی وجود داشت به‌ویژه بعد از حادثه تروریستی کرمان و مطرح شدن مباحث امنیتی و تخریب‌هایی که دشمن انجام می‌داد. به هر حال مردم ما هم نسبت به برخی از مسائل نگرانی دارند و از وضعیت معیشتی ناراحت هستند و بسیاری از متدینین هم از مسائل فرهنگی گله‌‎مندند و دشمن با مانور برروی این موضوعات تأکید می‌کرد اگر گله دارید پس چرا می‌خواهید در راهپیمایی مشارکت داشته باشید؟ یا اصلاً انقلاب چیست و چه شد؟ کلاً با این نگاه درصدد مأیوس کردن مردم نسبت به دستاوردها و اساس انقلاب بودند تا راهپیمایی 22 بهمن کم‌رنگی را شاهد باشیم و رسانه‌های خارجی و معاند در این راستا خیلی تلاش کردند و برخی افراد نادان داخلی هم با اینها هم‌زبان شدند و حتی در این بین تعطیلی‌هایی وجود داشت و مردم به مسافرت رفته بودند.

همه این اتفاقات باید دغدغه‌ای را در ما به وجود می‌آورد که آیا راهپیمایی 22 بهمن امسال پررنگ خواهد بود یا خیر؟ ولی هیچ دغدغه‌ای نداشتیم و با توجه به تجربه‌ای که در چهار دهه گذشته در اختیار بود نه‌تنها نگران نبودیم بلکه پیش‌بینی ما این بود عکس خواست دشمن اتفاق می‌افتد و افزایش جمعیت را در راهپیمایی 22 بهمن شاهد خواهیم بود.

همه اینها عواملی هستند که انگیزه مردم را بیشتر می‌کند. دشمن هرچه بیشتر تخریب کند از سوی دیگر مردم انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. ملت ایران هیچگاه ناراحتی‌اش را از مسائل مصداقی پای اساس انقلاب نمی‌گذارد و در واقع می‌داند حضور در 22 بهمن چه معنا و مفهومی دارد. البته ناگفته نماند بسیاری از فعالان فرهنگی و سیاسی در این عرصه زحمت کشیدند و مردم را تشویق به حضور حداکثری در راهپیمایی 22 بهمن امسال کردند و دست به روشنگری و جهاد تبیین زدند.

به لطف الهی و به کوری چشم دشمنان که فکر می‌کردند 22 بهمن امسال کمرنگ خواهد بود، انصافاً حماسه‌ای غرورآفرین رقم خورد. آمارهایی که از کل کشور جمع‌‌آوری و به دست ما رسید همگی گواه افزایش جمعیت در راهپیمایی امسال هستند و نسبت به سال‌های گذشته شکوه مراسم معنادارتر بود. همچنین در تهران بزرگ هرکسی به میدان می‌آمد زیبایی‌ها را مشاهده می‌کرد چون حدود 2500 غرفه اعم از فرهنگی، تبلیغی و تبیینی و خدماتی و غیره فعال بودند و مسیرهای راهپیمایی به جلوه‌های ویژه مزین شده بود.

انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی است و به تبع آن 22 بهمن هم مردمی است و مردم آن را اداره می‌کنند و ما فقط هماهنگ‌کننده هستیم و لذا 22 بهمن را باید مردمی‌ترین مراسم انقلاب اسلامی دانست و حتی جشن‌های نیمه‌شعبان را هم باید مردمی عنوان کرد که شاهد آن بودیم. پس حضور معنادار مردم در مراسم 22 بهمن امسال را باید دست ردی به سینه دشمنان تفسیر کرد.

ایکنا ـ آیا ضعف در جهاد تبیین سبب شده برخی در خارج کشور جرئت کنند به پروژه تطهیر چهره رژیم پهلوی دست بزنند؟

جالب است بدانید همان شاه‌دوستان منصف از آن طرف مرزها پیام می‌دهند چه اتفاقات مثبتی در کشور رخ داده است. بله من حرف شما را قبول دارم، ما در حوزه جهاد تبیین کوتاهی کرده‌ایم و در یک کلمه باید گفت انقلاب مظلوم واقع شده و این مردم هستند که انقلاب را حفظ کرده‌اند.

رسانه‌های ما از این بهتر می‌توانستند عمل کنند، در حوزه فضاسازی شهری بهتر از اینها می‌شد ورود کرد و یا حتی طلبه‌ها و دانشگاهیان بهتر از این باید ورود می‌کردند و نیز باید محتواهای جذاب‌تر تولید و به مردم منتقل می‌شد.

به طور کلی در حوزه جهاد تبیین با ضعف جدی مواجه هستیم. کشوری که زمانی در تأمین سیم خاردار مشکل داشت امروز ماهواره تولید و به فضا پرتاب می‌کند؛ آیا نباید برای این اتفاق مبارک ماه‌ها در کشور جشن پیروزی علمی می‌گرفتیم تا جوان ایرانی با پوست و استخوانش این عظمت را باور کند اما چه کنیم که خوب تبیین نکردیم. البته مشکلات اقتصادی سبب شده تا هموطن ما بگوید ماهواره برای من نان و آب نمی‌شود، چون او سفره خود را می‌بیند که از جهتی هم درست است اما از طرف دیگر ما هم نتوانسته‌ایم جهش علمی به وجودآمده را به خوبی تبیین کنیم و به همین دلیل معلوم است در این میان دشمن دست به موج‌سواری می‌زند.

ایکنا ـ چطور باید از ظرفیت به وجود آمده در 22 بهمن برای رقم زدن مشارکت حداکثری در انتخابات پش رو استفاده کرد؟

من فکر می‌کنم خود راهپیمایی 22 بهمن فرصتی را ایجاد کرد تا انتخابات پرشور با مشارکت بالای مردم را شاهد باشیم. مساجد، منبرها و هیئات باید به کانون‌های اصلی جهاد تبیین تبدیل شوند. همچنین در دانشگاه‌ها باید کرسی‌‎های آزاداندیشی که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار داشته برگزار شوند. به طور کلی ضرورت دارد اینها در جامعه ظهور و بروز پیدا کند؛ البته کارهایی انجام شده ولی کافی نیستند.

باید ظرفیتی که در 22 بهمن به وجود آمده را فارغ از سلایق و حتی مذاهب حفظ کرد و به همه ملت ایران گفت که حضور در انتخابات با هویت و ملیت ایرانی گره خورده است. در بسیاری از کشورها، مردم انتخابات را با مسائل روزمره گره نمی‌زنند یعنی با مشکلاتی مواجه هستند اما حضور قوی در انتخابات دارند و میان این دو تفکیک قائل می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرموده‌اند اگر به دنبال تحول هستیم باید حضور پرشور در انتخابات رقم بخورد و یا اگر حرفی داریم باید با حضور پای صندوق‌های رأی مطرح شود. باید به مردم گفت حساب اساس نظام، دین، انقلاب، خون شهدا و امام راحل را باید از حساب عملکرد مسئولان تفکیک کرد. اگر نقدی وجود دارد این نقد متوجه مسئولان است نه متوجه هویت و ملیت‌مان. من بارها از جوانان پرسیده‌ام اگر انقلاب را با شهید سلیمانی، امام راحل، شیخ زکزاکی و سید حسن نصرالله و مقام معظم رهبری بسنجید آیا انصاف هست به آن نمره کمتر از بیست بدهید؟ انقلابی که زمانی در غربت توسط امام راحل رهبری می‌شد امروز در نیجریه به تربیت 20 میلیون شیعه منجر شده و یا شعار 60 سال پیش امام خمینی(ره) امروز مقابل کاخ سفید سر داده می‌شود. اگر به این انقلاب نمره کمتر از بیست بدهیم واقعاً بی‌انصافی کرده‌ایم.

حضور و مشارکت در انتخابات به معنای دادن نمره به انقلاب اسلامی است نه افراد و مسئولان. همچنین در کنار مشارکت حداکثری با انتخاب فرد اصلح می‌توان سرنوشت خوبی را برای خود و کشور رقم زد. آن کسی که انقلاب و شهدا را دوست دارد نمی‌تواند بگوید در انتخابات شرکت نخواهد کرد چون عدم حضور در انتخابات یعنی نادیده گرفتن ارزش‌ها، هویت و اقتدار ملی.

قرآن می‌فرماید: «إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ وَيُثَبِّتۡ أَقدَامَكُمۡ» اگر خدا را یاری کنید خداوند شما را یاری خواهد کرد. یکی از مصادیق یاری کردن خدا همین حضور در انتخابات است یعنی موقع حضور پای صندوق‌ها به خدای خود بگوییم برای کمک به مظلومان و مبارزه با مستکبران آمده‌ام تو را یاری کنم پس تو هم من را یاری کن. با انتخابات می‌توان به این آیه عمل کرد.

یا قرآن کریم در آیه دیگر می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» آیا این آیه فقط مصداق موشک و قدرت نظامی است؟ قطعاً خیر بلکه اینها بخشی از قدرت کشور هستند بلکه انتخابات هم مصداق این آیه بوده و قدرت نرم محسوب می‌شود و به اینها باید قدرت اقتصادی را هم افزود.

ایکنا ـ در این فرصت باقی‌مانده چطور می‌توان مردم به ویژه کسانی که هنوز مردد هستند را برای حضور در انتخابات اقناع کرد؟

عوامل تأثیرگذار در اقناع‌سازی مردم به ویژه جوانان و افراد مردد متعدد هستند. قبلاً پدر و مادر و فتوای یک مرجع خیلی نقش داشتند ولی امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه به مرجع تقلید جوانان تبدیل شده‌اند و به نظر من این خیلی اتفاق بدی است که فردی مسلمان و ایرانی باشد و به هویت ملی اهمیت دهد آن وقت هرچه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به معاندان می‌گویند را بپذیرند و سخن رسانه‌های داخلی را رد کنند و این نقطه شروع انحراف محسوب می‌شود.

بعضی‌ها فکر می‌کنند کشورهای دیگر به دور از مشکلات هستند و فقط در ایران مشکل وجود دارد البته در ترسیم این ذهنیت رسانه‌های خارجی دست دارند و آنها هستند که به سیاه‌نمایی مبادرت می‌ورزند. البته ما هم کوتاهی کرده‌ایم و رهبر معظم انقلاب این را مورد تأکید قرار داده‌‎اند. در حوزه فضای مجازی ضعف‌هایی داریم و باید برطرف شوند و بارها گفته‌ام و در اینجا هم می‌گویم آنهایی که متولی فضای مجازی بوده‌اند اگر توبه کنند معلوم نیست توبه‌شان پذیرفته شود، چرا؟ چون به خاطر کوتاهی اینها در حوزه فضای مجازی خیلی‌ها منحرف شده‌اند.

اما به طور کلی برای پاسخ به پرسش شما باید چند اقدام اساسی را انجام داد. اول اینکه در حوزه فضای مجازی لازم است هنرمندانه و غیرمستقیم ورود کنیم و بهتر است که از ظرفیت جوانان در این عرصه استفاده شود. صداوسیما گام‌هایی را در این راستا برداشته ولی نباید متوقف شود و حتی نباید تنها به انتخابات محدود شوند و بعد از انتخابات هم باید ادامه پیدا کنند.

دوم اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های مختلف ادامه یابند. سومین اقدام هم مربوط به تبیین صحیح برای عامه مردم است. از سوی دیگر نباید نارضایتی مردم را انکار کرد و ضرورت دارد مدیران در پذیرش حرف مردم جمود نداشته باشند و ضمن پذیرش حرف مردم با آنها همراهی کنند.

چهارمین عامل اثرگذار دیگر این است که مدیران و مسئولان به مردم اطمینان دهند مشکلات را می‌پذیرند و درصدد رفع‌شان هستند.

ایران اسلامی 85 میلیون نفر جمعیت دارد و تمام این 85 میلیون نفر در روز انتخابات رأی خواهند داد اما با این تفاوت که عده‌ای به حاج قاسم، شهید حججی و امام راحل رأی می‌دهند و آنهایی هم که با صندوق‌ها قهر می‌کنند شاید به ظاهر رأی نداده‌اند ولی در اصل رأی داده‌اند اما رأی آنها به جو بایدن و نتانیاهو و ایران اینترنشنال و معاندان و دشمنان ایران اسلامی بوده است. آن کسی که بر روی هویت ملی و دینی خود تعصب داشته باشد بر سر دوراهی حق و باطل طرف حق را خواهد گرفت.

ایکنا ـ چقدر مشارکت حداکثری در تشکیل مجلس قوی و در تراز انقلاب اسلامی مؤثر است؟

باید به مردم عزیز ایران به ویژه آنهایی که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند گفت چه رأی بدهیم و یا رأی ندهیم به هر حال مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد و نماینده‌ای هم که وارد مجلس می‌شود فارغ از تعداد آرا نماینده کل ملت است ولی اگر نماینده‌ای پشتوانه قوی‌تری داشته باشد قطعاً می‌تواند به طور جدی و با قدرت بیشتر پیگیر مطالبات مردم باشد.

احزاب و تشکل‌های سیاسی و به طور کلی خواص و نخبگان در جهت‌دهی مطالبات مردم نقش مهمی دارند ولی اگر نمایندگان رأی بالا نداشته باشند می‌توانند به راحتی مطالبات مردم را پیگیری کنند؟ قطعاً خیر و خیلی سخت خواهد بود.پس به هر میزانی تعداد آراء نمایندگان افزایش یابد به همان اندازه قدرت تصمیم‌گیری، قدرت چانه‌زنی و قدرت مانور آن نماینده افزایش می‌یابد و از سوی دیگر مطالبات مردم هم راحت‌تر پیگیری خواهند شد. همچنین با مشارکت حداکثری نگاه کشورها به ایران تغییر می‌یابد و کشورها حساب دیگری روی ما باز خواهند کرد و با موضع برتر می‌توانیم در مجامع بین‌المللی ورود پیدا کنیم.

ایکنا ـ چقدر اخلاق انتخاباتی در انتخابات پیش رو حائز اهمیت است و باید از سوی نامزدها رعایت شود؟

عواملی که امروز سبب شده مردم کمی ناراحت باشند و بعضاً ناامید شوند و بدبینی در آنها راه پیدا کند ریشه در بداخلاقی‌هایی دارد که در انتخابات گذشته شاهد بودیم. مثلاً وقتی نامزدها یکدیگر را متهم به فساد می‌کنند مردم با خود می‌گویند دو نفر فاسد کنار هم نشسته‌اند و ما برای چه کسی سینه می‌زنیم؟! متأسفانه در انتخابات گذشته ناجوانمردانه به یکدیگر تاخته‌ایم، جناح‌های سیاسی فکر کردند برای چهار رأی ارزش دارد که همه ارزش‌ها را زیرپا بگذاریم. در واقع با عدم رعایت اصول و مبانی اخلاقی در انتخابات بخشی از مردم را بدبین کرده‌ایم و سر دادن وعده‌های دروغ و غیرقابل عملیاتی و ریخت‌وپاش‌های اقتصادی به این بدبینی دامن زده است. مثلاً برخی نامزدهای انتخابات برای تبلیغات، هزینه‌های میلیاردی می‌کنند، مگر قرار است یک نماینده چقدر حقوق دریافت کند که چنین ریخت‌وپاش‌هایی دارد؟! کاری کرده‌اند که افراد سالم توان رقابت با اینها را ندارند و از ادامه رقابت انصراف می‌دهند چون می‌گویند نه پولش را داریم و نه توانش را. اگر کسی نگاه اخلاقی و عبادی به انتخابات دارد باید لوازمش را هم رعایت کند. در نظام اسلامی انتخابات یعنی انتخاب افراد شایسته و اصلح ولی اگر بنا باشد هرکسی به هر شکلی انتخاب شود خروجی‌اش می‌شود یک سری مسائلی که نباید اتفاق بیفتد.

انتهای پیام
captcha