نکات پذیرایی در نوروز رمضانی + فیلم
کد خبر: 4203038
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴
روزه‌داری در نوروز/ 2

نکات پذیرایی در نوروز رمضانی + فیلم

برای حفظ سلامتی باید مصرف شیرینی و آجیل شور را در دید و بازدید نوروز کاهش دهیم و بیشتر با میوه‌‌های خشک و آجیل خام از میهمانان پذیرایی کنیم.

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیامسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

بر همین اساس احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مجموعه‌ توصیه‌هایی در زمینه روزه‌داری در عید نوروز برای مخاطبان ایکنا مطرح کرده‌ است.

در بخش دوم این کلیپ‌های آموزشی احمد اسماعیل‌زاده در خصوص بهترین روش پذیرایی کردن در عید نوروز با توجه به تلاقی آن با ماه رمضان صحبت کرده است که با هم این مطلب را می‌خوانیم و می‌بینیم.

با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز طبیعتاً این سؤال مطرح است که وقتی وعده افطار و شام را صرف کرده‌ایم و تا پایان شب می‌خواهیم دید و بازدیدهایمان را انجام دهیم، در این مدت از چه مواد خوراکی استفاده کنیم؟

در هنگام دید و بازدید عید به غیر از میوه‌ها از آجیل‌ها، شکلات و شیرینی در فرهنگ غذایی خودمان استفاده می‌کنیم. یادمان باشد استفاده از شکلات و شیرینی‌ها به دلیل چربی مضری که که در آنها وجود دارد خیلی توصیه نمی‌شود. شکلات و شیرینی شکر بسیار زیادی دارند که برای سلامت قلب و عروق توصیه نمی‌شود.

پس هر چه قدر در ایام ماه مبارک رمضان و دید و بازدید عید و حتی در روزهای عادی سال مصرف شکلات و شیرینی را به حداقل ممکن برسانیم بهتر است. البته نمی‌گوییم از شیرینی استفاده نکنید اما میزان مصرف را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید؛ هر 10 روز یا دو هفته یک بار مصرف شیرینی اشکال چندانی به وجود نمی‌آورد اما در ایام عید بهتر است پذیرایی‌هایمان را به سمت استفاده از میوه‌ تازه که در دسترس مردم است و یا میوه‌های خشک و آجیل ببریم.

نکته‌ای که در مورد استفاده از میوه‌ها وجود دارد این است که حتماً میوه‌ها را پوست کنده بخوریم. برخلاف توصیه‌هایی که قبلاً می‌کردیم و می‌گفتیم میوه‌‌ها را با پوست بخورید، با توجه به وجود آلاینده‌ها و استفاده از کودهایی که در کشاورزی استفاده می‌شود، توصیه می‌کنیم که میوه‌ها را حتماً پوست بگیرید و مصرف کنید. البته در مصرف میوه‌ها نباید زیاده‌روی کرد.

برخی از افراد تصورشان این است که چون میوه ماده غذایی سالمی است هر قدر بیشتر میوه بخورند، اشکالی ندارد در حالی که میوه‌‌ها هم دارای کالری هستند و هر قدر میوه بیشتر بخوریم کالری دریافتی ما بیشتر خواهد شد و چاق‌تر می‌شویم؛ چاقی نیز مادر همه بیماری‌هاست و می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بسیاری از بیماری‌ها باشد.

در کنار مصرف میوه‌‌ها، استفاده از آجیل‌هایی که در فرهنگ پذیرایی ایام عید ما جا دارند، توصیه می‌شود. آجیل‌ها برای سلامت ما مفیدند اما غنی از چربی هستند و نباید آجیل شور و بو داده استفاده کرد و بهتر است از انواع آجیل‌های خام استفاده کنیم اما در مقدار محدود یعنی هر فرد بزرگسالی 10 تا پسته یا بادام و یا دو عدد گردو در روز نیاز دارد که چربی‌های بدنش تأمین شود و زیاده‌روی در مصرف آجیل نیز با چاقی همراه خواهد بود.

گزینه بسیار خوب پذیرایی در ایام عید، استفاده از میوه‌های خشک شده است. برگه‌های متعددی که در فرهنگ غذایی ما جایگاه خوبی دارند، در صورت رعایت مسائل بهداشتی در تهیه آنها می‌توانند در ایام دید و بازدید عید جایگزین شکلات و شیرینی شوند.

انتهای پیام
captcha