طلوع ملاقلی‌پور از «افق» شبکه نمایش
کد خبر: 4203245
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

طلوع ملاقلی‌پور از «افق» شبکه نمایش

شبکه نمایش همزمان با سالگرد درگذشت رسول ملاقلی‌پور فیلم سینمایی «افق» را روی آنتن می‌برد.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه تلویزیونی نمایش، زنده‌نام رسول ملاقلی‌پور از جمله فیلمسازانی محسوب می‌شد که میان سینمادوستان و سینمانویسان به «فیلمساز غریزی» شهرت داشت. فیلمسازی که ابتدا از عکاسی و فیلمبرداری گام در عرصه هنر نهاد و تا کسب جایزه کارگردانی جشنواره فیلم فجر نیز پیش رفت و به عنوان یکی از فیلمسازان مطرح سینمای دفاع مقدس مطرح شد.

فیلم سینمایی «افق» که در آخرین سال جنگ، یعنی سال ۱۳۶۷ ساخته شد از آثار ماندگار ملاقلی‌پور است و موفقیتش تا آنجا بود که در زمان اکران به دومین فیلم پرفروش سال تبدیل شد.

روابط عمومی شبکه نمایش اعلام کرده است که «افق» را سه شنبه شب، ۱۵ اسفند؛ ساعت ۲۱ روی آنتن می‌برد و روز چهارشنبه ساعت‌های ۷ صبح و ۱۳ ظهر از همین شبکه بازپخش خواهد کرد.

در این فیلم نصرت و احمد دو غواص اطلاعات هستند، در یک ماموریت احمد مفقود می‌شود، در حالی که همسرش در بیمارستان اهواز منتظر بازگشت اوست و...

جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی، علی داروییان، حمید صالحین، حبیب اله الهیاری، حیدرخان بابایی، سیدعلی سجادی‌حسینی، رضا قلی پور، فرهنگ حسینی، اکبر محمدی، اکبر شیرازی در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند.

«افق» سالگرد درگذشت رسول ملاقلی‌پور در شبکه نمایبش

به گزارش ایکنا؛ رسول ملاقلی‌پور متولد ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ شهر اردبیل است که در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ به دیار باقی شتافت.

رسول ملاقلی‌پور از کارگردانان سینمای دفاع مقدس و اجتماعی ایران بود و توانست با فیلم «پرواز در شب»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند پس از درگذشت ملاقلی‌پور نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت به خانواده وی اهدا شد.

وی در سنین نوجوانی عکاسی را به صورت آماتور شروع کرد و در سال 1354 بازیگری تئاتر را به خاطر فن بیان و از بین بردن لکنت زبان انتخاب کرد، اما عکاسی را به شکل حرفه‌ای ادامه داد.

در سال 59 با شروع جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار از آخرین روزهای مقاومت در خرمشهر عکس و خبر تهیه می‌کرد. با آخرین نفرات مجبور به عقب نشینی به شرق خرمشهر شد، این در حالی بود که با دوربین سوپر 8 توانست برای بار دوم فیلمبرداری را همزمان با عکاسی تجربه کند. لذت و حس فیلمبرداری باعث شد تا او تجربیات عکاسی و ظهور و چاپ در لابراتوار را این بار از ویزور فریم‌های متحرک ببیند.

وی اولین تجربه داستانی به طریفه 16 میلیمتری را مشترک با مرحوم حسین منزه زیر نظر فرامرز باصری فیلمبرداری و کارگردانی کرد. پس از آن، فیلم 16 میلیمتری سقای تشنه لب را به عنوان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برای حوزه اندیشه و هنر اسلامی ساخت.

رسول ملاقلی پور از کارگردانان متعهد سینمای پس از انقلاب بود. وی در سفر خود به کربلای معلا برای بازدید لوکیشن‌ها از فرصت استفاده کرد و مستندی نیز به نام شش گوشه عرش را جلوی دوربین برد که آخرین اثر او محسوب می‌شود. او در این سفر متوجه شد که هنرمندان برجسته اصفهانی در آنجا مشغول طراحی ضریح مقدس حضرت امام‌حسین (ع) هستند.

انتهای پیام
captcha