لزوم توسعه فرهنگ پژوهش در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان
کد خبر: 4203389
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

لزوم توسعه فرهنگ پژوهش در بین دانش‌آموزان و فرهنگیان

دبیر شورای تحقیقات خراسان‌جنوبی با اشاره به هدف اعلام فراخوان‌های مختلف در آموزش و پرورش استان گفت: یکی از اهداف توسعه فرهنگ پژوهش در بخش دانش‌آموزی و فرهنگیان این است که معلمان به سمت پژوهش ترغیب پیدا کرده و بتوانند دانش‌آموزان پژوهشگر و جستجو‌گری را تربیت کنند.

ابوالحسن حبیبی، رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبیابوالحسن حبیبی، رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه پژوهش بخش فرهنگیان در طول سال‌ فعالیت‌ها و برنامه‌هایی مختلفی برگزار شده که در آن فراخوان‌های مختلفی انجام می‌شود که در آخر نیز پژوهشگرانی معرفی می‌شوند.

وی در خصوص آیتم‌های متفاوت فراخوان انتخاب پژوهش برتر نیز بیان کرد: مجموع امتیاز همکاران در مقالات خارجی و داخلی علمی و پژوهشی، شرکت در همایش‌ها و طرح‌های پژوهشی اجرا شده، ثبت اختراعات و رتبه‌هایی که در جشنواره‌هایی علمی و پژوهشی و داخلی کسب کرده‌اند که مجموع اینها امتیازی دارد و افرادی که در آن مشارکت می‌کنند هر ساله چند نفر را به‌عنوان پژوهشگر برتر استان و افرادی نیز براساس امتیازی که دارند پژوهشگر برتر شهرستان معرفی می‌شوند که یک نفر به عنوان پژوهشگر برتر کشور، پنج پژوهشگر استانی و بیش از 20 نفر نیز پژوهشگر شهرستانی نیز معرفی شده‌اند. 

حبیبی با بیان اینکه همکاران فرهنگی نیز در حوزه فراخوان کتاب فعالیت دارند، گفت: در سال اخیر کتاب‌هایی که در دبیرخانه منتشر شده و به دست ما رسیده 72 عنوان کتاب است و کتاب‌هایی  در حوزه‌های مختلف برتر نامیده‌ می‌شوند.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال بیش از 600 اثر توسط 900 معلم اقدام‌پژوهی تولید شده و به دبیرخانه استان ارسال شده است، افزود: از مجموع این آثار نیز که کار تیمی انجام شده یک تیم به‌عنوان پژوهشگر برتر کشوری برگزیده شده است.

وی در خصوص پروسه اقدام‌پژوهی گفت: کار پژوهشی است که تأکید بسیاری بر آن شده است و معلمی که مشکل و مسئله‌ای را در بخش‌های مختلف حس می‌کند با مطالعه راه‌حلی را ارائه کرده و با اجرای آن نتایج کار خود را می‌بیند.

دبیر شورای تحقیقات خراسان‌جنوبی با اشاره به هدف اعلام فراخوان‌های مختلف در آموزش و پرورش گفت: توسعه فرهنگ پژوهش در بخش دانش‌آموزی و فرهنگیان که معلمان به سمت پژوهش ترغیب پیدا کرده و بتوانند دانش‌آموزان پژوهشگر، جستجو‌گری را تربیت کند.

وی اظهار کرد: اگر این طرح‌های پژوهشی مورد حمایت قرار گیرد خروجی بسیار خوبی از آموزش و پرورش خواهیم داشت، چراکه تنها جایی که پژوهشگر تربیت می‌شود آموزش و پرورش است و معلمی که اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش باشد تأثیر خوبی نیز بر آموزش می‌گذارد.

حبیبی با بیان اینکه بارها در سند تحول آموزش و پرورش بر اهمیت پژوهش و حمایت از افراد پژوهشگر تأکید شده اتفاقات خوبی نیفتاده است و آموزش پرورش کمتر از این افراد حمایت می‌کند، گفت: پژوهشگاه نظام آموزش و پروش به این فکر است که نظام حمایت از پژوهشگران را راه بیندازد و در سال‌های اخیر نیز امیدواریم بتوانیم این بخش از پژوهش را بهتر از گذشته پیش ببریم.

دبیر شورای تحقیقات خراسان‌جنوبی در خصوص مشکلات بیان کرد: بخش ساختاری مهم‌ترین مانع در بخش پژوهش آموزش و پرورش است.

انتهای پیام
captcha