یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب، ترویج فرهنگ قرآنی است
کد خبر: 4203555
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸

یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب، ترویج فرهنگ قرآنی است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: تبلیغ معارف قرآنی باید برگرفته از تفسیر و روایات پیامبراکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) باشد و قرآن‌کریم و سنت اهل‌بیت(ع) باید به صورت همزمان و مکمل یکدیگر به مردم ارائه شود تا انحرافی در این راه صورت نگیرد.

مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشوربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در آئین اختتامیه جشنواره برترین‌های قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران کشور که امروز ۱۴ اسفندماه در سالن همایش آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت برگزار شد، با اشاره به آیه «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاس»، اظهار کرد: در این آیه نورانی خداوند تبارک و تعالی یکی از شئونی که برای پیامبراکرم(ص) برمی‌شمارد، شأن تبیین و تفسیر قرآن‌کریم است.

وی افزود: قرآن‌کریم از اول نزول تا به امروز نیازمند مفسر و مبين است، به طور طبیعی حیات پیامبر اسلام(ص) محدودیت زمانی داشته و در آن مدت کوتاه ایشان به وظیفه خود که تبیین و تفسیر قرآن‌کریم بود به خوبی عمل کرد و طبق آیه شریفه «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاس»، نیاز بشریت به طور دائم به مفسران قرآنی وجود دارد، تا زمان حیات با برکت حضرت رسول‌الله(ص) ایشان مفسر این کلام نورانی بودند و بعد از آن جانشينان پیامبر(ص)، حضرات معصومین(ع) مفسران این کلام وحی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان روایتی نورانی از حضرت رسول‌الله(ص) تصریح کرد: حضرت می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَائِي ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ الَّذِينَ‏ يَأْتُونَ‏ مِنْ‏ بَعْدِي‏ وَ يَرْوُونَ عَنِّي أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي فَيُعَلِّمُونَهَا النَّاسَ مِنْ بَعْدِي» خدایا جانشینان مرا رحمت کن و این سخن را سه مرتبه تکرار فرمود، از ایشان سؤال شد: ای پیامبر، جانشینان شما چه کسانی‌اند؟ فرمود: کسانی که بعد از من می‌آیند، حدیث و سنّت مرا نقل می‌کنند و آن را پس از من به مردم می‌آموزند.

فاضل ادامه داد: نسبت به ساحت مقدس قرآن‌کریم در طول تاریخ فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته و دانش‌های متعدد و متنوعی با محوریت این کلام نورانی شکل گرفته است. از جمله این فعالیت‌ها، تفاسیر بسیار زیاد بر قرآن‌ کریم از جمله آثار علمای شیعه مانند تفسیر المیزان علامه طباطبایی است.

این استاد حوزه علمیه، یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: تبلیغ معارف قرآنی باید برگرفته از تفسیر و روایات پیامبراکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) باشد و قرآن‌کریم و سنت اهل‌بیت(ع) باید به صورت همزمان و مکمل یکدیگر به مردم ارائه شود تا انحرافی در این راه صورت نگیرد.

وی در پایان اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) مسئولیت تبیین معارف الهی را بر عهده داشته و امروز در عصر غیبت این مسئولیت مهم بر عهده عالمان دین است، این معارف نورانی باید توسط طلاب به درستی تبیین و تفسیر شود.

انتهای پیام
captcha