جشنواره تلاوت‌های تقلیدی به دنبال الگوسازی از قاریان نوجوان است
کد خبر: 4203756
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
حجت‌الاسلام خاموشی:

جشنواره تلاوت‌های تقلیدی به دنبال الگوسازی از قاریان نوجوان است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاحیه نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی با اشاره به اینکه بهانه این نوع مسابقات سوق دادن جوانان به سمت قرآن است، گفت: جشنواره تلاوت‌های تقلیدی بهانه جدیدی است که مردم زیبایی‌های قرائت نوجوانان و رغبت و میلی که دارند را ببینید و بعد یک نظام الگویی بر این اساس شکل بگیرد.

جشنواره تلاوت‌های تقلیدی به دنبال الگوسازی از قاریان نوجوان است

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه اولین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، عصر امروز پانزدهم اسفندماه در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید پرویزی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیات ۲۱ به بعد سوره مبارکه احزاب پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه سخنرانی کرد.

خاموشی در ابتدای صحبت‌های خود در این مراسم به فرازهایی از زیارت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: زیارتنامه امام رضا(ع) را که باز می‌کنیم، چنین می‌خوانیم: «اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ اَشْهَدُ اَنَّکَ تَسْمَعُ کَلامِی َاَشْهَدُ اَنَّکَ تَرُّدُ سَلامی ...»، یعنی شهادت می‌دهم که شما من را می‌بینید جایگاه من را می‌شناسید، کلام من را می‌شنوید، سلام من را جواب می‌دهید، یا امام رضا(ع)، همه ما به برکت وجود شریف شما ولایی هستیم و در زیر چتر ولایت زندگی می‌کنیم. 

وی افزود: امروز هم که آستان مقدس امامزاده صالح(ع) برای برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی انتخاب شده است، می‌خواهیم بگوییم پیوند قرآن و عترت را شنیده‌ایم و از این اماکن مقدس برای نشر قرآن تلاش می‌کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه خطاب به نوجوانان، جوانان و خانواده‌هایی که در این مراسم حضور دارند، تصریح کرد: شما خانواده‌هایی هستید که وقت گذاشته‌اید و انتخاب کرده‌اید که عمرتان را در مسیر پرنعمت قرآن کریم صرف کنید. امروز جامعه ما شاهد رشد و بالندگی خانواده‌ها در این زمینه است. بهانه این نوع مسابقات این است که رویدادهای قرآنی را به نسل نوجوان و جوانان سوق دهیم، همچنان که تا پیش از این نیز اینگونه بوده اما تلاوت‌های تقلیدی بهانه جدیدی است که زیبایی‌های قرائت نوجوانان و رغبت و میلی که دارند را ببینید و بعد یک نظام الگویی بر این اساس شکل بگیرد و افراد مختلف هم تصمیم بگيرند به سبک این خانواده‌ها رفتار کنند و فرزندانشان را در این مسیر قرار دهند.

خاموشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم افتتاحیه جشنواره تلاوت‌های تقلیدی بیان کرد: در جزء سی‌ام قرآن کریم با سوره‌ای به نام «بینه» برخورد می‌کنید که در آیات آخر این سوره آمده است: «ان الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ﴿۶﴾ ان الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ﴿۷﴾» در این آیه به انسان‌های بد و انسان‌های خوب اشاره شده است. خداوند می‌فرماید انسان‌های خوب انسان‌هایی هستند که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند و انسان‌های بد، افرادی هستند که مشرکند، پا روی حق می‌گذارند، خداشناس و خداطلب نیستند و مسیر زندگی خود را بر اساس رضایتمندی حق شکل نداده و از خدا فاصله گرفته‌اند. خدا می‌فرماید اینها بدترین انسان‌ها هستند.

وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود افزود: کسانی که ایمان و عمل صالح دارند، به روز رستاخیز و روز جزا، وحی مُنزل و قرآن ایمان دارند، این ایمان‌ها به معنی معاد باور بودن و برقرار کردن پیوند با خداست. اینکه می‌گویند فلانی معادباور است یعنی کارهای خوب از او سر می‌زند، غیبت نمی‌کند، تهمت نمی‌زند، دروغ نمی‌گوید، به پدر و مادر خدمت می‌کند و اقتصاد و معیشت او بر اساس رضای خدا شکل می‌گیرد، به نامحرم نگاه نمی‌کند و اعضا و جوارح خود را در جهت خدمت به خدا قرار می‌دهد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: برای رسیدن به ایمان و عمل صالح فهم لازم است. اول باید خدا و دستوراتش و نقشه راه را بشناسیم؛ نقشه راه، قرآن است. «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» به شما نوجوانان عرض می‌کنم بدانید صادق‌ترین وعده در عالم وعده خداست. خدا فرموده در این مسیر قدم بگذارید به بهشت می‌رسید ولی راه دیگر را بروید از بهشت دور می شوید.

خاموشی بیان کرد: قرآن روشن و شفاف فرموده: «جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» کسی که زندگی خود را بر اساس رضایتمندی خدا شکل می‌دهد، مسیر زندگی‌ او درست طی شده و این رضایتمندی خدا در پنهانی و آشکاری و انتخاب رفیق، انتخاب همسایه، در اینکه چه کنش سیاسی باید داشته باشیم و ... باید در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آیه «سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ‌» گفت: سرعت بگیرید برای رسیدن به مغفرت پروردگار و جنتی که عرض و طولش آسمان و زمین است. بعید ندانید که خدایی که به شما این روزی را داده، فردا جنتی بدهد که برای شما عرض آسمان و زمین داشته باشد.

وی عنوان کرد: رضایتمندی خدا مانند ما حسی نیست، رضایتمندی خدا رضایت انطباق فعل بر اساس نتیجه است یعنی اگر کار شما به گونه‌ای باشد که شما را به هدف برساند، این همان رضایت خداست. اما مسیر انتخابی گنهکار به رضایت خداوند نیست چون به سوی هلاکت است.

خاموشی در ادامه خطاب به شرکت‌کنندگان در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، تصریح کرد: شما قرآن را انتخاب کردید انشاالله این مسیر را ادامه دهید. «جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْنٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذالِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّه» جدی‌ترین عنصر در زندگی شما خداست. پدری فرزندی دارد که عمل ناصواب دارد، او را نصیحت و ارشاد می‌کند ولی گاهی به حدی انحراف زیاد است که جدا می‌شود، خدا می‌فرماید «انه لیس من اهلک» این از اهل تو نیست، همسری در خانواده نبی الله است، خداوند می‌فرماید: او راهش جدا شده «ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ» از طرفی همسر فرعون را داریم که قرآن فرموده است «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذينَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لي عِندَكَ بَيتًا فِي الجَنَّةِ وَنَجِّني مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّني مِنَ القَومِ الظّالِمينَ» و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام که گفت «پروردگارا! خانه‌ای برای من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش».

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: تقاضای من از شما این است که این جلسه بهانه‌ای باشد برای اینکه قرآنی زندگی کنید و سبک زندگی خود را بر اساس قرآن شکل دهید و آنجا که رضایت حق است آنجا پیدا شوید و آنجا که رضایت حق نیست شما آنجا دیده نشوید. امیدوارم جامعه قرآنی از این جلسات استفاده کنند.

بر اساس گزارش ایکنا پس از پایان سخنرانی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مراسم افتتاحیه این رویداد، رقابت‌ راه‌یافتگان به مرحله حضوری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی آغاز شد و شرکت‌کنندگان با حضور در جایگاه به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید به یکی از هشت سبک «مصطفی اسماعیل»، «عبدالباسط»، «شحات انور»، «عبدالعزیز حصان»، «منشاوی»، «عبدالفتاح شعشاعی» و «کامل یوسف» پرداختند. 

در مرحله حضوری اولین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی 80 نفر در دو بخش 12 تا 17 سال و 18 تا 22 سال حضور دارند. رقابت‌های این جشنواره از امروز آغاز شده و تا روز جمعه 18 اسفندماه ادامه دارد. این رقابت‌ها که با پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما همراه است، هر روز از ساعت 15 تا 20 در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) در جریان خواهد بود. 

مرحله فینال این مسابقات و نیز تجلیل از نفرات برتر اوایل سال آینده در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha