معماری شهرهای اسلامی نشانه ارزشمندی انسان است
کد خبر: 4204008
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

معماری شهرهای اسلامی نشانه ارزشمندی انسان است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه بازتاب هر دین در آثار معماری منطبق بر آموزه‌های همان دین قابل مشاهده است، اظهار کرد: اسلام به عنوان یکی از ادیان الهی برای انسان ارزش قایل است و معماری شهرهای اسلامی در حقیقت تداعی کننده ارزشمندی انسان است.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 17 اسفندماه، در همایش معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق‌های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، با اشاره به اینکه بازتاب هر دین در آثار معماری منطبق بر آموزه‌های همان دین قابل مشاهده است، اظهار کرد: اسلام به عنوان یکی از ادیان الهی برای انسان ارزش قایل است و معماری شهرهای اسلامی در حقیقت تداعی کننده ارزشمندی انسان است. 

وی افزود: بر همین مبنا آرامش، آسایش و شکوفایی شهروندان هدف اصلی از شهرسازی اسلامی است که باید در این راستا گام های مهمی برداشته شود.

آل‌هاشم، با اشاره به آموزه‌های دینی درباره ایجاد و ساخت شهرها، گفت: شهر اسلامی به دنبال انتظام بخشی به عناصر سازنده شهر در عموم ساختارها، کنش‌ها و سامانه‌های شهری است.

امام جمعه تبریز، توجه به طبیعت و محیط زیست را یکی از عوامل بسیار مهم در جهت پایداری شهرها دانست و با تاکید بر اینکه شهر دوستدار طبیعت و دارای تنوع زیستی فریضه‌ای جدید برای زندگی شهری به شمار می‌رود، یادآور شد: برای توسعه و مدیریت شهری پایدار و ارتقای کیفیت زندگی توجه به پدیده‌های طبیعی بسیار مهم و ضروری است.

وی طبیعت را کتابی پر از حقایق الهی دانست و گفت: طبق آموزه‌های دینی و نص صریح قرآن بسیاری از حقایق عالم در قالب طبیعت متجلی شده است که باید این عناصر در معماری شهری مورد توجه معماران اسلامی قرار بگیرد.

آل‌هاشم ادامه داد: شهرسازی اسلامی و حضور و نفوذ عوامل طبیعی در ساختار شهری تایید کننده این مطلب است که با وجود تفاوت در سازه‌های فضایی شهرها، حضور عناصر طبیعی در آنها اجتناب ناپذیر است و تعالیم اسلامی نیز بر آن صحه گذاشته است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه رویکرد فرهنگ ایرانی و اندیشه اسلامی درباره طبیعت، هماهنگی با آن است، اضافه کرد: ایدئولوژی اسلامی تاثیر فراوان در ساخت کالبد شهرها دارد و در هنر اسلامی محور اصلی شهر، شهروندان هستند که امنیت، رفاه، فراوانی، نظم، زیبایی، تقارن و استحکام در آن مورد تایید و تاکید است.

وی گفت: هنر اسلامی و ایرانی از قرون گذشته با غنای مذهبی و معنوی توانسته است حامل ارزش های بالای معنوی باشد که باید این ارزش ها و اصول عالی به نسل های جدید و جوان به خوبی انتقال داده شود.

انتهای پیام
captcha