فعالیت‌های مهارت‌محور؛ جایگزین تکلیف نوروزی دانش‌آموزان ابتدایی
کد خبر: 4204565
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
معاون ابتدایی آموزش و پرورش مطرح کرد:

فعالیت‌های مهارت‌محور؛ جایگزین تکلیف نوروزی دانش‌آموزان ابتدایی

طریفی‌حسینی به ممنوعیت تکلیف نوروزی برای دانش‌آموزان ابتدایی اشاره و با بیان اینکه هیچ‌گونه تکلیفی به سوی متمرکز از سوی ستاد وجود ندارد،‌ گفت: به جای تکلیف، سه حوزه‌ موضوعی برای فعالیت تعیین شده که شامل فعالیت‌های کارکردی و مهارت‌محور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حمید طریفی‌حسینی، معاون جدید آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش با موضوع تبیین رویکردها و سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی معاونت آموزش ابتدایی، امروز یکشنبه، ۲۰ اسفندماه در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش‌ و پرورش برگزار شد.

حمید طریفی‌حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش در این نشست بیان کرد: اولین مأموریت در حوزه کاری معاونت آموزش ابتدایی توجه به آموزش ابتدایی در نظام آموزشی و نظام علم و فناوری کشور است که باید این جایگاه را احیا و تثبیت کنیم؛ اهمیت و ضرورت توجه به این نظام به‌عنوان یکی از زیر نظام‌های اصلی آموزشی کشور لازم است تا رویکرد و نگاه تحولی اساسی را در حرکت کلان آموزش عالی آموزشی کشور ریل‌گذاری‌ کنیم‌.

وی ادامه داد: جذب بازماندگان از تحصیل با کمک سایر فعالان عرصه آموزش و دستگاه مرتبط و ذی‌ربط در دستور کار است و در مسائل نظام آموزشی کشور نسبت به آن توجه شده است.

ممنوعیت تکلیف نوروزی برای دانش‌آموزان ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: امسال در موضوع تکالیف نوروزی مانند سال‌های گذشته پیک نوروزی نخواهیم داشت و اصولاً هیچ‌گونه تکلیفی به سوی متمرکز از سوی ستاد وجود ندارد. طی اطلاعیه‌ای به جای تکلیف، سه حوزه‌ موضوعی برای فعالیت تعیین کردیم که شامل فعالیت‌های کارکردی و مهارت محور می‌شود. در ذیل این سه حوزه موضوعاتی تعریف‌ شده که دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند فعالیت‌ها را انتخاب کنند. فرصت‌های یادگیری این طرح هم‌راستا با ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است. دانش‌آموزان می‌توانند این فعالیت‌ها را انجام دهند و در قالب‌های مختلف صوت، تصویر و متن برای مدرسه ارسال کنند‌.

طریفی‌حسینی دوستی با طبیعت و محیط‌زیست را از جمله محورها دانست و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند از دید و بازدید‌ها و اقداماتی مانند کاشتن نهال فیلم و عکس‌ تهیه و ارسال کنند‌. آثار ارسالی در فضای شاد بررسی می‌شود و در سطح منطقه، استان و کشور ارزیابی خواهد شد.

وی تأکید کرد: مدارس تا آخرین روز سال ۱۴۰۲ فعال هستند و دانش‌آموزان و معلمان باید در مدرسه حضور یابند. ما در نوروز تکلیف نوروزی نخواهیم داشت و تأکید داریم که معلمان نیز تکالیف نوشتاری به دانش‌آموزان ندهند؛ البته معلمان وضعیت دانش‌آموزان را در نظر بگیرند و برای هر کس به صورت مجزا فعالیتی تعریف کنند.

جذب 28 هزار معلم

طریفی‌حسینی افزود: آزمون استخدامی معلمی جمعه 18 اسفند برگزار شد و ۶۳۶ هزار داوطلب در این آزمون شرکت کردند و قرار است از این تعداد ۲۸ هزار نفر به‌عنوان آموزگار مقطع ابتدایی گزینش جذب شوند. جذب‌شدگان مهرماه سال آینده در مدارس به کار گرفته خواهند شد. نتایج اولیه آزمون بین 14 تا 20 فروردین ۱۴۰۳ ماه اعلام خواهد شد. در تلاشیم تا از اواسط یا اواخر خردادماه دوره آموزشی توانمندسازی مهارتی یک‌ساله پذیرفته‌شدگان انجام شود.

وی اظهار کرد: تلاش ما این است که شایسته‌ترین معلمان را انتخاب کنیم. امسال سازمان‌دهی نیروی انسانی را برنامه‌ریزی کردیم و کلاس‌بندی و ثبت‌نام دانش‌آموزان در اوایل تیرماه انجام خواهد شد تا برآورد دقیقی از کمبود نیروی انسانی خود داشته باشیم. عوامل متعددی در موضوع تأمین نیروی انسانی مهرماه سال آینده اثرگذار است که بخشی از آن ضریب اشتغال مثبت همکاران است. تلاش خواهیم کرد که در مهرماه سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

توانمندسازی ۱۴۰ هزار معلم دوره ابتدایی

وی به اقدامات در حال انجام در معاونت آموزش ابتدایی اشاره و بیان کرد: موضوع توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی در قالب طرح شهید همت دنبال شد که ۱۴۰ هزار معلم در این طرح آموزش دیدند. در دوره ابتدایی باید مهارت‌های زبان‌آموزی دانش‌آموزان ایجاد و تثبیت شود زیرا ارتباط مستقیمی بین مهارت‌های زبانی و شناختی بین دانش‌آموزان وجود دارد.

۱۹۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی افزود: بازماندگان از تحصیل از موضوعات دیگری است که نسبت به آن توجه داریم. لفظ بازمانده از تحصیل نیازمند به باز تعریف دارد زیرا بسیاری از موارد در آن دخیل است که شامل بازماندگان از تحصیل نمی‌شود. طبق آمار حدود ۱۹۶ هزار کودک 6 تا 11 ساله در سنین تحصیل دوره ابتدایی داریم که باید از نظر جسمانی، ذهنی بررسی شود آیا امکان حضور در آموزش رسمی را دارند یا خیر، حدود ۹ هزار و 400 هزار نفر از این تعداد با خانواده به خارج از کشور مهاجرت کردند که در حال تحصیل هستند و قطعاً این تعداد را نمی‌توانیم در آمار بازماندگان از تحصیل حساب کرد.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از این کودکان فوت کردند اما آمار آنها در ثبت‌احوال به روز رسانی نشده و این تعداد نیز در آمار بازماندگان از تحصیل می‌آیند. حدود ۷۰ هزار نفر از ۱۹۶ هزار نفر تعیین تکلیف کردیم و حدود ۴۳۲ نفر از این تعداد به علت اشتغال به کار شرایط حضور در مدرسه نداشتند.

طریفی‌حسینی افزود: بحث کارآمدسازی و کیفیت‌بخشی آموزشی و تقویت نظامات مدرسه از موضوعات مورد توجه دیگر است. باید سیاست‌گذاری جدیدی داشته باشیم و اقدامات جدید انجام دهیم؛ بحث بازنگری و متناسب‌سازی جدول ساعات هفتگی، عناوین دروس دانش‌آموزان در دوره اول و دوم ابتدایی با رویکرد برنامه‌های درسی شایستگی محور و ایجاد انعطاف و پویایی در برنامه‌های درسی و توجه به تفاوت‌های فردی و آموزش‌های فردی از موضوعات مورد توجه است.

۱۰۰ ساعت از سال تحصیلی در اختیار مدارس

وی اظهار کرد: در سند برنامه درسی ملی آمده که حدود ۱۰۰ ساعت از حدود ۹۲۵ ساعت آموزشی یک‌ ساله در دوره ابتدایی می‌تواند در اختیار مدرسه قرار گیرد و مدرسه برنامه درسی خاص خود را داشته باشد که در این سال‌ها تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه و برنامه بوم اجرا شده است. برنامه داریم تا یکسری سنجش‌های ملی و مهارت محور را در انتهای هر دوره تحصیلی برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha