برگزاری بزرگداشت سعدی در سال 1403
کد خبر: 4204682
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
شالویی در اختتامیه هفته بزرگداشت حکیم نظامی خبر داد:

برگزاری بزرگداشت سعدی در سال 1403

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در آیین اختتامیه سومین سال بزرگداشت هفته حکیم نظامی با اعلام اینکه در سال آینده گرامیداشت سعدی شیرازی به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: همچنین «ارکستر سمفونیک نظامی» همزمان با این مراسم تشکیل شده که همین امشب در شیراز از این ارکستر رونمایی به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه سومین سال بزرگداشت هفته حکیم نظامی شامگاه یکشنبه، 20 اسفند؛ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دبیر هفته بزرگداشت حکیم نظامی؛ نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در تهران و جمعی از پژوهشگران حوزه ادبیات به میزبانی تالار وحدت برگزار شد.

شالویی در این مراسم با اشاره به اینکه به‌زودی و در مراسمی رسمی مجسمه حکیم نظامی در یکی از میادین تهران رونمایی می‌شود، یادآور شد: این اقدامات از آن جهت قابل اهمیت و توجه است که به شکل عینی و عملیاتی مراتب پاسداشت مفاخر ایران‌زمین و معرفی مشاهیر ادبیات و علمِ تاریخ عظیم فرهنگ و تمدن ایرانی را به عموم شهروندان می‌نمایاند.

وی با تأکید بر این مهم که در سومین آیین بزرگداشت حکیم نظامی به تقدیر و تجلیل از تعدادی از مفاخر کشورمان که درباره این حکیم و شاعر پارسی‌گوی جهد و کوشش فراوانی داشتند، خواهیم پرداخت، یادآور شد: استاد سعید حمیدیان از چهره‌های ماندگار کشور که درباره حکیم نظامی آثار بسیار سترگ و ارزشمندی را نگاشته و ازسوی دیگر شاگردان فراوانی را تربیت کرده‌اند و همچنین استاد محمدباقر آقامیری از دیگر چهره‌های شناسا در حوزه هنرهای تجسمی که کمتر نظیر او را در حوزه ساخت مجسمه‌های پُرتره در ایران و جهان می‌توان پیدا کرد، دو تن از این بزرگان هستند.

رونمایی از ارکستر سمفونیک نظامی در شیراز

شالویی در فراز دیگری از سخنان خود با تقدیر از شخصیت‌های فرهنگی، چهره‌ها و سفرای تعدادی از کشورها کشورهای خارجی و همسایه‌های ایران پهناور به‌ویژه سفیر روسیه یادآور شد: تلاش می‌کنیم در همین آیین از تعدادی از برگزیدگانی که آثار خود را به دبیرخانه ستاد سومین دوره بزرگداشت حکیم نظامی ارسال کرده‌اند قدردانی شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که بهمن سال جاری به میزبانی تهران برگزار شد و در آن آثاری درباره حکیم نظامی مورد توجه ویژه هنرمندان عرصه تئاتر کشور قرار گرفته بود، اشاره و ضمن تقدیر از این هنرمندان خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تلاش کردیم تا در حوزه گرامیداشت مفاخر و چهره‌های بزرگ ایران‌زمین در عرصه علم و ادب نه یک روز که بین یک هفته تا 10 روز مراسم‌های ویژه‌ای را در دو بعد ملی و بین‌المللی برگزار کنیم. هدفمان این است تا علاوه‌بر معرفی این بزرگان و چهره‌های ماندگار فرهنگ، تمدن و علم ایرانی برای ارائه الگو به جوانان، گامی برای حک و ثبت این نام‌ها در اذهان عمومی برداریم.

شالویی در فرازی دیگر از سخنان خود با تأکید بر اینکه امروزه لازم است تا آثار بزرگان، مفاخر و چهره‌های مانای ایرانی را با روش‌های روزآمد و ساده‌نویسی برای ارائه و معرفی گنجینه‌های ارزشمند آن‌ها در خیابان و میادین شهر در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: ساخت و نصب سردیس‌ها، تندیس‌ها و نامگذاری کوی‌، برزن و میادین کشور به‌نام این بزرگان اتفاقی دیگر است که در دولت سیزدهم شکل عملیاتی به خود گرفته است.

دبیر ستاد سومین دوره هفته بزرگداشت حکیم نظامی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه برای مفاخر امروز، معاصر، دیروز و گذشته ایران‌زمین برنامه‌های ویژه‌ای مدنظر قرار داده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تصریح کرد: در سال آینده گرامیداشت سعدی شیرازی به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین «ارکستر سمفونیک نظامی» از دیگر اقداماتی بود که در راستای برگزاری سومین دوره ستاد بزرگداشت حکیم نظامی توسط همکاران‌مان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که امشب در شیراز از این ارکستر سمفونیک رونمایی به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایکنا، حکیم نظامی از مهم‌ترین قله‌های شعر و ادب فارسی در قرن ششم هجری است که در روستای طاد شهرستان تفرش دیده به جهان گشود.

در تقویم فرهنگی کشورمان، 21 اسفند به شکل رسمی به‌نام «روز حکیم نظامی» ثبت شده و همچنین منزل نیاکان او در تاریخ 21 اسفند 1400 از طرف نمایندگی دفتر جهانی یونسکو در کشورمان پلاک کوبی شده ‌است.

«مخزن‌الاسرار»، «هفت‌پیکر»، «خسرو و شیرین»، «شرف نامه اسکندرنامه» و «لیلی و مجنون» مهم‌ترین مجموعه سرایش‌های حکیم نظامی است که در تاریخ ادب فارسی از آن به «خمسه نظامی» یا «پنج گنج نظامی» یاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha