«مسطورا» فرصتی قرآنی برای بهره‌مندی همه مردم است
کد خبر: 4204695
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۹
رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری:

«مسطورا» فرصتی قرآنی برای بهره‌مندی همه مردم است

نماینده ولی‌ فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: طرح مسطورا که برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده حرکت خوبی است تا بتوانیم در این ماه مبارک مردم را سر سفره قرآن بنشانیم و آیات را برای همگان تبیین و زمینه بهره‌گیری از کلام وحی را برای مردم فراهم کنیم.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌ فقیه در استان عصر روز گذشته، ۲۰ اسفندماه در یازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری که با موضوع فعالیت‌های قرآنی برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه قرآن کم‌کاری‌های بسیاری اتفاق افتاده است، اظهار کرد: کارهایی می‌شد انجام داد و بهره‌هایی می‌توانستیم از قرآن بگیریم که متأسفانه چه در زندگی فردی و چه جمعی محقق نشده است؛ در دنباله استغفار از این کوتاهی‌ها باید تنبه صورت گیرد و زنگ خطر به صدا در آید یعنی عزم راسخی داشته باشیم که در آینده دچار این خسارت نشویم.

مسطورا؛ محور کار ائمه جمعه و مبلغان

وی با ذکر اینکه برای قرآن باید یک عزم جدی همگانی شکل بگیرد، ادامه داد: طرح مسطورا که برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده حرکت خوبی است و می‌توانیم در این ماه مبارک مردم را سر سفره قرآن بنشانیم و آیات را برای همگان تبیین و زمینه بهره‌گیری از کلام وحی را برای مردم فراهم کنیم. کتاب طرح مسطورا برای ائمه جمعه سراسر استان ارسال می‌شود، همچنین حوزه علمیه روحانیون طرح هجرت را برای این طرح توجیه کند که در این زمینه کار کنند، ائمه جماعات، مساجد و سایر مجموعه‌ها در این زمینه کار جدی انجام دهند. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: هر جایی که محفل جزءخوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک برپاست پرداختن به ۳۰ آیه طرح مسطورا موضوعیت دارد و باید پیگیری شود. البته الزامی نیست که مباحث تفسیری عمیق به مخاطبان ارائه شود بلکه همین که بتوان درس‌های مختصری از هر آیه برای مخاطبان تبیین کرد، کفایت می‌کند تا بتوانیم لااقل ظواهر زندگی خود را با ظاهر قرآن وفق بدهیم.

نکونام با ابراز تأسف از فاصله گرفتن با قرآن حتی در ظواهر زندگی، افزود: ظاهر زندگی ما نیز متأسفانه ظاهر قرآنی ندارد لذا طرح مسطورا فرصت خوبی است تا همه اعم از تریبون‌داران، صدا و سیما، فعالان فضای مجازی و همه مجموعه‌ها پای کار بیایند و یک فضای قرآنی متفاوت از دیگر سال‌ها رقم بخورد.

برپایی محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد 

وی با اشاره به اینکه جزءخوانی مصلی شهرکرد سال‌هاست که با وجود مشکلات متعدد شکل گرفته و برگزار می‌شود، گفت: این محفل هر سال ادامه پیدا کرده اما امسال تا امروز هنوز اقدام جدی برای برگزاری این محفل صورت نگرفته است. نباید این محفل تعطیل شود زیرا تعطیلی آن یک نقطه منفی بوده و زیبنده استان نیست.

امام‌ جمعه شهرکرد ادامه داد: سال‌های قبل برگزاری محفل جزءخوانی مصلی با مدیریت اداره‌کل تبلیغات اسلامی اجرا می‌شد امسال اما اعلام کردند که برگزاری آن به صدا و سیما ابلاغ شده است و دستگاه‌های دیگر نیز طبعاً باید جلسات مربوط به هماهنگی برگزاری این محفل را حضور داشته باشند و همکاری کنند. باید مبالغ فرهنگی دستگاه‌ها به این سمت سوق یابد تا این محفل قرآنی زمین نماند و حتماً برگزار شود. 

نکونام تأکید کرد: از صدا و سیما انتظار می‌رود که در زمینه برگزاری محفل جزءخوانی خشک عمل نکند بلکه روان‌سازی در کارها و برنامه‌ها انجام دهد و معذورها و مشکلات باعث نشود که اصل کار منتفی شود. صدا و سیما هر چه زودتر جلسه‌ای برای هماهنگی برگزاری محفل جزءخوانی مصلی شهرکرد برگزار کند و دستگاه‌های مربوط هم همکاری داشته باشند. 

نقش جلسات خانگی در توسعه فرهنگ قرآنی 

نماینده ولی‌ فقیه در استان با تأکید بر اهمیت هیئت‌ها و جلسات خانگی که از تأکیدات رهبر انقلاب است، اظهار کرد: جلسات خانگی قرآن کریم در سال‌های قبل از انقلاب نیز تشکیل می‌شد و اکثر انقلابیون برآمده از همین جلسات خانگی بودند. این جلسات نورانی بهره‌های فراوانی داشت و جا دارد در هر محله یک هیئت قرآنی شکل بگیرد و مشتاقان کلام وحی دور هم جمع شوند که برکات این دورهمی‌ها شامل حال جامعه و زمینه گسترش فرهنگ قرآنی فراهم بشود.

امام‌ جمعه شهرکرد با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان که دارای حریم و حرمت است، توضیح داد: کسی که حرمت ماه مبارک را بشکند، دلش نورانی نمی‌شود و استغفار و کار خیر نمی‌تواند انجام دهد. ماه رمضان ماه پر از برکت، رحمت، مغفرت و ماه مهمانی خداست که دارای حریم و حرمت بوده و باید حفظ شود. 

نکونام در پایان با اشاره به در پیش بودن سال جدید و ایام نوروز، اظهار کرد: برای نوروز سنت‌هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد یعنی شادمانی و صله رحم انجام دهیم، حتی لازم است نو کردن زندگی‌ها در حد مقدورات انجام شود اما باید به فکر دیگران هم بود زیرا بسیاری نمی‌توانند آنچه نیاز دارند را خریداری کنند که باید به آن‌ها توجهات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha