انتشار کتاب سوم از حماسه سجادیه به قلم شجاعی
کد خبر: 4205210
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

انتشار کتاب سوم از حماسه سجادیه به قلم شجاعی

کتاب «جز حکایت دوست»؛ کتاب سوم از حماسه سجادیه به قلم سیدمهدی شجاعی توسط انتشارات نیستان هنر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش ایکنا؛ کتاب «جز حکایت دوست» که سومین مجلد از مجموعه  حماسه سجادیه است، مشتمل بر چهل فصل است و همچون دو مجلد پیشین به واکاوی، روایت و تحلیل وقایع تاریخی دوران حیات پُربرکت امام چهارم شیعیان، حضرت سجاد(ع) و سیره آن امام می پردازد.

آنچه درباره این مجموعه خواندنی که توسط انتشارات نیستان منتشر شده و جلب توجه می‌کند سهل و ممتنع بودن کار نویسنده است.

سیدمهدی شجاعی کوشیده است با وفاداری تمام به نص صریح تاریخ، روایتی دیگر از زندگی و سیره امام سجاد(ع) در دسترس مخاطبان قرار دهد، روایتی که در عین بیانی روان و شیوا به بسیاری از ابهامات تاریخی پیرامون آن امام و دوران حیات ایشان پاسخ می‌دهد.

کتاب اول از این مجموعه، با عنوان «تویی به جای همه»، با گریز مکرر به واقعه کربلا، خواننده را با کاروان اسرا همراه می‌کند تا بازگشت امام سجاد(ع) به مدینه و سپس هجرت از مدینه و سکونت در غربت بیابان.

کتاب دوم با عنوان «اگر غم لشکر انگیزد»، به  واقعه حره می پردازد و آنچه در مدینه گذشت و کتاب سوم در پس روایت وقایعی که کمی پیش از مرگ یزید در مکه اتفاق افتاد خواننده را هر چه بیشتر با اسلام و حکومت اموی آشنا می سازد.

انتشار «جز حکایت دوست»؛ کتاب سوم از حماسه سجادیه

چقدر من شما را دوست دارم!

شجاعی به عنوان یکی از بنیانگذاران ادبیات آیینی در ایران، سابقه درخشانی در خلق این دست از آثار دارد. او نسل‌هایی از جامعه ایران را با معارف اهل بیت آشنا نموده است. با این همه، مجموعه حماسه سجادیه به گواه اثر، گویی رسالتی دیگر هم برای خود قائل است: روشنگری... اما این تنها رسالت این اثر نیست.

عشق شجاعی به اهل بیت (ع) و امام سجاد(ع) که در جای جای اثر خواسته یا ناخواسته، از پرده برون می‌افتد، بی سبب نیست. کرامات امام هر قلب سلیمی را بیقرار می‌کند، کراماتی که بسیاری از آنها تا به حال ناگفته و مغفول مانده بودند و حال در بستر روایت نویسنده بیان شده‌اند. کراماتی که مخاطب را وادار می‌کنند بی اختیار خطاب به علی‌ابن الحسین (ع) بگوید: چقدر من شما را دوست دارم!

نکته مهم دیگر درباره این مجموعه خواندنی نثر شیرین و خوشخوان آن است. نویسنده با چیره‌دستی تمام، به مدد استفاده از راویان متعدد در هر فصل پرده می‌گرداند و قلم را به نوعی دیگر به چرخش در می‌آورد. او حتی از آوردن اصطلاحات روز هم ابایی ندارد و این لطیفه حلاوتی دیگر به کار می‌بخشد.

انتهای پیام
captcha