روزه راه میانبر رسیدن به تقواست
کد خبر: 4205414
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
آیت‌الله عابدینی:

روزه راه میانبر رسیدن به تقواست

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر ویژه ماه مبارک رمضان گفت: راه انسان‌شدن عبادت و بندگی است، اگر در مسیر عبادت حرکت کردیم به تقوا می‌رسیم، تقوا به معنای حیات انسانی است، روزه از مهم‌ترین عبادات بوده و راه میانبر برای رسیدن به تقوا و انسانیت است.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوینبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته،23 اسفندماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: خدای متعال در آیه ۱۸۳ سوره بقره مؤمنین را به روزه‌داری دعوت کرده و فرموده مقصد این است که جان مؤمنین با روزه‌داری به نور تقوا روشن شود و به حیات ایمانی زنده شوند.

وی ادامه داد: زمانی که ما از مادر متولد می‌شویم انسان بالقوه و حیوان بالفعل هستیم، به این معنا که هم ما و هم حیوانات برای زنده‌ماندن نیازمند آب، غذا و اکسیژن هستیم، این‌ها همان نیازهای زندگی حیوانی هستند، اگر تمام زندگی ما صرفاً در فکر و ذکر همین مسائل بگذرد، نه تنها فرقی با حیوانات نداریم، بلکه از آنان پایین‌تریم. خدای متعال به انسان استعدادهای ویژه‌ای داده و برای انسان اهداف مهمی را تعریف کرده است و فرموده جن و انس را جز برای عبادت نیافریدم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: راه انسان‌شدن عبادت و بندگی است، اگر در مسیر عبادت حرکت کردیم به تقوا می‌رسیم، تقوا به معنای حیات انسانی است، خدای متعال فرموده عبادت کنید تا به تقوا برسید، روزه از مهم‌ترین عبادات بوده و راه میانبر جهت رسیدن به تقوا و انسانیت است.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۱۸۳ سوره بقره ما را به روزه‌داری دعوت می‌کند، ما نیز در پایان ماه مبارک رمضان از این ضیافت الهی تشکر ‌می‌کنیم و در جشن رمضان یعنی نماز عید فطر شرکت می‌کنیم و دعاهای مخصوصی را در نماز عید فطر می‌خوانیم، اگر ما در روزه‌داری، قرائت قرآن و عبادت‌های ماه رمضان چیزی گیرمان آمده باشد و دیگر آن آدم قبل از ماه رمضان نباشیم، خواندن این دعاها به کام ما شیرین می‌شود و به تقوا می‌رسیم.

این مفسر قرآن ادامه داد: اگر تقوا داشته باشیم، خدا به ما قدرت تشخیص می‌دهد تا حق را از باطل تشخیص دهیم، خدای متعال در آیه ۲۹ سوره انفال فرموده (ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید، خدا به شما فرقان بخشد، یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید). خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره اعراف فرمود آن‌هایی که زندگی‌شان باتقواست، وقتی شیطان می‌آید دور آن‌ها می‌گردد، آن‌ها قدرت تشخیص دارند و شیطان را پس می‌زنند، شیاطین انسی نیز این‌گونه هستند، آنقدر دور آدم می‌گردند تا رأی آدم را عوض کنند، آنقدر دور آدم پرسه می‌زنند تا آدم را با خودشان همراه کنند.

شیطان از نقطه‌ضعف انسان استفاده می‌کند

وی گفت: شیطان در دل هر کس با توجه به نقطه ضعفی که دارد وارد می‌شود، یک نفر ممکن است به مقام خیلی دلبسته باشد، یک نفر ممکن است به مال و ثروت خیلی وابسته است، یک نفر ممکن است به مسائل اخلاقی وابسته است، هر کس به هر چیز وابسته باشد شیطان از آن طریق در او نفوذ می‌کند. آن‌هایی که اهل تقوا هستند، وقتی شیاطین می‌خواهند در آنان نفوذ کنند، ناگهان نور بصیرت در جانشان می‌درخشد و حق و باطل برایشان روشن می‌شود، این‌ نتیجه تقوا در زندگی انسان است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ما عقل و اراده داریم، عقل فرصتی است که خداوند آن را در اختیار انسان قرار داده شده است، ممکن است عقل آدم خام و بدون دانایی باشد، هر چه عقل آدم آگاه‌تر باشد، قوی‌تر می‌شود، عقل برای قوی شدن احتیاج به دانایی دارد، اراده هم نیازمند توانایی است، انسانی که عقل دانا و اراده توانا داشته باشند، موفق می‌شوند، همه پیروزی‌ها و موفقیت‌های یک انسان به شرط عقل دانا و اراده تواناست، این دو محصول یعنی دانایی عقل و توانایی اراده در تقوا وجود دارد.

وی تصریح کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند هر کس با تقوا زندگی کند قوی خواهد بود و اراده‌اش سست نیست، آنجایی که عقل آدم دانا و اراده آدم توانا باشد، موفق خواهد شد، همه شکست‌ها و ناکامی‌ها به‌دلیل عقل نادان و اراده ضعیف است. در ماه رمضان باید بکوشیم با قرآن انس بیشتری بگیریم، امام باقر(ع) فرمودند ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، امیرالمؤمنین (ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند قرآن بهار دل‌هاست.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: اگر می‌خواهیم انسان باشیم، باید بُعد انسانی شخصیت خود را پرورش دهیم، خوراک رشد بعد انسانی شامل نماز، قرآن، عبادت، بندگی، ذکر و ارزش قائل شدن برای شعائر الهی است، این‌ها باعث حیات معنوی می‌شوند، اگر همه این‌ها را درست انجام دادیم، متقی خواهیم شد، بنابراین تقوا عامل حیات معنوی است.

دوست‌داشتنی‌ترین بندگان نزد خدا

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین بندگان در نزد خدا آن بندگانی هستند که خدا به آن‌ها کمک کرده و سوار بر نفسشان شده‌اند؛ نفس انسان مانند اسبی چموش است، اگر انسان بتواند بر این اسب چموش مسلط شود، او بهتر بار می‌برد و راه می‌رود، اما اگر این نفس چموش سوار بر صاحبش شد، او را به جهنم می‌کشاند و نابود می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه فرموده گروه دیگری هستند که خودشان را عالم می‌دانند اما عالم نیستند، این آدم‌نماها برای عقلشان نادانی را از نادانان و برای اراده‌شان گمراهی را از گمراهان گرفته‌اند، این‌ها با همین نادانی‌ها و گمراهی‌ها تور درست می‌کنند و مردم را با این تور به دام می‌اندازند، این آدم‌نماها صورتشان مانند آدم و قلبشان مانند قلب حیوان است، این‌ها مرده زنده‌نما هستند.

آیت‌‌الله عابدینی در پایان گفت: در بحارالانوار به نقل از امام صادق(ع) آمده که حضرت فرمودند علم نوری است که خدا هر بنده‌ای را که بخواهد، این علم را در دل او قرار می‌دهد، یعنی علم نوری است که راه را به آدم نشان می‌دهد. بنابراین ما یک حیات حیوانی و یک حیات انسانی داریم، ما نباید حیات انسانی‌ خود را به حیات حیوانی بفروشیم، حیات حیوانی به عنوان بستر، زمینه و فرصتی برای رشد حیات انسانی است، نماز، روزه، ذکر و عبادت برای این است که ما در حیات انسانی به کمال برسیم.

انتهای پیام
captcha