«مسطورا» با هدف حل قرآنی مسائل جامعه اسلامی اجرا می‌شود
کد خبر: 4205420
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

«مسطورا» با هدف حل قرآنی مسائل جامعه اسلامی اجرا می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: طرح ملی «مسطورا» با هدف دغدغه حل قرآنی مسائل پیش روی جامعه اسلامی، کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و مواجهه موقر و هدفمند با جریانات معاند و منحرف در استفاده ابزاری و ناصواب از مفاهیم ارزشمند برگزار می‌شود.

پورآرین مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین

به گزارش ایکنا استان قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین یوسف پورآرین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، شب گذشته،23 اسفندماه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اجرای طرح ملی «مسطورا» در قزوین گفت: مسطورا مخفف طرح زندگی با آیه‌هاست؛ سازمان تبلیغات اسلامی در راستای مأموریت اصلی خود که جهاد تبیین برای توده‌های مردم است اقدام به طراحی این طرح سه ساله تحت عنوان زندگی با آیه‌ها کرده است که گام اول این طرح در ماه مبارک رمضان سال‌جاری آغاز شده است. در این طرح قرار است که ۱۵۰ فراز از آیات قرآن کریم طی سه سال برای عموم مردم بازگو و محتوا و ترجمه و تفسیر نیز بیان شود و افرادی که مایل هستند این ۱۵۰ فراز را در طی سه سال حفظ کنند تشویق خواهند شد. 

وی با بیان اینکه در گام اول این طرح ۳۰ فراز مدنظر قرار گرفته‌، اظهار کرد: این طرح با هدف دغدغه حل قرآنی مسائل پیش روی جامعه اسلامی، کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و مواجهه موقر و هدفمند با جریانات معاند و منحرف در استفاده ابزاری و ناصواب از مفاهیم ارزشمند برگزار می‌شود. لذا در این طرح معارف قرآنی تبدیل به گفتمان عمومی بین مردم می‌شود و آنقدر این فرازها تکرار می‌شود که تبدیل به جملات رایج در ذهن شود. 

این مسئول بیان کرد: در مرحله اول طرح ملی مسطورا تدوین کتاب مسطورا، کتابچه حفظ و کلیپ‌های آموزشی با تمرکز بر ۱۲ فراز قرآنی تحت عنوان طرح مسطورا ویژه اقشار مختلف شامل دانش‏‌آموزان مقطع متوسطه، کنشگران طلاب حوزه‌های علمیه، معلمان و فعالان فرهنگی و عموم مردم و همچنین برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی در سطح ملی در نظر گرفته شده است. این طرح ملی برگرفته از سیر ساختاری ارزشمند و مبنایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است و ۱۵۰  فراز کاربردی و کلیدی از کلام الله مجید در گفتمان امامین انقلاب و علمای شاخص انتخاب شده است. 

وی ادامه داد: برنامه‌هایی اجرایی برای گفتمان‌سازی این آیات محوری برپایی محافل، کرسی‌ها و نشست‌های متعدد تدبری و حفظ مفاهیم و مسابقات ملی و استانی، تولید محتوای تبلیغی، بروشور، کتابچه مسطورا، موشن گرافی و کلیپ‌های آموزشی، حفظ مفاهیم، تدبر در آیات، تهیه کاربرگ‌های آموزشی برای کودکان، طرح درس و ویژه برنامه‌های فرهنگی با همکاری نهادهایی اجرایی، مردمی و حوزوی در محور این فرازها انجام خواهد شد. 

مسطورا و آموزش زندگی با آیات قرآن

پورآرین تصریح کرد: طرح مسطورا با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، سپاه، بسیج، صدا و سیما، حوزه علمیه خواهران و برادران به عنوان یک اقدام مشترک انجام شده است.  طرح مسطورا به ما می‌آموزد که چگونه با آیات قرآنی زندگی کنیم و برای تحقق تمدن نوین اسلامی مؤثر واقع شویم؛ در اجرای این برنامه ارزشمند قرآنی از ظرفیت نخبگان، فعالان و کنشگران فرهنگی اجتماعی و قرآنی و رسانه‌ها استفاده شده است. 

وی ادامه داد: چهار مرحله برای اجرای طرح مسطورا طراحی شده که گام اول رساندن این فرازها به سمع و نظر حداقل یک سوم مردم جامعه، گام دوم ایجاد انس با مفاهیم آیات، گام سوم حفظ کردن و گام چهارم ایجاد فرهنگ کنشگری بر مبنای عمل کردن و تعلیم این مفاهیم نورانی در بطن لایه‌های اجتماعی جامعه است. در کلیه محافل جزءخوانی سطح استان قزوین، محافل قرائت، مناجات خوانی با مداحین و ائمه جماعات صحبت شده که از محتوای این فرازها در مجالس استفاده کنند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: پشتوانه پژوهشی این طرح بیش از یک سال بود و سعی شده آیاتی با موضوعات کاربردی عملیاتی مسائل امروز که در جایگاه قرآنی ویژه‌ای قرار دارند ارائه شود و اگر کسی با این فرازها آشنا شود با مفاهیم پایه‌ای قرآن کریم نیز آشنا خواهد شد و می‌تواند آن را به گفتمان عمومی بین مردم تبدیل کند.

وی اظهار کرد: در سطح ملی در مرحله گفتمان‌سازی برای ۳۰ میلیون نفر در کشور و ۷۵ هزار نفر در استان، سطح دوم انس با مفاهیم در سطح کشور برای ۵ میلیون نفر و در استان برای ۲۰ هزار نفر و در سطح سوم حفظ آیات در سطح کشور برای ۱۵ میلیون نفر و در استان برای ۵ هزار نفر و در سطح چهارم کنشگری در سطح کشوری برای ۲۰۰ هزار نفر و در استان برای ۲ هزار نفر هدف گذاری شده است. 

پورآرین در پایان گفت: همچنین محتوای این فرازها در سایت zendegibaayeha.co قرار داده شد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت به‌صورت رایگان پی دی اف‌ها را دانلود کنند. همچنین علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه این فرازها می‌توانند عدد ۵ به ۳۰۰۰۱۹۸۹ ارسال کنند؛ هر روز به ۵ نفر معادل یک میلیون تومان تقدیم می‌کنیم. 

خبرنگار: زهرا عبداللهی

انتهای پیام
captcha