احداث ۱۱ کافه دخترانه و تجهیز ۴۰ اردوگاه برای دانش‌آموزان
کد خبر: 4206000
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

احداث ۱۱ کافه دخترانه و تجهیز ۴۰ اردوگاه برای دانش‌آموزان

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی با بیان اینکه احداث ۱۱ کافه دخترانه در ۱۱ کانون فرهنگی تربیتی کشور از امروز آغاز شده است گفت: ۴۰ اردوگاه در حال تجهیز به وسایل هیجانی از قبیل ترامپلین، صخره‌نوردی، فوتبال ساحلی و... هستند که این کار به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود و مدلی به وجود خواهد آورد که قابل گسترش در سطوح کشور است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین انعقاد تفاهم‌نامه طرح «شهید صدرزاده» با محوریت اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور امروز یکشنبه، ۲۷ اسفند در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست بیان کرد: پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش یکی از نکاتی است که ما به‌دنبال آن هستیم؛ این سند دانش‌آموز را فرد تمام ساحتی می‌داند؛ او را صرفاً در یک ساحت و ‌جهت نمی‌بیند بلکه به دانش‌آموز در همه ابعاد و جهات توجه دارد. در همین راستا در تلاشیم تا اقداماتی در جهت پیاده‌سازی سند تحول بنیادین انجام دهیم.

وی ادامه داد: هر چیزی که سبب رشد دانش‌آموز شود و زمینه تربیت و بالندگی او را فراهم کند، باید برای دانش‌آموز فراهم شود. زنگ ورزش یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای رشد دانش‌آموز است. معاونت فرهنگی و پرورشی و معاونت تربیت‌بدنی دو مقوله جدا از هم نیستند بلکه یک مقوله کاملاً مرتبط هستند که به رشد و تربیت دانش‌آموز توجه دارند.

زنگ ورزش؛ بهترین بستر برای رشد دانش‌آموزان

پورثانی افزود: زنگ ورزش یکی از بهترین بسترها برای ارتباط با دانش‌آموز و رشد دانش‌آموز است. اگر کانون تربیتی و فرهنگی، اردوگاه و مربی پرورشی داریم باید از بستر ورزش و تربیت‌بدنی بهترین استفاده را برای رشد و تربیت دانش‌آموزان کنیم. سند تحول بیان می‌کند که یادگیری از جایی شروع شود که دانش‌آموز علاقه دارد و به‌جایی ختم شود که مربی می‌خواهد.

لزوم چهار ساحتی بودن مربیان استخدامی جدید

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: محیط‌های ورزشی یکی از جدی‌ترین علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان است و رشد تربیتی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که برای دانش‌آموز در محیط ورزشی رخ می‌دهد. شروع این موضوع از آزمون استخدامی در ۱۴ اردیبهشت انجام خواهد شد که باید مربی چهار ساحتی جذب آموزش‌وپرورش شود که این چهار ساحت عبارت از تربیت‌بدنی، پرورشی، مشاور و مراقب سلامت است. همه این شئون به یکدیگر ارتباط دارند و اگر مربی نتواند با دانش‌آموز ارتباط برقرار کند، دانش‌آموز به آن مربی مراجعه نمی‌کند و اگر  به مربی اعتماد نکند، نمی‌توانیم زمینه رشد و پرورش فرد را فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: در کشور هزار و۱۸۲ کانون پرورشی فرهنگی و ۳۴۶ اردوگاه داریم که ۶۴ اردوگاه به صورت استانی، چهار اردوگاه کشوری و باقی اردوگاه‌ها به‌صورت منطقه‌ای هستند. ۲۱ کانون از هزار و ۱۸۲ کانون در کشور به صورت ملی هستند که  در کشور پراکنده‌اند. ۲۲ انجمن در این کانون‌ها وجود دارد که انجمن ورزشی یکی از این انجمن‌هاست.

پورثانی افزود: محیط اردوگاه و کانون باید محیط مناسبی برای تخلیه هیجانات، شور و نشاط برای دانش‌آموزان باشد و یکی از اولویت‌های جدی ما در معاونت پرورشی در دوره جدید ایجاد بستری برای تخلیه شور و نشاط دانش‌آموزان است.

جزئیات طرح «شهید صدرزاده»

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آغاز احداث ۱۱ کافه دخترانه در ۱۱ کانون فرهنگی تربیتی کشور از امروز آغاز شده است گفت: تا چهار ماه آینده کافه دخترانه‌های آموزش‌وپرورش افتتاح خواهد شد. ۴۰ اردوگاه در حال تجهیز به وسایل هیجانی از قبیل ترامپلین، صخره‌نوردی، فوتبال ساحلی و... هستند. این کار به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود و مدلی به وجود خواهد آورد که قابل بست به سطوح کشور است. این مدل به‌صورت هم‌افزایی است تا اردوگاه‌ها مکانی برای تربیت‌بدنی و تربیت‌بدنی مکانی برای رشد و تربیت دانش‌آموز باشد.

وی درباره علت نام‌گذاری طرح «شهید صدرزاده» تشریح کرد: این طرح به‌نام شهید صدرزاده نام‌گذاری شده که از مربیان بودند و از ظرفیت‌های تربیتی به‌نحو احسن استفاده می‌کردند و در سوریه به شهادت رسیدند؛ امیدوارم این شهید عزیز کمک کند که این ۲۵ اردوگاه و ۱۵ کانون فرهنگی پرورشی که امروز عملیات تجهیز آنها شروع شده‌است به سرانجام برسد و تا آخر سال 1403 این تعداد به حداقل ۲۰۰ مجموعه ارتقا یابد تا همه مجموعه‌های پرورشی به مکانی جذاب و با نشاط برای دانش‌آموزان و مربیان تبدیل شود.

بازی؛ مهم‌ترین بسترساز تربیت

صادق ستاری فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش در این نشست بیان کرد: بازی مهم‌ترین بسترساز تربیت است و فعالیت بدنی و ورزش مهم‌ترین عامل و عنصر برای پیشگیری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی است. بازی و ورزش بهترین بستر برای انجام فعالیت‌های تربیتی، جامعه‌پذیری، کارگروه‌هی، ایجاد اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، احساس مؤثر و مفید بودن و… است.

وی ادامه داد: متأسفانه در دوره‌ کرونا شاهد بودیم که دانش‌آموزان از حیث آسیب‌های اجتماعی دچار گرفتاری‌هایی شدند و مسئله جامعه‌پذیری دانش‌آموزان و اجتماعی شدن آن‌ها به‌خصوص در سنین پایین به جهت عدم حضور در مدرسه سبب اتفاقات ناگواری شد و از حیث یادگیری و سلامتی اشکالاتی را ایجاد کرد.

ستاری‌فرد افزود: بنابراین ورزش و بازی علاوه‌ بر اینکه می‌تواند بسترساز تربیت اجتماعی و سلامتی دانش‌آموز باشد می‌تواند در زمینه یادگیری و قرارگیری دانش‌آموز در موقعیت مناسب یادگیری کمک کند. این طرح به‌نام شهید صدرزاده مزین شد که به معلمان پرورشی و تربیتی کمک می‌کند.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه طرح «شهید صدرزاده» با محوریت اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور امضا شد.

احداث ۱۱ کافه دخترانه و تجهیز 40 اردوگاه

انتهای پیام
captcha