هم‌صدایی عمومی برای «زندگی با آیه‌ها»؛ همه پای کارند + عکس
کد خبر: 4206777
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
ایکنا گزارش می‌دهد

هم‌صدایی عمومی برای «زندگی با آیه‌ها»؛ همه پای کارند + عکس

وضعیت‌سنجی اجرای طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها» در چهارمحال‌وبختیاری حاکی از آن است که در کنار اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان که صد در صد امکانات، نیروها و ظرفیت خود را در ماه مبارک رمضان برای اجرای هر چه بهتر طرح به‌کار گرفته است، بسیاری از مجموعه‌های دولتی و مردمی نیز ظرفیت بسیار خوبی را پای کار آورده و جمع زیادی از اقشار مختلف مردم و جامعه هدف خود را درگیر این طرح قرآنی کرده‌اند.

متولیان فرهنگی استان

در ماه مبارک رمضان امسال با نگاه ویژه و متفاوت کلان کشور به فعالیت‌های قرآنی، طرح «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» با راهبری سازمان تبلیغات اسلامی و به‌طور ویژه سازمان دارالقرآن و هم‌افزایی بسیاری از دستگاه‌های دولتی و البته مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی مردم‌نهاد در سراسر کشور برنامه‌ریزی شد و در حال اجراست. مسطورا طرحی در راستای جهاد تبیین قرآنی و تبدیل مفاهیم منتخب کلام وحی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه قشرهای مردم و نیز حفظ آیات کلیدی کتاب خدا از ماه مبارک رمضان است که برای عملیاتی‌سازی آن، نهادها و نیروهای قرآنی به میدان آمده و هر کدام کاری انجام می‌دهند. 

وضعیت‌سنجی اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در چهارمحال‌وبختیاری حاکی از آن است که در کنار اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان که صد در صد امکانات، نیروها و ظرفیت خود را برای اجرای هر چه بهتر طرح به‌کار گرفته است، بسیاری از مجموعه‌های دولتی و مردمی نیز ظرفیت بسیار خوبی را پای کار آورده و جمع زیادی از اقشار مختلف مردم و جامعه هدف خود را درگیر این طرح قرآنی کرده‌اند که البته باتوجه به تعطیلات نوروز قاطبه این فعالیت‌ها در فضای مجازی در جریان است و ارزیابی اجرای طرح بعد از تعطیلات نیز می‌تواند موضوع گزارش دیگری باشد.

در این راستا به‌عنوان نمونه از جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری باید نام ببریم که علاوه بر هدایای قابل توجهی که به‌صورت ملی برای شرکت‌کنندگان طرح مسطورا پیش‌بینی شده و روزانه پرداخت می‌شود، جهت تشویق جامعه مخاطب خود برای مشارکت در طرح زندگی با آیه‌ها، روزانه یک جایزه نفیس را به جوانان و داوطلبان و کارکنان هلال‌احمر و خانواده‌های آنان به قید قرعه اعطا می‌کند. نظیر این اقدامات تشویقی و انگیزه‌بخش در برخی مجموعه‌های دیگر نظیر حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش، برخی دانشگاه‌ها و غیره و نیز تشکل‌های مردمی مشاهده می‌شود.

البته باید گفت نظر به ملی بودن طرح زندگی با آیه‌ها و توجه ویژه‌ای که از شخص رئیس‌جمهور و نیز مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا بسیاری از مسئولان و مدیران کشوری به این موضوع دارند، از برخی دستگاه‌ها و مجموعه‌های به‌ویژه فرهنگی استان انتظار مشارکت و نقش‌آفرینی بهتری در عرصه عملیاتی‌سازی طرح وجود داشت.

برای اطلاع بیشتر در خصوص برنامه‌های نهادهای مختلف برای اجرای هر چه بهتر طرح مسطورا و گسترش دامنه این عملیات قرآنی، گفت‌وگوهایی با مسئولان این طرح انجام شده است که در ادامه می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید 


۵۰۰ مبلغ؛ پای کار «زندگی با آیه‌ها»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مردانی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان نشست هماهنگی اجرای طرح مسطورا با حضور مدیر حوزه علمیه، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، معاونت تبلیغ استان و شهرستان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست تأکید شد که این طرح قرآنی ملی در سطح حوزه علمیه استان نیز یک‌صدا با سایر مجموعه‌ها عملیاتی شود.

وی با ذکر اینکه حوزه علمیه استان تمام‌قد برای اجرای این طرح در خدمت قرآن‌ کریم است، ادامه داد: از ظرفیت قریب به ۲۸۰ مبلغ خانم و آقا در مدارس سراسر استان استفاده شده تا در ایام قبل و بعد از تعطیلات نوروز به تبیین و بازگویی مفاهیم و نیز تشویق دانش‌آموزان به حفظ آیات بپردازند؛ در تعطیلات نیز این پیگیری از طریق فضای مجازی در بستر شبکه شاد و گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی انجام می‌گیرد.

مردانی تصریح کرد: همچنین ۱۲۰ مبلغ طرح هجرت و ساعتی در شهرستان‌ها پرچمدار اجرای طرح زندگی با آیه‌ها برای مخاطبان خود در مناطق تبلیغی هستند. 

این مدرس حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه مبلغان کوتاه‌مدت اعزامی از قم نیز ما را در اجرای طرح زندگی با آیه‌ها یاری می‌کنند، بیان کرد: این مبلغان در ایام ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف استان به‌ویژه در مناطق محرومی در روستاهای کوهرنگ، خانمیرزا، اردل و ... حضور داشته و مشغول کار تبلیغی هستند که بخشی از کار خود را به تبیین و اشاعه آیات منتخب طرح اختصاص می‌دهند.  

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان با ابراز خرسندی از اجرای طرح زندگی با آیه‌ها، گفت: امید است هدف‌گذاری مسئولان سازمان تبلیغات و حوزه علمیه برای عملیاتی‌سازی این طرح قرآنی در حوزه تبلیغ محقق شود و شاهد توسعه فرهنگ ناب قرآنی در لایه‌های مختلف جامعه باشیم. 

دامنه گسترده اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در فضای مجازی

مردانی اضافه کرد: یکی از امتیازات این طرح این است که در فضای مجازی به‌صورت گسترده در حال اجراست و علاوه بر انتشار گسترده در گروه‌ها و کانال‌های حوزه علمیه، بسیاری از مبلغان طرح هجرت یا مبلغان اعزامی نیز کانال‌های شخصی خود با انبوه مخاطبان را به این طرح نیز اختصاص داده‌اند لذا دامنه اجرای طرح روز به روز گسترده‌تر شده و مخاطبان زیادی جذب می‌شوند. 

وی افزود: خانواده‌های طلاب نیز مشارکت گسترده در طرح زندگی با آیه‌ها دارند و قریب به ۵۰۰ نیرو در اجرای هر چه بهتر این طرح حوزه علمیه را یاری می‌کنند. 

مردانی در خصوص اهمیت اجرای طرح قرآنی مسطورا، بیان کرد: از طراحان این طرح قدردانی می‌کنیم زیرا به‌نظرم طرح خوبی است که حقیقتاً می‌تواند اقدامی اثرگذار برای زدودن مهجوریت از کلام وحی در جامعه باشد. امید است اجرای این دست طرح‌ها تداوم داشته باشد و همه مردم و اقشار مختلف بتوانند از برکات کلام وحیانی بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: در قریب به ۲۰۰ نقطه در روستاها و شهرهای استان با راهبری مبلغان طرح هجرت و اعزامی، نمازهای جماعت، مراسم دعای افتتاح، جزءخوانی قرآن کریم و سایر برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که این برنامه‌ها تا پایان ماه مبارک ادامه دارد و در ۲۰۰ نقطه استان ختم قرآن را داریم. 

مردانی در پایان گفت: امسال از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم هدف‌گذاری انجام شده و در سه نقطه استان قرائت و تبیین دعای ابوحمزه ثمالی انجام می‌گیرد.

استفاده از ظرفیت شبکه شاد برای طرح مسطورا 

یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه تمام ظرفیت آموزش‌وپرورش چه در حوزه آموزشی و چه پرورشی در خدمت اجرای طرح زندگی با آیه‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: طی نشست شورای همکاری آموزش‌وپرورش و حوزه علمیه مقرر شد تمام ظرفیت طلاب امین نیز در ماه مبارک رمضان به عملیاتی‌سازی این طرح قرآنی در بین دانش‌آموزان متمرکز شود. 

وی با ذکر اینکه بیش از نیمی از ایام ماه مبارک در تعطیلات نوروزی مدارس قرار گرفته است، ادامه داد: بنابراین بخش عمده اجرای طرح در فضای مجازی و در گرو‌ها و کانال‌های در اختیار آموزش‌وپرورش به‌صورت هماهنگ و یکپارچه صورت می‌گیرد؛ به‌علاوه مقرر شد آموزگاران و دبیران نیز با بیان خودشان به‌صورت روزانه آیه منتخب طرح مسطورا را برای دانش‌آموزان خود تبیین کنند که محتوای این موضوع نیز به‌صورت گسترده و کشوری تهیه شده و در دسترس است.

اروجی تصریح کرد: حساسیت و دغدغه‌مندی معلمان در تبیین و اجرای این طرح قرآنی قطعاً باعث جذب حداکثری دانش‌آموزان و یادگیری و آشنایی بهتر آنان با مفاهیم قرآنی خواهد شد و لذا این موضوع به فرهنگیان تأکید شده است. 

وی بیان کرد: تولید محتوا از سوی دانش‌آموزان در قالب پویش‌ها موضوع دیگری بود که در جلسات هماهنگی طرح مسطورا مطرح شد زیرا پیش از این، اجرای پویش‌ها و فراخوان تولید محتوا و البته اهدای جوایز به برگزیدگان، در مواردی چون موضوع عفاف و حجاب و نیز انتخابات اخیر، تجربه موفقی بود که در خصوص اجرای هر چه بهتر این طرح قرآنی نیز برای ما موضوعیت دارد.

تبیین آیات منتخب در محافل جزءخوانی و تفسیر

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه این نهاد روزانه پیگیر اجرای طرح زندگی با آیه‌ها است، اظهار کرد: بسیاری از آحاد جامعه از طریق اطلاع‌رسانی این اداره در فضای مجازی از طرح مطلع شده و آن‌را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: محافل جزءخوانی قرآن کریم روزانه در امامزادگان و بقاع متبرکه استان در حال برگزاری است که برخی محافل از جمله جلسه جزءخوانی بانوان با تلاوت بانوان مرتل و قاری در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) شهرکرد، امامزاده عزیزالله(ع) شهر کیان، امامزاده میرحیدر شاه نقنه یا امامزاده نافچ شاخص هستند. در این محافل پیش‌بینی شده است که آیه منتخب طرح ملی مسطورا توسط کارشناسان تبیین شود. 

مولوی تصریح کرد: امسال جلسات تفسیر با حضور حجت‌الاسلام سیدتقی امامی، استاد مدعو از قم نیز در حال برگزاری است که بخشی از این جلسات به بیان مفاهیم و مضامین نورانی آیات منتخب این طرح ملی اختصاص دارد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با ابراز خرسندی از اجرای طرح قرآنی زندگی با آیه‌ها در این سطح گسترده که برای اولین بار در سطح کشور اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: یقین بدانید که اجرای این طرح باعث افزایش دامنه مخاطبان قرآن کریم خواهد شد اگرچه شاید این افزایش آنچنان چشمگیر نباشد، اما بی‌تأثیر نیست.

مولوی بیان کرد: امیدواریم مراحل دیگر این طرح نیز با قوت ادامه پیدا کند و اوقاف و امور خیریه نیز از ظرفیت خود برای پیشبرد این طرح‌های قرآنی حداکثر استفاده را خواهد داشت. 

فضاسازی شهری طرح زندگی با آیه‌ها 

در پایان، اکبر ایازی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص فضاسازی و تبلیغات شهری برای طرح زندگی با آیه‌ها، بیان کرد: تا کنون، ۱۰ بیلبورد در نقاط مختلف شهر شهرکرد به تبلیغات طرح قرآنی مسطورا اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین تهیه و نصب بوم‌های کوچک با موضوع طرح زندگی با آیه‌ها و آیات منتخب طرح در دستور کار قرار دارد که در ایام آتی انجام خواهد شد.

ایازی گفت: اطلاع‌رسانی طرح زندگی با آیه‌ها از طریق سامانه پیامک برای کارکنان و جامعه هدف شهرداری شهرکرد انجام شده است و در فضای مجازی نیز به‌صورت گسترده اطلاع‌رسانی می‌شود که افراد زیادی در این طرح شرکت دارند. 

انتهای پیام
captcha