نشست بررسی پژوهش‌های قرآنی روسیه برگزار شد
کد خبر: 4206974
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱

نشست بررسی پژوهش‌های قرآنی روسیه برگزار شد

نشست بررسی پژوهش‌های قرآنی روسیه از طرف کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی عرصه بین الملل با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا مودب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مودب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم

به گزارش ایکنا، نشست بررسی پژوهش های قرآنی روسیه از طرف کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی عرصه بین الملل با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مودب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم، برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مؤدب پیش از ورود به بحث، جهت آشنایی با روسیه کلیاتی را مطرح کردند.

وی با اشاره به جمعیت 142 میلیون نفری روسیه اشاره کردند که 99 درصد مردم این کشور باسوادند و 4 مذهب عمده این کشور را به ترتیب جمعیت، مسیحیت ارتدوکس، اسلام، بودیزم و یهود دانستند و بیان داشتند مسلمانان اکثراً شافعی (ساکن در مسکو و قفقاز شمالی)، حنفی (ساکن در جمهوری تاتارستان) و شیعه (ساکن در مسکو) هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به سخنان آقای سجادی، سفیر وقت ایران در روسیه افزود: روسیه با ظرفیت‌ها و شرائطی که دارد می تواند در آینده دومین کشور شیعه جهان بشود چرا که ویژگی این کشور، این است که مردم این کشور، اگر مکتبی یا مذهبی، چیز ارزشمندی برای گفتن داشته باشد پذیرا هستند و کلا مردم روس گرایش معنویت خواهی دارند و به همین دلیل موفقیت در روسیه در عرصه دین و مذهب مشروط به حضور روحانیان صاحب نفس است. از این نکته نیز نباید غافل شد که روسها بعد از فروپاشی فکر می‌کردند آمریکا کشتی نجات آنها است، امّا برای آنها معلوم شد که این گونه نیست و تنها فریب است. از این رو روس ها امروزه از آمریکا متنفرند.

وی در مورد دانشگاه اسلامی مسکو، بیان کردند که این دانشگاه عضو شورای دانشگاه‌های اسلامی است که ۲۶ عضو دارد و با هدف هماهنگی فعالیت‌های دینی قفقاز و تاتارستان و باشقیرستان و ایجاد یک سیستم هماهنگ تشکیل شده است. دانشجویان این دانشگاه طبق برنامه درسی مصوب، دروسی را در زمینه‌های قرآن، تفسیر، علوم قرآن، حدیث، سیره نبوی، علوم الاخلاق، فقه و ... به دو صورت حضوری و غیر حضوری فرا می گیرند. دانشجویان در کنار این دروس، مباحثی همچون فلسفه، اقتصاد، روانشناسی، علوم تربیتی و تاریخ روسیه را به صورت مطالعه و خودخوان می گذرانند. مسؤولان دانشگاه بر این باورند که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه هم اکنون در سمت‌های مهم دینی مشغول فعالیت هستند از جمله مفتی اکراین و امام فنلاند. همچنین دانشجویان دانشگاه برای تکمیل آموزش به کشورهای مصر، سوریه و لیبی اعزام می شوند.

مؤدب با اشاره به دعوت مسئولین دانشگاه از حوزه علمیه جهت تألیف کتاب، یکی از امور ضروری در بخش بین‌الملل حوزه را پرورش طلاب مستعد و زباندان روسی دانستند که بتوانند از عهده تألیف کتب قرآنی و اسلامی به زبان روسی بر بیاییند.

در پایان، این استاد علوم قرآن و تفسیر با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور روسیه، شرایط فرهنگی این کشور و علاقه وافر مردم به امور معنوی و مذهبی، پیشنهاد تأسیس حوزه علمیه ـ هرچند کوچک و پذیرش محدود طلبه ـ در این کشور را دادند.

انتهای پیام
captcha