مرگ سلوان مومیکا تکذیب شد؛ او در نروژ تحت بازداشت و در آستانه اخراج است
کد خبر: 4208686
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

مرگ سلوان مومیکا تکذیب شد؛ او در نروژ تحت بازداشت و در آستانه اخراج است

مقامات نروژی و سوئدی شایعات مرتبط با مرگ سلوان مومیکا، عامل قرآن‌سوزی‌های سال گذشته در سوئد را تکذیب کرده‌اند، از سویی نروژ از تصمیم خود برای رد درخواست اقامت وی و اخراج او خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، مقامات پلیس در سوئد و نروژ تأکید کرده‌اند شایعات مرتبط به مرگ سلوان مومیکا، پناهجوی افراطی و عامل قرآن‌سوزی‌های سال گذشته در سوئد، نادرست است.

از سویی مقامات نروژی روز گذشته از دستگیری سلوان مومیکا به قصد اخراج وی از این کشور و همچنین رد درخواست پناهندگی وی خبر داده‌اند.  

مقامات نروژی درخواست پناهندگی مومیکا را رد کردند، و دادگاه تجدید نظر مهاجرت سوئد  نیز پیشتر حکم اخراج وی از این کشور در 27 مارس را صادر کرده بود.

اداره مهاجرت نروژ در بیانیه ای اعلام کرد که درخواست پناهندگی مومیکا رد شد و به همین دلیل وی با هدف اخراج بازداشت شد. در این بیانیه آمده است که مومیکا به سوئد بازگردانده خواهد شد، جایی که او اولین درخواست پناهندگی خود را طبق کنوانسیون پناهندگی دوبلین ارائه کرده است.

در اواخر اکتبر سال گذشته، سخنگوی اداره مهاجرت سوئد گفت که سلوان مومیکا تنها تا 16 آوریل (28 فروردین) اجازه کار و اقامت در این کشور را  دارد.

وی همچنین افزود که پس از آن تاریخ برای مومیکا اجازه اقامت صادر نشده و وی از کشور اخراج خواهد شد.

اما مومیکا با ارائه دادخواستی به دادگاه مهاجرت سوئد به این تصمیم اعتراض کرد، اما این دادگاه نیز در نهایت در 7 فوریه  حکم اخراج او را تأیید کرد.

بیشتر بخوانید:

در هفتم تیر ماه سال گذشته، مومیکا یک نسخه از قرآن کریم را تحت حفاظت پلیس در جلوی مسجد استکهلم سوزاند و در پی آن نیز چند بار تحت حمایت پلیس این کار را تکرار کرد.

از آن زمان سوئد شاهد موارد مکرر توهین به قرآن در مقابل مساجد و سفارتخانه‌های کشورهای اسلامی بوده است امری که خشم گسترده‌ای را در جهان اسلام برانگیخت.  

در ژوئیه 2023، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که توسط مراکش ارائه شده بود و بر اساس آن همه انواع خشونت علیه افراد به دلیل اعتقادات مذهبی، کتب مقدس و اماکن مذهبی‌شان نقض قوانین بین‌المللی انگاشته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha