به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، بهرام سرمست، استاندار آذربایجانشرقی، امروز، 13 بهمنماه در آئین جشن انقلاب در دبیرستان شهدای زینبیه میانه، با بیان اینکه دبیرستان شهدای زینبیه میانه، نماد مقاومت در برابر دشمنان بوده و داستان «دهقان فداکار» صیغه ملی دارد، گفت: دستیابی به توسعه مستلزم کارآمدی نظام آموزشی است.
وی افزود: امسال به لحاظ زمانی و مکانی در شرایطی جشن انقلاب را برگزار میکنیم که در محل دبیرستان شهدای زینبیه و سالروز بمباران و شهادت دانشآموزان و کادر این مرکز آموزشی هستیم.
سرمست با بیان اینکه نواختن زنگ انقلاب را در این شهرستان به این دلیل انتخاب کردیم که دبیرستان شهدای زینبیه نماد مقاومت و رشادت است، ادامه داد: ما رشادتها و فداکاریهای شهدا، جانبازان و دلدادگان انقلاب اسلامی شهرستان میانه در طول جنگ تحمیلی را ارج مینهیم.
وی گفت: میانه شهرستانی مهم و دارای مردمانی آگاه و فداکار است که سابقه از خودگذشتگی آنان در راه استقرار نظام جمهوری اسلامی به قبل از انقلاب برمیگردد.
استاندار آذربایجانشرقی با اشاره به داستان «دهقان فداکار» آن را نمادی از درجه فداکاری و ایثارگری مردمان شهرستان میانه دانست که در طول دههها به نماد از جان گذشتگی در میان مردم کشورمان تبدیل شده است.
سرمست به سیاستهای دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: در سیاستهای دولت وفاق ملی و مسعود پزشکیان، نهاد آموزش و پرورش جزو نهادهای مهم و تأثیرگذار است.همانگونه که رئیسجمهور اعلام کردند، بر ما تکلیف است ظرف یک سال آینده با کمکهای دولت و خیران تمام مدارس کانکسی، سنگی و ناایمن استان را ساماندهی کنیم.
استاندار آذربایجانشرقی تصریح کرد: خوشبختانه خیران مدرسهساز نیز همواره در کنار دولت هستند و تلاش ما بر این است از همه امکانات و ظرفیتهای موجود برای نوسازی مدارس استفاده کنیم، زیرا معتقدیم که دانشآموزان، معلمان و فرهنگیان نقش اساسی در توسعه دارند.
وی گفت: اینکه گفته میشود وقتی درب مدرسهای باز میشود، درب زندانی بسته میشود، منظور هر مدرسهای نیست، بلکه مدرسهای است که در آنجا نظم، ارزشهای اخلاقی و انسانی را آموزش میدهند و عناصر ارزشمند فرهنگی را منتقل میکنند. محتوا و آموزشهای یک مدرسه است که سرنوشت یک ملت را تعیین میکند.
استاندار آذربایجانشرقی با بیان اینکه امروز با یک نوع گسست و انقطاع بین نسلی مواجه هستیم که آسیب جدی است و در آموزش و پرورش باید برای این موضوع فکر اساسی شود، تأکید کرد: باید در الگوهای آموزش و پرورش برای انتقال درست ارزشها تلاش کنیم تا نسل قدیم بتواند نسل جدید را آموزش داده و این آموزشها را منتقل کند.
سرمست گفت: اگر ارزشها، سلایق و الگوهای نسل جدید را در نظر نگیریم، به سادگی آموزشپذیر و تربیتپذیر نخواهند شد. توجه داشته باشیم که میخواهیم نسلی را تربیت کنیم و آموزش دهیم که با ارزشها و باورهای گذشته گسست پیدا نکند.
وی اظهار کرد: نسل گذشته باید با زبان نسل جدید سخن بگوید، در این صورت انتقال ارزشهای دینی، انسانی و تربیتی اتفاق افتاده و جامعهپذیری فرهنگی به درستی اتفاق میافتد.