به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، حجتالاسلام محمدانوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان، روز گذشته 13 خردادماه، در نشست تخصصی «جایگاه اندیشههای امام خمینی(ره) در عصر حاضر» با هدف بازخوانی و بررسی گفتمان حضرت امام(ره) با محوریت عدالت اجتماعی، استکبارستیزی، مردمسالاری دینی و جوانگرایی در جهاددانشگاهی استان، در پاسخ به چیستی عدالت از منظر امام خمینی(ره) بیان کرد: عدالت، محوریترین موضوع در اندیشه حضرت امام(ره) بوده و ایشان، اساس مشروعیت نظام و بقای جمهوری اسلامی ایران را با عدالت به سایرین شناسانده است.
وی افزود: عدالت به عنوان ستونی مستحکم بوده که انقلاب اسلامی حول محور آن شکل گرفته و معتقد هستم نگاه حضرت امام(ره) به عدالت نگاهی ساختاری است تا انسان بتواند طی این نگاه ساختاری، جایگاه خود را شناخته و به آن دست یابد.
انوری با بیان اینکه در نگاه ساختاری، عدالت با کرامت همراه شده است و با اشاره به جایگاه مستضعفان در اندیشههای امام، اظهار کرد: تاکید حضرت امام خمینی(ره) به عدالت اجتماعی به این منظور است که مستضعفان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده و احساس کرامت کنند و به نوعی ایشان، عدالت را در بازگرداندن کرامت به مستضعفان میدانند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجانشرقی افزود: در صورت نداشتن نگاه ساختاری به عدالت، این مفهوم به اموری تقلیل خواهد یافت که اکنون، نمونه آن را در قالب بعضی امور مانند کمک به یک نیازمند جهت رفع نیازهای او، مشاهده میکنیم.
وی ادامه داد: ضرورت دارد عدالت از حالت ابزاری به روش، تبدیل شود. ما نتوانستهایم گفتمان عدالت را بازتولید و از ظرفیت رسانهها و مجامع علمی استفاده کنیم و تعارفات را در این مورد کنار بگذاریم و عدالت را به عنوان یک مسئله اخلاقی در نظر نگیریم؛ بلکه آن را به یک نظریه اجتماعی تبدیل کنیم.
انوری گفت: رسانههای ما آنگونه که باید، مفهوم عدالت را به اذهان مخاطبان، القا نمیکنند و هیچ پیوست عدالتی در دولت، مجلس و تدوین برنامههای مهمی مانند برنامه هفتم توسعه وجود ندارد. قوه قضائیه نیز باید برای مواردی که از بین برنده عدالت تلقی میشوند، برنامه داشته باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه نباید بستههای حمایتی را جایگزین عدالت کنیم، اظهار کرد: عدالت با توزیع بسته حمایتی یا صدقه، تفاوت دارد. توجه به گفتمان عدالت امام (ره)، یکی از راههای درمان و کاهش شکاف اجتماعی، افزایش اجتماعی و اعتماد عمومی موجود است.
وی با بیان اینکه استکبارستیزی امام خمینی(ره) یک واکنش که نه؛ بلکه باوری توحیدی بود، گفت: استدلال حضرت امام(ره) این بود که سلطه گری و سلطهپذیری نباشد و ملتها بتوانند با استکبارستیری به استقلال و عدم وابستگی دست پیدا کنند.
انوری ادامه داد: بر همین اساس؛ ما معتقد هستیم که تعامل توام با استقلال داشته باشیم. گفتمان و هژمونی شرق و غرب را همچنان نفی میکنیم؛ اما معتقد هستم اگر انزوایی هم هست؛ ناشی از سوء مدیدیت و شعارزدگی است نه استکبارستیزی و میتوان با رعایت این اصل، تعاملات بینالمللی را نیز ادامه داد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجانشرقی اظهار کرد: تقلیل عدالت یا برخی گفتمانهای دیگر به شعارها سبب میشود تا نتوانیم با نسل جدید به اشتراک یا تفاهمی در مورد این گفتمانها برسیم. به نظر میرسد اگر کرامت انسانی را در بحث استکبارستیزی در نظر بگیریم، میتوانیم با سایر ملل نیز به گفتمان مشترکی برسیم. غزه و فلسطین، نمونهای در این خصوص است که در ابتدا مسئله اهل تسنن بود و سپس به مسئله جهان عرب تبدیل شد و اکنون به گفتمانی انسانی تبدیل گردیده که داده مرکزی آن را کرامت انسانی و نجات انسان، تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: امروز، مفهوم استکبارستیزی به دعوا و تنش تقلیل یافته است؛ در حالی که ما نتوانستهایم مفاهیم اصلی مربوطه مانند نجات و کرامت انسانی را به نسل جدید منتقل کنیم. اگر این انتقال به درستی صورت میگرفت، دانشگاهیان در صف اول استکبارستیزی بودند.
انوری در پاسخ به چگونگی امکان اجماع مردم سالاری دینی و ولایت مطلقه فقیه گفت: اراده و خواست مردم در افق و چارچوب شریعت قرار دارد و ولایت مطلقه فقیه، حافظ و ضامن مردم سالاری است. مصداق بارز این امر، حمایت مردم و دانشگاهیان اروپا و آمریکا از مردم غزه است و با توجه به دموکراسی لیبرالیسم غربی، ضمانتی در این زمینه وجود ندارد تا احزاب سیاسی، مردم را به انحراف نکشند.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا توانستهایم دموکراسی مردمی را محقق کنیم، مشارکت مردم در انتخابات و حفاظت از رای مردم را مصداق بارز مردم سالاری دینی دانست و گفت: ما نتوانستهایم این دموکراسی را از رای به مرحله نظارت و تصمیمسازی ببریم. مردم باید در مرحله نظارت نیز شرکت داشته باشند، این در حالی است که نمایندگان مردم در اغلب موارد با نگاه شخصی و نه با نگاه مردم تصمیمگیری میکنند و مردم هر چهار سال یک بار در روند انتخابات شرکت کرده و این فرایند هر چهار سال یک بار، تکرار میشود.
انوری با بیان اینکه نهادهای انقلابی باید به رسالت خود در این زمینه عمل کنند خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات یکی از این نهادها بوده و روحانیون میتوانند با توانمندسازی خود با نقش محوری حوزه علمیه و تولید محتوا در راستای پاسخگوئی به شبهات گام موثری در این خصوص و در مساجد بردارند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: باید باور و اعتماد به جوان به گفتمان مدیریتی تبدیل شود؛ درحالیکه اغلب ما جوانگرایی را با انتصاب جوانان در پستهای مدیریتی اشتباه گرفتهایم. باید از همان ابتدا نقشهای کوچکی به جوانان دهیم؛ اما ما جوانان را رها کردهایم تا پس از دانشآموختگی و زمانی که به دنبال شغل بگردد.
انتهای پیام