به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، عزیز جوانپور، استاد دانشگاه و مشاور فرهنگی استاندار آذربایجانشرقی، روز گذشته ۱۳ خردادماه، در نشست تخصصی «جایگاه اندیشههای امام خمینی(ره) در عصر حاضر» با هدف بازخوانی و بررسی گفتمان حضرت امام(ره) با محوریت عدالت اجتماعی، استکبارستیزی، مردمسالاری دینی و جوانگرایی در جهاددانشگاهی استان، با بیان اینکه نظر امام خمینی(ره) در خصوص عدالت نشانگر اندیشههای حکیمانه ایشان به عنوان یک فیلسوف است، گفت: به زعم حضرت امام، عدالت باید در کف جامعه مشهود باشد. اساس تشکیل جامعه، عدالت بوده و تمامی انبیا و اولیا الهی نیز به این منظور آمدهاند.
وی افزود: امام راحل نیز سرمایهداری را به شدت، نفی میکردند. در جامعه ما نیز به تبع سایر جوامع، سرمایهداری، ارزش و اهمیت پیدا کرده و هر گونه تصمیم در خصوص معیشت اقشار مختلف مردم را با نگاه به سرمایهداری میگیریم و در جامعه ما هم سرمایهداری، رواج یافته است و نتوانستهایم کوچکترین سطح عدالت، یعنی عدالت توزیعی را برقرار کنیم.
جوانپور در ادامه پیروی از الگوی لیبرالیسم را یکی از آسیبها و عوامل عدم تحقق کامل عدالت دانست و گفت: در برنامه توسعه پنج ساله ما به دنبال رسیدن به آمریکا، اروپا و کشورهای پیشرفته غربی هستیم. هیچ عدالتی در اسلام آمریکایی و سرمایهداری وجود ندارد و همین اتفاق در مورد فرهنگ و سایر حوزهها نیز افتاده و اقتصاد اسلامی و حمایت از قشر پایین جامعه که مورد تاکید امام و عدالت حضرت علی(ع) که همواره الگویی برای کشورهای اسلامی بوده است، برای تحقق و دستیابی به عدالت واقعی و اصل شایستهسالاری باید مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به محبوبیت استاندار شهید، مالک رحمتی اظهار کرد: کسب محبوبیت در مدت چهار ماه، کار آسانی نبود و علتش این بود که شهید رحمتی، حضرت علی(ع) و توصیههایش به مالک اشتر را سر لوحه اقداماتش قرار داده و موجب ترمیم اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی در همین مدت کوتاه شده بود.
وی در ادامه استکبارستیزی را جزو مبانی و جهانبینی توحیدی دانست و افزود: انقلاب اسلامی و اندیشه حضرت امام خمینی(ره) بر مبنای استکبارستیزی و حمایت از مستضعفین، شکل گرفته است. امام(ره) با هر شخص نافرمان در مقابل خدا و فرد مستکبر، مخالف بود، همچنین استکبارستیزی یکی از وظایف اصلی و ذاتی انبیا و اولیای الهی بود.
جوانپور در ادامه در تایید مطالب و نظرات مطرح شده با اشاره به ضرورت تبیین، اظهار کرد: به عنوان مثال در مورد مسئله غزه، ۹ کشور، قبل از ایران در لیست کشورهای کمک کننده به غزه قرار دارند، اما تبیین و روایت نادرست سبب شده است تا چنین برداشت شود که ما دار و ندارمان را برای نجات غزه صرف میکنیم.
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانشرقی با اشاره به شباهت بین دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی گفت: در هر دو اینها به اصالت قانون و آزادیهای فردی و حقوق طبیعی افراد معتقد هستند؛ اما مردمسالاری دینی، وقتی است که خود مردم آن را دین را انتخاب کرده باشند. ولایت مطلقه فقیه چون در راستای تشخیص مصالح عمل میکند، در مقابل مردم سالاری قرار ندارد و این دو قابل اجماع است.
وی خاطرنشان کرد: مردم در دموکراسی دینی، حق اعتراض و دخالت و نظارت دارند و ولی فقیه هرگز در تعارض با منافع مردم نخواهد بود. امروز، مردمسالاری، نه یک شعار که یک واقعیت بوده و در عمل در ارکان حکومت آمده است.
جوانپور گفت: عدهای نمیخواهند حرفهای مردم، شنیده شود؛ چرا که مردم پشتوانههای محکمی برای نظام به شمار میآیند.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در اداره امور کشور به جوانان بها ندادهایم، اظهار کرد: تربیت و پرورش و هدایت، رشد و توسعه معنوی اخلاقی و علمی جوانان همواره مورد توجه حضرت امام راحل بود. به زعم ایشان، عقب ماندگی کشور فقط توسط جوانان که سرمایه، ذخیره، وارثان واقعی مملکت و دارای روحیه فداکاری، نشاط، سرزندگی، خطرپذیری و دارای زمینه و روحیه مناسب برای کسب علم و دانش هستند، جبران میشود. در اوایل انقلاب، اعتماد به جوانان مورد تاکید و در عمل هم اینگونه بود؛ اما جوانگرایی به تدریج و بعد از حضرت امام (ره) افول کرد. عدم توجه به تربیت نسل جدید و سپردن این امر خطیر فقط به مدارس و در اولویت قرار گرفتن کنکور همگی سبب فاصله گرفتن نسل جدید از آرمانهای انقلاب شد. استفاده از جوانان در زمینههای علمی نتایج موفقیتآمیز زیادی را در پی داشت و میتوان از این تجربه در سایر زمینهها هم استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مسائل و مشکلات جوانان مانند مسکن و ازدواج و اشتغال و حل این دغدغهها زمینه را برای توانمندی جوانان فراهم میکند.
حجتالاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست، با بیان اینکه نتوانستهایم آنگونه که باید شخصیت امام (ره) را به نسل جدید، معرفی کنیم، گفت: به نظر میرسد گذر زمان حتی باعث شده است هم نسلان ما و نسل گذشته نیز اندکی از آرمانها و اندیشههای امام فاصله بگیرند و با توجه به برخی تلاشها در بستر فضای مجازی برای تحریف اندیشههای ایشان، معرفی دوباره حضرت امام به ویژه برای نسل جدید و در بستر فضاهای مجازی که گروه بزرگی از نسل جدید، مخاطب آن هستند، ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی و عقلانیت یکی از اصول مورد توجه در منظومه فکری امام و رهبر معظم انقلاب است، بر لزوم مرسوم نمودن و حفظ ادبیات مختص امام خمینی (ره) با توجه به تحول مطالب در طول زمان، تاکید کرد.
علی اصغر فاتحیفر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با اشاره به رویکرد فرهنگی جهاددانشگاهی اظهارکرد: تبیین اندیشههای امام راحل وظیفه تک تک ما بوده و اجرای ویژه برنامههای فرهنگی و رسانه ای توسط این نهاد در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل نیز در این راستا است.
وی نگاه مردم به عدالتآفرینی انقلاب اسلامی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و حضور مردم در راهپیماییها، حمایت از جبهههای مقاومت و سایر صحنهها نشان میدهد که با وجود برخی مشکلات، مردم ما همچنان پای کار انقلاب بوده و به تحقق کامل عدالت، امیدوار هستند.
وی با اشاره به نقش سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در تحقق عدالت مورد تاکید امام (ره) اظهار کرد: قانونگذاری و نظارت بر اجرای صحیح آن توسط مجلس و قوه قضائیه و بازرسی میتواند زمینهساز تحقق عدالت شود. مجلس در راس امور بوده و وظایف نمایندگان باید توسط نهادهای انقلابی برای مردم، تبیین شود؛ چرا که قانونگذاری درست به منزله حل بسیاری از مسائل موجود است.
انتهای پیام