کد خبر: 4309320
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی بیان کرد

نقش بی‌بدیل فرهنگیان در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی

اسفندیار صادقی با تأکید بر اینکه آموزش، زیربنای توسعه هر جامعه‌ای است، گفت: راه پیشرفت هر کشور از مسیر آموزش می‌گذرد و امروز نقش فرهنگیان در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی، بی‌بدیل بوده و تحول در شیوه‌های آموزشی، نیازمند تغییر نگرش و توانمندسازی معلمان است.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، امروز، 15 مهرماه، در گردهمایی تبیین برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه با رویکرد تحولی و ارتقای کیفیت آموزشی، با تأکید بر اینکه آموزش، زیربنای توسعه هر جامعه‌ای است، گفت: راه پیشرفت هر کشور از مسیر آموزش می‌گذرد و امروز نقش فرهنگیان در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی، بی‌بدیل بوده و تحول در شیوه‌های آموزشی، نیازمند تغییر نگرش و توانمندسازی معلمان است؛ زیرا روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای روز دانش‌آموزان نیست.

وی تابستان را برخلاف تصور عموم، یکی از پرکارترین مقاطع زمانی برای تمهید مقدمات و آماده‌سازی مدارس دانست و از تلاش‌ها و زحمات تمامی عوامل اجرایی، کارشناسان، مدیران و معلمان در این فرآیند قدردانی کرد.

صادقی ضمن تقدیر از مشارکت بی‌سابقه دبیران و عوامل اجرایی در فرآیند تصحیح اوراق امتحانات نهایی، اظهار کرد: امسال در شرایطی خاص ناشی از جنگ ۱۲ روزه، شاهد مشارکت چشمگیر فرهنگیان در این زمینه بودیم که جای قدردانی فراوان دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با مورد تأکید قرار دادن تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش با ابراز امیدواری نسبت به تحقق تحول در کیفیت آموزشی به‌‌ویژه در راستای تأکید ریاست جمهوری، اضافه کرد: تحول در آموزش و پرورش، زمانی محقق می‌شود که در نگرش‌ها و رویکردهای مدیریتی و آموزشی نیز تحول ایجاد شود. برخورداری از آموزش باکیفیت، هدف اصلی ما در مسیر توسعه آموزشی است.

وی با تأکید بر ضرورت آشنایی کامل کارشناسان و مدیران با اهداف و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: شناخت دقیق برنامه‌ها و اولویت‌ها رمز موفقیت هر مجموعه‌ای است و برنامه‌ریزی باید براساس اسناد بالادستی، به‌صورت کوتاه‌‌مدت، میان‌‌مدت و بلندمدت انجام گیرد تا اجرای برنامه‌ها در مدارس به‌صورت اثربخش دنبال شود.

صادقی با بیان اینکه عدالت در ایجاد فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش در رأس اولویت‌های دولت قرار گرفته است، گفت: تمامی برنامه‌های ما باید در سطح مدرسه اجرا و نهادینه شود؛ چراکه مدرسه، محور تحقق اهداف تحولی آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی کارشناسان آموزش نواحی و مناطق را یکی از متولیان اصلی اجرای برنامه‌های سالانه مدارس دانست و با توصیه به مدیران مدارس، تأکید کرد: باید بیش از آنکه مدیران اجرایی باشیم، مدیران راهبردی باشیم و برای فعالیت‌های خود افق‌ و برنامه‌ مشخص داشته باشیم.

وی مهارت‌ محورشدن آموزش دانش‌آموزان را یکی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: هدایت تحصیلی آگاهانه و توسعه متوازن رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، از جمله راهکارهای دستیابی به این هدف است. متأسفانه گاه، آسان‌ترین مسیر، یعنی سوق دادن دانش‌آموزان به رشته‌های نظری انتخاب می‌شود که در آینده موجب بی‌انگیزگی و نداشتن مهارت در  بین آنان خواهد شد.

صادقی با اشاره به اهتمام ویژه دولت چهاردهم به موضوع آموزش و پرورش، اظهار کرد: برای نخستین بار، آموزش و پرورش در صدر اولویت‌های دولت قرار گرفته است و باید از این فرصت بی‌سابقه برای تحقق عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و بهبود وضعیت معیشتی همکاران حداکثر بهره را ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین از پرداخت به‌موقع حق‌التدریس‌ها و پاداش پایان خدمت فرهنگیان خبر داد و گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، توجه دولت به این موضوعات کم‌نظیر است و بیانگر جایگاه ویژه آموزش و پرورش در نگاه مسئولان کشور است.

وی با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی و ساماندهی عادلانه نیروهای انسانی اظهار کرد: باید از تصمیماتی که بدون توجه به مهارت و تجربه نیروها اتخاذ می‌شود، پرهیز کرد و در توزیع معلمان، عدالت و کیفیت آموزشی را در نظر گرفت.

صادقی همچنین بر لزوم تعامل سازنده با دستگاه‌ها و نهادهای منطقه‌ای در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت تأکید کرد و با اشاره به نقش ارزشیابی در سنجش میزان آموخته‌های دانش‌آموزان افزود: سنجش اثربخش و ارزشیابی تحولی از دیگر محورهای مهم آموزش نوین است. یادگیری باید فراتر از نمره باشد و به توانایی استفاده از آموخته‌ها در زندگی واقعی منجر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در پایان با اشاره به ضرورت ایجاد بانک سؤالات در نواحی و مناطق و تشویق فرهنگیان فعال گفت: باید در کنار درست کار کردن، کار را نیز درست انجام دهیم و با تمرکز بر اولویت‌های واقعی آموزش و پرورش، زمینه تحقق تحول بنیادین را فراهم آوریم.

انتهای پیام
captcha