کد خبر: 4311212
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۷

راه‌اندازی تالار گفت‌وگو در دانشگاه تبریز

حجت‌الاسلام حمیدی از راه‌اندازی تالار گفت‌وگو در دانشگاه تبریز خبر داد.

حجت الاسلام حمیدی، مدیر فرهنگی دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام احمد حمیدی، مدیر فرهنگی دانشگاه تبریز، روز گذشته، ۲۴ مهر در جلسه شورای سیاستگذاری مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان، ضمن تبریک انتصاب سرپرست جدید سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، بر شایستگی و توانمندی وی تأکید کرد و گفت: آقای کنعانی از نیروهای دغدغه‌مند، خوش‌فکر و آشنا با فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها هستند و بدون تردید انتخاب ایشان به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشبرد جهاددانشگاهی محسوب می‌شود. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم و اعلام می‌کنیم که در حد توان، تمامی همکاری‌های لازم از سوی ما در موضوع رویداد ملی مناظرات دانشجویی انجام خواهد شد.

وی افزود: برگزاری مناظرات دانشجویی در سطح ملی اقدامی ارزشمند و تأثیرگذار در جهت ترویج فرهنگ گفت‌وگو و تفکر انتقادی در میان دانشجویان کشور است. این رویداد فرصت مناسبی برای پرورش مهارت‌های ارتباطی، استدلالی و اجتماعی دانشجویان فراهم می‌آورد و شایسته است، تمامی دانشگاه‌ها در حمایت از آن مشارکت فعال داشته باشند.

حمیدی ادامه داد: در همین راستا، تالار گفت‌وگو در دانشگاه تبریز راه‌اندازی شده است که می‌تواند به‌عنوان بستری مناسب برای برگزاری مناظرات دانشجویی و شناسایی استعدادهای گفت‌وگویی مورد استفاده قرار گیرد. در این تالار، زمینه برای آموزش، تمرین و توانمندسازی دانشجویان علاقه‌مند به مناظره فراهم خواهد شد. تاکنون ۹ گروه دانشجویی شناسایی شده‌اند که قابلیت حضور در این رویداد را دارند که معرفی خواهند شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه تبریز یادآوری کرد: تجربه فعالیت‌های فرهنگی در سال ۱۴۰۱ نشان داد که برای ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان، باید بسترهای مناسب برای گفت‌وگو فراهم شود. در همین مسیر، افزایش آستانه تحمل، تقویت روحیه تعامل و پذیرش دیدگاه‌های مختلف از جمله دستاوردهای ارزشمند چنین فعالیت‌هایی است.

وی در پایان تاکید کرد: ضروری است جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها در کنار یکدیگر، با هم‌افزایی و برنامه‌ریزی مشترک، نسبت به گسترش مخاطبان و تطبیق برنامه‌های فرهنگی مرتبط با نیازهای روز دانشجویان اقدام کنند تا این رویداد فرهنگی_علمی بتواند به‌طور مؤثر در بدنه دانشگاه‌ها مستقر شود.

علی نعمتی، معاون فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: برگزاری مناظرات دانشجویی، فرصتی مناسب برای جوانان فراهم می‌آورد تا در فضایی علمی و آزاد، توانایی‌های فکری و شخصیتی خود را بهبود بخشند. این فعالیت‌ها نه‌تنها هویت و اعتمادبه‌نفس دانشجویان را تقویت می‌کند، بلکه مهارت‌های گفت‌وگو، تحلیل و تصمیم‌گیری آن‌ها را نیز ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی یکی از اساسی‌ترین ارکان نظام دانشگاهی و اجتماعی است و غفلت از آن موجب بروز ضعف در سایر حوزه‌ها می‌شود، اظهار کرد: تقویت این بخش، به‌ویژه از طریق برنامه‌هایی مانند کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی، نقش مؤثری در ارتقای انگیزش‌های درونی و بیرونی دانشگاهیان، به‌ویژه دانشجویان دارد.

زهرا کوهی، مدیر اداره امور قرآن دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت شکل‌گیری «جریان سیال فکری» در فضای علمی کشور تأکید فرمودند؛ جریانی که بر پایه تبادل اندیشه و گفت‌وگوی منطقی با تفاوت‌های فکری شکل می‌گیرد. چنین فضایی زمینه‌ساز خلق ایده‌های نو، رشد فکری جامعه و پرورش انسان‌های موفق و تصمیم‌ساز است.

وی مطرح کرد: دانشگاه، به‌عنوان میدان آزمون و تجربه برای نسل جوان، باید بستر تمرین تفکر، ارزیابی و تصمیم‌گیری اجتماعی را فراهم آورد. مناظرات دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که در این مسیر نقش محوری دارد؛ زیرا موجب هویت‌بخشی، افزایش عزت‌نفس و تقویت قدرت تحلیل و گفت‌وگو در میان جوانان می‌شود.

کوهی خاطرنشان کرد: تجربه سال‌های اخیر، به‌ویژه دوران همه‌گیری کرونا، نشان داد که وابستگی و تعلق خاطر روانی جوانان به فضای مجازی به‌شدت افزایش یافته است. این تغییر، هر چند دستاوردهایی در زمینه ارتباط و تبادل اطلاعات داشت، اما در برخی موارد از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در محیط واقعی دانشگاه کم کرد. بنابراین، لازم است با برنامه‌هایی هدفمند، نظیر مسابقات مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی، انگیزه‌های درونی دانشجویان برای حضور مؤثر در فضای دانشگاهی تقویت شود.

مدیر اداره امور قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: در همین راستا، پیشنهاد می‌شود در کنار برگزاری مناظرات، برنامه‌هایی نوآورانه با محورهای فرهنگی و مهارتی طراحی شود؛ از جمله کارگاه‌های آموزشی، بازی‌های فکری-  فرهنگی، برنامه‌های زبان‌آموزی و فعالیت‌هایی که علاقه‌مندی نوجوانان و دانشجویان جوان را به مشارکت در عرصه‌های گفت‌وگو و تفکر انتقادی افزایش دهد.

انتهای پیام
captcha