
به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، امروز، سوم آبانماه، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، با تأکید بر جایگاه آموزش و پرورش در تحقق اهداف فرهنگی و تربیتی، اقدامات انجام شده در این خصوص را در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تقویت هویت دینی ملی و فرهنگی دانشآموزان استان عنوان کرد.
وی به اقدامات ملی حوزه پرورشی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: توسعه تعامل فکری میان نخبگان حوزه و دانشگاه، حمایت از کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی، برگزاری دورههای تخصصی برای دانشآموزان و والدین، راهاندازی قرارگاه مجازی فرهنگی تربیتی شهید باقری و تولید محتوای فرهنگی در شبکه شاد از جمله برنامههای شاخص این حوزه بوده است و برگزاری گفتمانهای دینی، دورههای سواد رسانهای و تولید آثار فرهنگی و هنری برای معرفی ارزشهای اسلامی و انقلابی از دیگر اقدامات مهم این بخش عنوان شد.
صادقی اجرای طرح نماد و غربالگری بیش از ۳۸۵ هزار دانشآموز در حوزه آسیبهای اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر همین اساس؛ استانمان با کسب رتبه سوم و با توجه به عملکرد خوب در این زمینه به عنوان دبیرخانه کشوری نماد تعیین شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت معرفی الگوهای اسلامی و انقلابی، اظهار کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی و جشنوارههای دانایی و توانایی، اجرای پویشهای فرهنگی نظیر «همآفند» و «لالههای روشن» و همکاری با مؤسسات هنری برای الگوسازی فرهنگی از جمله برنامههایی است که در راستای ترویج روحیه خودباوری و هویت انقلابی در بین دانشآموزان اجرا شده و معرفی شهدای دانشآموز و شخصیتهای برجسته بومی نیز با هدف انتقال ارزشهای ایثار، مقاومت و مسئولیتپذیری در دستور کار قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به محور آموزش خانواده و گفتمانسازی فرهنگی اشاره کرد و افزود: اجرای پویشهای دانشآموزی با محوریت سیره امام خمینی(ره) و شهید سلیمانی، برگزاری دورههای آموزشی ویژه اولیا و اجرای برنامههای فرهنگی در مناسبتهای ملی و مذهبی، از جمله اقدامات مؤثر برای تقویت ارتباط خانواده و مدرسه بوده است.
به گفته وی توسعه خدمات مشاورهای و مددکاری اجتماعی، پیشگیری از آسیبهای رفتاری و ارتقای سلامت روانی و معنوی دانشآموزان نیز در قالب طرحهای ملی دنبال میشود.
صادقی با اشاره به حمایت از تولیدات فرهنگی و اصلاح نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: اجرای ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین و الگوی مدارس تراز سند در ۵۰ درصد از مدارس دولتی، ۱۰۰ درصد مدارس خاص و ۶۰ درصد مدارس غیردولتی، برگزاری دورههای توانمندسازی برای معلمان و مدیران، اجرای طرح تعالی در دوره متوسطه و طرح تدبیر در دوره ابتدایی، و برگزاری دورههای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از جمله اقدامات انجامشده در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش استان بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همچنین از توجه ویژه کمیته به فرهنگ بومی و محلی خبر داد و گفت: ارسال پیشنهادهایی به وزارت آموزش و پرورش برای تدوین کتب درسی به زبان بومی و محلی، برگزاری پویشهای فرهنگی برای تقویت هویت بومی، اجرای گفتمانهای دینی، مسابقات قرآن، عترت و نماز و برنامههای مهدویت و دهه ولایت از جمله برنامههای فرهنگی شاخص در این حوزه است.
وی با اشاره به مشارکت فعال آموزش و پرورش استان در طرحهای پژوهشی ملی، از جمله طرح رصدی ـ سیاستی شاخص ملی ارزشهای فرهنگی بر لزوم استفاده از دادههای بهدستآمده از غربالگری دانشآموزان برای سیاستگذاری دقیقتر در حوزه تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: تمام این اقدامات در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و در جهت تعمیق هویت دینی و ملی دانشآموزان استان آذربایجان شرقی با جدیت دنبال میشود.
انتهای پیام