
به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، امروز، چهارم آبانماه در آئین تجلیل از برگزیدگان چهلوسومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز با تأکید بر اینکه اهتمام به انس دانشآموزان با قرآن و نماز باید در تمام فعالیتهای پرورشی و فرهنگی، برجسته باشد، گفت: اگر نماز و فعالیتهای قرآنی نه در شعار که در عمل در اولویت قرار گیرند، زیربنای اعتقادی و تربیتی محکمی بهوجود میآید و همگی باید آستین همت در این زمینه بالا زده و احساس وظیفه و تلاش کنیم.
وی افزود: هر اندازه که پیوند نسل جوان با قرآن و ارزشهای الهی را تقویت کنیم، به همان اندازه پایههای ایمان را تقویت خواهیم کرد و سستی در این زمینه، سستی در پایههای ایمان، اعتقادات و مسائل اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
صادقی ادامه داد: امروز، میزبان دانشآموزان قرآنی هستیم که سرچشمه حقیقت، معنویت و پاکی، تمام خوبیها و نیکیها بوده و در راه قرآن، عترت و نماز گام برمیدارند و وارد عرصهای شدهاند که ریشه در آیات وحی داشته و ثمره آن تربیت انسانهایی مومن، بصیر و اخلاقمدار است. نتیجه این مسابقات، تنها روس صحنه رفتن و مورد تجلیل قرار گرفتن نیست؛ بلکه چنین رویدادهایی باید منجر به آن شود که بتوانیم دانشآموزان و آیندهسازانی مومن، بصیر، اخلاق مدار و در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی تصریح کرد: محفل امروز ما، محفل تجلیل از کسانی است که با عشق به قرآن، عترت و نماز، گام در راه بندگی نهاده و با صدای تلاوت خود، فضای مدارس ما را به عطر و ایمان آراستهاند. هر چه در مدارسمان به سوی قرآن و نماز حرکت کنیم، به همان اندازه در سایر موارد نیز موفقیت حاصل خواهد شد.
وی قرار گرفتن در مسیر قرآن، عترت و نماز به معنی ریلگذاری برای موفقیتهای بیشتر است، اظهار کرد: اگر ریلگذاری درست، مناسب و مستحکم باشد، تربیت هم به همان نسبت با موفقیت اتفاق خواهد افتاد. برای اینکه بتوانیم نسل آینده کشور را طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، امام(ره) و آرمانهای انقلاب، جامعه ایرانی و اسلامی تربیت کنیم، امروز باید ریلگذاری مناسبی داشته باشیم و در کنار تعلیم از تربیت دانشآموزان در مدارس نیز غافل نشویم.
صادقی تصریح کرد: یکی از راههای تربیت دانشآموزان، پرداختن به قرآن در مدارس است. در همین راستا باید باید طرح «سه میم: پیوند مسجد، مدرسه و منزل» را در مدارس اجرایی و ارتباطمان را با خانوادهها و مساجد بیشتر کنیم. هر چه این سه ضلع تربیتی کنار هم باشند، به همان انداره موفق خواهیم شد. یکی از تأکیدها و تاییدهای رهبری و وزیر، پرداختن به امر نماز و قرآن در مدارس است.
وی با بیان اینکه مدرسه و خانه مکمل هم هستند، بر لزوم استفاده از ظرفیت مساجد محلات و جوار مدارس تأکید کرد و گفت: دانشآموزان در مساجد برای اجرای مراسمها حضور پیدا کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی نقش مربیان معاونان پرورشی را در این خصوص، مورد اشاره قرار داد و افزود: قرآن، کتاب هدایت ما و راهنمای همه نسلها است. بدیع بودن قرآن جزو اعجاز آن بوده و این کتاب آسمانی هنوز هم پاسخگوی نیازهای روز ما و مسائلی است که علم تازه به آن دست مییابد.
صادقی با بیان اینکه باید کاری کنیم که دانشآموزان آیه به آیه با قرآن مأنوس شوند، تصریح کرد: در دنیای امروز که امواج متنوعی از اندیشهها و جاذبهها انسان را به سوی خود میکشاند، تنها راهی که بهعنوان چراغ هدایت، روشنتر از همه راهها ما را به سر منزل مقصود میرساند، پرداختن واقعی و عمقی به قرآن است. از این رو نباید در مدارس از این وحی و مجعزه الهی غفلت کنیم.
وی هجمههای دشمنان را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: بیش از هر زمان دیگری نیازمند قرآن و هدایت ائمه هستیم. باید در قبال هجمههای دشمنان و در برابر انواع آسیبها به وظیفه ذاتی و اساسی خود، عمل و احساس مسئولیت کرده و به تربیت نسل مومن، متعهد، بصیر، قانونمند، مدیر و مدبر و متعهد و متخصص برای آینده کشورمان بپردازیم.
صادقی با تأکید بر نقش مربیان در تعمیق باورهای دینی و ارزشی دانشآموزان، اظهار کرد: مربیان میتوانند تأثیر مثبت و خوبی بر دانشآموزان داشته و با دلسوزی و تعهد و عشق به قرآن را در دل آنان نهادینه کنند. بیتردید موفقیت امروز دانشآموزان برگزیده در مسابقات قرآنی، مرهون زحمات مربیان است. هر جا مدیر مدرسه و معاون پرورشی با احساس مسئولیت و پای کار داشتیم، با کمترین میزان آسیب اجتماعی روبهرو بودیم و موفقیت مدارسمان به احساس مسئولیت مدیران و معاونان بستگی دارد.
وی ادامه داد: هر جا مدیر مدرسه و معاون پرورشی بااحساس مسئولیت و پای کار داشتیم، با کمترین میزان آسیبهای اجتماعی روبهرو بودیم و موفقیت مدارسمان به احساس مسئولیت مدیران و معاونان بستگی دارد. تداوم برنامههایی که موجب تعمیق روحیه ایمان و بندگی در جامعه میشود با عملکرد مدیران محقق خواهد شد و ضرورت دارد تا هم در گفتار و هم در کردار قرآنی بیندیشیم و قرآنی عمل کنیم تا بتوانیم نسلی مؤمن، دانا، مسئولیتپذیر و وفادار به ارزشهای دینی و انقلابی به بار بیاوریم.
انتهای پیام