تبحر علمی امام جواد(ع)، شبهات مسیر امامت و ولایت را برطرف ساخت
کد خبر: 1405120
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

تبحر علمی امام جواد(ع)، شبهات مسیر امامت و ولایت را برطرف ساخت

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه امام جواد(ع) با علم فراوان و تبحر به سؤالات علمی قبل از وقوع پاسخ می‌داد، گفت: حضرت محمد تقی(ع) بسیاری از شبهه‌های مسیر امامت و ولایت را برطرف و امامت خود را تثبیت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه امام جواد(ع) جوان‌ترین امامی که الگوی تمامی نسل‌ها است، گفت: حضرت محمد تقی(ع) یک ویژگی دارد که ایشان را در میان سایر ائمه اطهار(ع) استثنا کرده است و آن آغاز امامتشان در سن 8 سالگی و شهادتشان در سن 25 سالگی است.
وی با بیان اینکه هیچ‌گاه مسئله سن برای برگزیدگان خدا مطرح نیست، افزود: وقتی خداوند متعال اراده کرد که نبوتش را به عیسی(ع) اعلام کند، در روز و ساعات ابتدایی به دنیا آمدنش بر زبانش جاری کرد، همچنین درباره امام جواد(ع) نیز خداوند اراده کرد که در همان دوران کودکی، علم، دانش و امامت خویش را به نمایش گذارد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: حضرت محمد تقی(ع) در سنی از عمر امام رضا(ع) به دنیا آمد که بسیاری از افراد درباره امامت امام رضا(ع) به شک افتاده و بر امامت امام موسی بن جعفر(ع) متوقف شده بودند، چراکه معتقد بودند اگر امام رضا(ع)، امام است باید فرزندی داشته باشد در حالی که حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) تا سن 45 سالگی فرزندی نداشت تا اینکه در سال 195 هجری امام جواد(ع) متولد شد.
زمان ولادت امام جواد(ع)
رئیس اداره تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا ادامه داد: حضرت جواد(ع) مدت 5 سال را در مدینه در کنار پدر بزرگوارش سپری کرد و در سال 200 هجری مأمون عباسی، امام رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد از این رو حضرت جواد(ع) در سن 5 سالگی در مدینه باقی ماند و حدوداً دو سال بعد، پس از شهادت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، امامت امام جواد(ع) آغاز شد و این برای برخی از افراد جای بسی تعجب و شگفتی داشت.
حجت‌الاسلام احمدی‌پور با اشاره به زمان ولادت امام جواد(ع)، اضافه کرد: حضرت رضا(ع) وقتی فرزندش جواد(ع) به دنیا آمد بسیار نسبت به ایشان توجه داشته و اهمیت فراوانی برای تربیت او قائل بود، به طوری که تا چند روز شب‌ها در کنار گهواره امام جواد(ع) بود و با فرزندش بازی می‌کرد؛ وقتی یکی از اصحاب علت این کار را از حضرت رضا(ع) جویا می‌شود و می‌پرسد «مگر تمام کسانی که خداوند به آنها پسر می‌دهد چنین رفتاری دارند؟» حضرت در پاسخ به فرمود «وای بر تو، این پسر همانند سایر مردم نیست، من کام او را با علم الهی سیراب می‌کنم؛ به دنیا آمدن این فرزند و رشد او مثل رشد و نمو پدران طاهرینش است».
وی عنوان کرد: به همین دلیل وقتی امام جواد(ع) به دنیا آمد حضرت رضا(ع) فرمودند «مولودی پر برکت‌تر و گرامی‌تر از این مولود برای شیعیان ما آفریده نشده، نوزادی خوش‌قدم‌تر از ایشان برای شیعیان به دنیا نیامده است».
علم و محبوبیت امام جواد(ع) بین مردم
این مسئول فرهنگی با بیان اینکه علم و محبوبیت امام جواد(ع) بین مردم سبب توطئه‌چینی درباره شهادت ایشان شد، گفت: حاکمان ظلم و ستم امامت را پس از امام رضا(ع) منقطع می‌دانستند که با عنایت خداوند نقشه‌های شوم دشمنان برهم ریخت؛ در واقع امام محمد جواد(ع) با علم فراوان و تبحر به مناظرات علمی و سؤالات قبل از وقوع پاسخ می‌داد و بسیاری از شبهه‌های مسیر امامت و ولایت را برطرف می‌ساخت و با این اقدام امامت خود را تثبیت کرد.
حجت‌الاسلام احمدی‌پور با اشاره به مقام علمی امام جواد(ع)، یادآور شد: پیروزی در مناظرات و پاسخگویی به شبهات فراوان ناظر مناسبی بر مقام علمی بالای پیشوای نهم شیعیان است، امام جواد(ع) ضمن پاسداری از حوزه‌ای که امام صادق(ع) بنیان نهاده بود، 270 شاگرد تربیت کرد که گروهی از آنان نیز از شاگردان امام هشتم(ع) شمرده می‌شدند.
وی با اشاره به اعزام نمایندگانی از سوی امام جواد(ع) به مناطق مختلف در راستای ارائه اسلام راستین به مردم، اظهار کرد: نمایندگان در مراکزی مانند اهواز، همدان، سیستان و بلوچستان، بست، ری، بغداد، کوفه و قم زمینه اتحاد شیعیان و پیوند با امام معصوم(ع) را فراهم می‌کردند.

captcha